Skeptisk eller inte?
Detta låg jag och funderade över igår natt efter att jag läst Skeptikerns insändare om cold reading.
Jag låg där i min säng och klockan var ca 04:45 och jag kunde inte sova. Alla tankar på att tänk om det inte finns nån andra sida? tänk om allt bara är ett påhitt? tänk om det är så att jag tänker mig en stor person och då genast associerar med dåliga knän och sitter och läser folks uttryck? tänk om jag verkligen inte har nån kontakt? att allt bara är inbillning? bara vilda fantasier? att jag bara lyckas gissa rätt??
Allt detta som stod om miner och associationer: JAG TÄNKER INTE SÅ! Allt bara kommer….
Och sen bara kände jag hur sängen gungade till precis som när min sambo sover oroligt och han lixom vänder sig i luften! precis så rörde sig sängen…. men han är inte hemma! Och det var en rejäl duns, nästan som att nån sparkade på den….
Och ingen katt hade jag i närheten, jag var vaken…. det var ingen dröm… det var bara ett Tecken från andra sidan att jag skulle sluta fundera och fortsätta tro…
Det jag känner …det är rätt för mig…
Så, nu kanske jag kan sova…. ville bara få ur mig detta.
Tack o god natt!!!
Ljus o kärlek till er som har tron kvar!

Det är helt rätt, Det du känner och upplever är din sanning!
Kram, God natt!
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
hehehe, andevärlden är rolig! :)
Precis så är det!! ingen kan ta ifrån dig eller någon annan de starka och verkliga upplevelser vi har 
Gonatti! Kram
Ja, som jag skrev i den tråden, att tron kommer inifrån dig själv och man skall inte bygga en personlig tro på det någon annan säger, för det är deras personliga uppfattning. Tänk er i kyrkan! Sitta o lyssna på en präst som rabblar Bergspredikan utan inlevelse, och hur mycket tar du till dig av det..? Neej, tron finns runt omkring oss, här och nu i vardagen och är din alldeles egna upplevelse. Bekvämt , eller hur..? 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

*håller med hela bunten*
Din sanning är din, den kan ingen kritiker ta ifrån dig, sen kan de kalla sig skeptiker, förnuftiker eller vad f-n som helst.
Kommer att tänka på James (lång)Randi(g) som iaf förr bedrev sitt eget lilla korståg mot allt som kunde vara mystiskt, andligt, själsligt, whatever. Fick ju vatten på sina kvarnar när folk ställde upp för "tester" & misslyckades.
Vissa saker går inte att bevisa, analysera, dissikera eller räkna ut med tunga matematiska formler. De bara är, till ateisters & skeptikers stora förtret. Antar att de ligger sömnlösa & gråter om nätterna över det faktumet.
Därmed inte sagt att man ska svälja allt utan ifrågasättande. Tvärtom, man prövar & känns det rätt för mig så är det just det, rätt & sant för mig. Punkt.
Avslutar med en guldreplik ur "City of angels":
Vissa saker är sanna vare sig man tror på dem eller inte.

Oroa er inte -det jag tror på finns där.Det har jag vetat sen jag var mycket liten tjej.Och när vi är där igen-kommer vi att säga:Javisst ja det var så det var….Det är min fulla övertygelse.
Hehehe…men galdra….du tror inte att vi har coldreadat oss ända till andra sidan då?
Nädå skämt åsido…vi ska inte låta en skeptikers övertyggelse rubba vår tro/vetskap. Bra att du kom till "återinsikt" cathrine.

Hahaha ja vad vet jag….Coldreading eller inte.hm.Nej du det bästa är att vara trygg i sin egen lilla värld.Kram/galdra
Absolut…

Personligen bryr jag mej verkligen inte,för jag är så trygg,fast och övertygad i min tro,och mina upplevelser,det spelar ingen roll vad som sägs,för att motarbeta,hos mej hjälper inget!!Precis som hos de flesta av oss!Men att människor är kritiska,det må de ju få vara,och jag tycker att disskutionen på den tråden har varit i full med respekt för varandra,oavsett åsikter.Trevligt,för en gångs skull.Är så glad att du fick ett så övertygande bevis och stöd i din tro,Chatrine!!!Kram på dej,vännen!!!

#10 Håller med dig Ewa. Det har varit en bra diskussion med människor som är väldigt bra på att klä sina tankar i ord. Intressant läsning för en sådan som jag. Och även om man inte har samma åsikt så har man diskuterat på ett bra sätt!
Skeptikern, Zeretki, Lady Oona och ni andra: Föredömligt för sjutton!
Jag är stolt över er!
#11 Ja så är det…otroligt att tråden inte spårat ur..d.et är nog första gången…

En tråd som mest går ut på att nästan varje upplevelse nån berättar om bemöts med "sorry, det är troligen också Cold Reading, kolla denna länk, denna site"…
- Men jag mötte ett medium som inte vet nåt om mig, jag satt längst bak & denne berättade om en händelse i min barndom?
- Cold Reading! Forer-effekten!
- Men ett medium läste av mig från andra sidan Atlanten medan jag låg med syrgastub i en bassäng i en simhall i Flen & mediumet satt på ett hangarfartyg med förbundna ögon?
Bra diskussion? Tycker jag inte & slutade läsa den tråden för länge sen, innan det självklara sker: nån blir j-vligt sårad i att få en omvälvande upplevelse bortviftad med:
För vad som missas där, som ofta annars också, är att ändamålet helgar medlen ibland. Ett klåparmedium kan råka bli redskap för "The Divine" ändå & säga & göra exakt rätt saker just då - för att just hon/han där i publiken behöver det… & dennes liv tar en ny vändning från mörker till ljus osv.
Sen hittar denne hit i sin nya glädje, råkar tyvärr klicka in sig på en tråd där både upplevelsen & själva mediumet står att läsa om, med summeringen:
Visst överdriver jag, brukar vara ett bra sätt att peka på ytterligheter, att själv driva dem ett snäpp till 
Men skogis…du överdriver som vanligt på ett mycket klokt och eftertänksamt sätt så det gör inget…
TACK för alla kloka ord här!! Instämmer helt och fullt jag med!! Jag VET också vad jag upplever!! Kram på er alla!!

#14: (ett uppriktigt) tack! 
Kopierar mig själv…..
"När vetenskapsmännen äntligen har klättrat upp till krönet på Förklaringens berg så sitter där ett gäng magiker, ockultister och annat andligt folk och ser förvånat på dom och säger "Kommer ni först NU, här har vi suttit i tusentals år redan"….surt sa räven om rönnbären…." Men vi älskar er i alla fall välkommen! "
Lady Oonas filosofihörna
"Ha en bra dag därute och lyssna till era hjärtan vad det än säger för sanningen kommer därifrån, andras hjärtan hör du endast dunket av och förnimmer dess puls."
Chaterin….vilken tydlig påminnelse, såna är viktiga och häftiga tycker jag…..
#17..HIMLA BRA SKRIVET!!!
Visst är det så….
Man måste ha upplevt något för att tro på det. Svårare än så är det inte. Har man aldrig upplevt något så kan man omöjligt tro på det.

Tack för all er positiva respons! Nu kan jag verkligen sóva gott om nätterna igen 
#13 (Skogskraft)
Den typen av överdrifter brukar kallas halmdockor. Din var riktigt skojig faktiskt.

#0 kan inget annat än le! Dom är rätt tydliga i bland…
Annars håller jag med övriga i tråden! Utom en som inte verkar ha någon egen åsikt utan refererar enbart till wikipedia och liknande.

*gör vågen*
Allt går runt klockan jorden…Så även livet…..

så sant så sant