"spökpinnar"?
Hej!
Var till Borgvattnetsprästgård i somras och kom då i kontakt med "pinnarna". Har de nåt annat namn?
Någon som kan förklara lite mer om hur de fungerar.
Får själv väldiga utslag på olika ställen men hur ska man veta vad det är?
Ja, det finns många frågor, men jag hoppas på några svar iaf.
Kram på er.
Hur ser pinnarna ut? Är det pekare du menar?
Kram Lotta

Ja du, vet inte hur pekare ser ut men det är det kanske. Böjda "ståltrådar" som man har en i var hand och svänger och grejar.
Det låter som pekare. De används istället för slagrutor.
Spökpinnar var ett nytt namn som jag inte hört förut :-)
/Hellas
Ja men då är det pekare. :-) Det är böjda ståltrådar. Finns som är gjorda av svetstråd som man bara böjt till. Sen finns det en sort som jag tycker är bättre, det är ett rör där man håller händerna. Då kan man hålla ett bra grepp och de långa delarna kan svänga fritt.
Jag håller själv på och tränar på det där med pekare. Har två kompisar som är bra på det där och jag har tränat lite på att hjälpa jordbundna med hjälp av pekare.
Man kan använda pekare på olika sätt. Förr trodde jag att man bara hade dom till att leta curykryss, men man kan använda dom på fler sätt än så.
Man får ställa frågor. Jag brukar be min guide om hjälp när jag ska träna. Sen bad jag att få se hur en ja-rörelse ser ut och en nej-rörelse så man vet. Sen ställer man frågor och säger tex visa mig alla curykryss.

Ja vad bra att det heter pekare, lät lite löjligt med spökpinnar.
Det var currykryss jag började med. Men de gör utslag för så mkt mer så det var därför jag blev nyfiken hur man ska tolka utslagen.
Sen hur det rör sej får man alltså fråga?
Hur/vad tränar du Zariah?
Dum fråga men vad är jordbundna?
Spökpinnar lät ju intressant. :-) Det gäller nog att vara tydlig och ställa frågor och vara fokuserad när man gör det så att man får svar på det man vill veta eller hitta. Så man inte säger högt tex "Det skulle vara roligt om jag fick se var curykryssen är." Att man ska vara bestämd och säga "visa mig alla curykryss".
Man kan om man vill tex hitta vatten. Så ett sätt att träna är att nån annan placerar ut behållare på gräsmattan och en del är tomma och andra är det vatten i. Det ska inte gå att se på behållaren om det är nåt i eller inte. Så säger man "visa var vattnet finns" så går man framåt och ser om pekarna ger utslag, så kikar man sen i behållaren och ser om det var rätt. Så kan man träna om man vill och man kan hitta på fler övningar att göra.
Mannen som hade minikursen sa att han hittade en väns stulna bil med hjälp av pekare. Han bad om att få riktningen och körde en bit. Bad om riktningen igen och höll väl på så ett tag, vet inte hur länge, sen hittade han bilen.
Ja hur det rör sig får du fråga vad som är ja och nej för dig. Det kan vara olika från person till person så det måste du ta reda på. :-)
Jordbundna har inte hittat till ljuset till andra sidan. De är kvar av olika anledningar. En del kan vara kvar för de är rädda. Så för nån vecka sen testade jag och frågade här hemma om jag hade några jordbundna. Svaret blev ja. Då frågade jag hur många, och då blev jag lite paff. Den ena pekaren började svänga ordentligt och jag räknade svängningar och det hade jag inte varit med om förut, att den räknade så. :-)
Jag fick det till 8 st jordbundna.När jag försökte igen blev det 31. *S* Men när det blev 31 var det så svaga rörelser, så efteråt förstod jag att det var inga riktiga utslag jag fått när jag jämförde hur utslagen var när det blev 8. :-) Kompisen kollade för jag ville veta om hon fick samma, hon fick att det var 7 jordbundna och en ifrån andevärlden. Sen efter det fick jag försöka hjälpa dom till andra sidan. På tredje försöket gick det. :-)

Intressant det här med att fråga, ungefär som en pendel då! Jag hittade mitt tanklock till bilen en gång med pekarna. Någon hade försökt slanga den under natten och slängt tanklocket långt ut på en jättestor gräsmatta. Jag blev lite paff och inpad när jag fann det.
Jag brukar också mäta auran på mina vänner och bekanta. Går mot dem sakta och där det bli utslag är auran för tillfället. Har också provat att folk får tänka negativt och positvt och mätt auran vid båda tillfällen, utan att jag vet vad de tänker. Det slår aldrig fel någon gång.
Man kan göra pekare ganska lätt själv med såna där klädhängare som man får från kemtvätten. Bara nyp av tråden strax efter böjet så hips, vips har du ett par pekare som funkar alldeles utmärkt.
Hörde en bra beskrivning på hur pekare funkar! Om du går in på en bar där det är fullt med folk så hör du bara ett sorl av röster. Plötsligt får du syn på en bekant vid baren. Då tonar du in dig på den personen, och vips, så hör du plötsligt den personens röst!

