Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: andlighet
Läst 945 ggr
emma93
0

Koppling kropp och själ

Här kommer kanske en fråga som redan finns med på forumet, men jag hittar inte det jag söker så jag frågar i en ny tråd.

Vad är det som gör att själen stannar kvar i kroppen (förutom att man valt själva livet) innan man dör, och varför blir den ej kvar när man dör? Jag ser själv hur fånigt det ser ut när jag formulerat det, men jag kommer inte på något annat sätt att skriva. Jag försöker igen: vad signalerar till själen att "nu är det dags att lämna kroppen"? Finns det någon koppling med något organ, mer än andra, t.ex hjärtat? Det borde ju finnas skäl till att hjärtat har en sån stor betydelse i känslosammanhang.

zeretki
0

Det finns många som tror att själen kan försvinna, åtminstone bitar av den redan när du lever.

Resten får jag reda på när jag dör och kan då skriva mer om det. Flört

Goranka
0

I min erfarenhet är kropp och själ/ande/liv/energi/varelse etc etc två halvklot på samma boll. De är egentligen samma sak, men halvkloten som UTGÖR det där samma.

Den stannar såklart kvar i kroppen för att den ÄR kroppen, och kroppen är själen. Det är ingen skillnad på dom två. Skillnaden, uppdelningen, är ett typiskt västerlänskt seende på det.

Själen är beroende av kroppen för att fungera, så om den dör, försvinner själen också. Om själen dör kan inte heller kroppen fungera, och den dör.

Som zeretki skriver kan även bitar av själen (kan vi kanske kalla det) försvinna. Detta inträffar ofta vid svår sjukdom och trauma. Våldtäckter, olyckor, operationer eller misshandel t.ex. Om detta händer känns det som om man "är utanför sig själv" eller att man "inte känner sig riktigt vaken" eller "som om allt gick i slowmotion" eller kanske t.o.m. att "jag såg mig själv utifrån" - är allt sånt man kan höra av folk som tappat själsbitar.

Då man som mig jobbar bland annat med att ta TILLBAKA dessa själsbitar till folk kan de efter att jobbet är klart rapportera attde känner sig "mer hela" eller "klartänkt" eller som om "nytt liv har kommit till kroppen" på dom.

emma93
0

#1 och #2, vad spännande. Det är synsätt som jag inte kommit i kontakt med förut. Goranka, de bitar av själen som man tappat men kan ta tillbaks, är det de ursprungliga bitarna man får tillbaks och hittar eller är det "nya" bitar som integreras med resterande kropp och själv?

Jag blir så nyfiken (har kanske missat någon/några andra trådar), vad jobbar du med Goranka?

Celia
0

Hur söker jag upp alla saknade bitar? *letar*

lightseeker
0

jag har nyligen lämnat ett exempel på hur man letar upp borttappade själsbitar i min gästbok

Celia
0

#5 - Åh tack lightseeker! *beger mig genast dit…*

Goranka
0

Detta är urgammalt shamanskt arbete. Ett arbete som finns i de allra flesta shamanska kulturer. Så det är ngt av ett mänskligt arv detta med att hämta tillbaka själsdelar.

Nu har jag inte läst vad lightseeker skriver om det, men Sandra Ingerman heter en mycket skolad dam som skrivit böcker om detta.

Ni hittar henne och hennes böcker via www.google.com

---

Jag har jobbat med själsbitar och att hämta tillbaka dom länge nu, och det blir bara ett allt större och större hav att simma i! Klart är iaf att det fungerar (annars skulle jag inte bry mig om att fortsätta!) och att det är fler och fler som man upptäcker lider av detta.

Det har vi samhället att tacka.

Jag tycker man ska Be Ngn Om Hjälp att finna eventuellt saknade bitar och INTE GÖRA JOBBET SJÄLV. Det är man inte kapabel till, inte på riktigt, man saknar kraften som behövs och distansen till arbetet. Givetvis går det att nosa sig till, på egen hand, vad som kan tänjkas felas, men det reella fysiska arbetet med att hämta tillbaka själsdelarna måste göras av ngn annan.

Celia
0

#7 - tackar :) Ja jag kommer då inte att försöka själv, det är jag alldeles för osäker till. Tog en flyer i en butik för några veckor sedan. Amaru är tillbaka i Sverige står det, och sen kontaktinfo. Det ska tydligen vara en shaman från Perú, kanske ska slå en pling till honom :)

zeretki
0

#8  Nu vet jag inte om folk på Trolltrumman erbjuder sig med hjälp hur som helst, det får dom svara på själva - men där finns det bra människor som arbetar med shamanism iallafall. :)