Apropå Borgvattnet! Finns den gamla gungstolen kvar där. Den togs ju en gång till Hylands Hörna kommer jag ihåg från när jag var liten. Men den gungade inte av sig själv under programmets gång i alla fall! När jag bodde där uppe ville jag åka dit och övernatta men jag fick aldrig med mig någon och ensam var ju inte att tänka pååååååå!

Tack för svaren.
Hittar vattenledningen som går från huset till stallet.
Men det var hur jag ska veta varför det rör sej, i stallet ger det utslag direkt innanför dörren och ca varannan meter, eftersom jag inte ställer frågor antar jag det kan vara vad som helst, curry, vatten, el mm.
Sen att det antingen går i kors, dras åt samma håll, delas eller bara vibrerar är alltså olika svar?
Hoppas ni inte tycker jag är jobbig men är så intresserad av dessa pinnar.
Gungstolen är kvar på prästgården, tydligen hade Povel Ramel den ett tag men gav tillbaka den, vet dock inte när. Spännande ställe! Måste åka dit igen nästa år, du får gärna följa med bjarvamor.

Jag har varit på Borgvattnet för några år sedan, appropå dessa pinnar. En vän till mig fick en "stöt" av dom då hon använde dom…
Antar att det kanske var samma Pekare som Du har använt, Miia…

Vad intressant Zariah! Jag har pekare men har ingen aning om va jag ska göra med dom. Då ska jag testa ikväll!!

Spökpinnar…
Såg ett program med Jamie Oliver där han besökte skolmatsalar i Englad. Då fick dom några äckliga friterade pommesfrittes liknande saker som hade formen a spöken….
Det måste ha varit spökpinnar..
Sorry att jag hamnade så off topic…..Men bidrar till ämnet med att min ex svärfar håller på med pekare som blev alldelens vilda (pinnarna alltså inte svärfar..) när vi bodde i Hammarby Sjöstad, (Ett lyxsanerat område presis utanför Stockholm, som tidigare ar ett område för uteliggare och kriminella MC gäng). Jag mådde konstant dåligt i 1,5 år tills vi flyttade därifrån, all sorg som utspelat var liksom lagrad i jorden trots lyx å flärd. Kanske någon känner något genom att titta på områdesbilderna? www.hammarbysjostad.se. Under "stadsdelen" bla finns bilder.
A
Hmmm…jag läste i en av de dagliga skvallerblaskorna (ab eller exp) att feng shui experter använde pekare för att få fram currykryss, resultatet var ju deprimerande…inga kryss hamnade på samma ställe för de olika experterna. Så just nu känner jag mig lite skeptisk till såna currylinjer och kryss osv….

Jag, sambon + sonen får ut på samma ställen. Sambon fick dock gå ett bra tag innan han fick utslag men sen var det som att det släppte.
#11 Har du testat pekarna nu? Hur gick det?
#12 Det var nog en annan sorts spökpinnar. :-)
#13 Då förstår jag om du blir lite skeptisk om det blev så olika svar.
När det gäller cury-kryss….Enligt mannen som hade minikursen som jag var på, när man byggde hus förr började man med att ta ut cury-kryssen så att det blev ett i varje hörn på huset. Sen byggde man upp huset och gjorde rummen efter kryssen som var inne i huset. Man såg till att kryssen skulle hamna inne i väggarna, så ingen skulle utsättas för strålningen. Ofta släppte man in en katt för att se var kryssen var, de lägger sig gärna på dessa punkter, sa han.
/Lotta

#15 Nej tyvärr, har inte haft ork att testa. Ska vänta tills dottern kommer hem så hon får vara med.
Tjoar till när vi provat.
Kram till dig från mig
#16 Ja berätta sen när du och dottern testat. :-) *kram*
#15…men det är väl som med allt annat…det finns många skojare och några som gör det på riktigt….