Tänder 3 ljus
för den mor som förlorade sin son i dödsskjutningen i Rödeby utan för Karlksrona. Mina tankar går till den kvinna i hennes svåra stund.
Jag vill även tända ett ljus för familjen, där mannen sköt ihjäl den 15 åriga pojken. Denna familj hade under flera år blivit trakasserade av ett ungdomsgäng, så mina tankar går även till dem.
Tänder även ett ljus för den 16 åriga pojke som nu ligger svårt skadad efter att även han träffats av hagel. Måtte han återhämta sig! Mina tankar går även till honom och hans anhöriga.
Idag gick att läsa i BLT att anonyma flygblad delats ut, att man ska rensa ut "slöddret" och att ungdomarna ska få sitt straff!
Är dessa inte på sätt och vis redan straffade, de såg sin kamrat falla offer för en hagelsvärm? Jag tycker även att mannen fått sitt straff, efter år av trakasserier rann bägaren över. Nej jag försvarar inte att han sköt ihjäl ett barn. Men jag förstår att han kände sig hotat och att han handlade i självförsvar.
När ska vi lära oss att ta hand om varandra! Det här onödiga våldet måste få ett slut!

Det håller jag med om, så onödigt mycket våld är det i samhället idag som kunde ha unvikits genom mer empati t.e.x. Nu kommer skolorna att börja arbeta mer med just empati. SET = social emetional training kallas det, finns nu på försök i några skolor och kommer att införas i schemat i hela landet på mellan och högstaiet. Det är verkligen på tiden! Många tankar går till familjerna som har drabbats på olika sätt med våldets brutala effekter.
Kramar och ljus!
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Jag tänder det ljuset med dig.

Tack TantAlma!

Tack Playja!
Vilka vackra blockljus!
Tyvärr så är det så många som drabbas, det är inte bara ett offer, det är flera.

#5 Jo.. du har så rätt.. det blir många.. många som drabbas.
Tänder också ju för alla dem som drabbats. Hoppas bara att de får den hjälp de så väl behöver
Var rädda om varandra

Det får man hoppas att de får, ibland så fungerar ju inte alla sociala trygghetsnät som vi har i vårt land. Jag hoppas att de som erbjuds hjälp väljer att ta emot den och inte tror/vet att de klarar av situationen själva. Det är trauman både mot drabbade och deras anhöriga, men även gärningsmannen/männen behöver få hjälp. Tyvärr falierar nog samhället många gånger.
Sedan kanske det är dags att många av oss rannsakar oss själva, skulle vi våga ingripa.. eller skulle vi välja att blunda. Ja, jag kan bara svara för min personliga del, jag skulle försöka göra en bedömning av situationen och agera utifrån den. Vågar jag själv inte ingripa så skulle jag larma. Ingriper jag, så måste jag göra bedömningen om fängelse ligger på straffskalan. Utifrån det kan jag välja att göra ett envarsgripande, eller gripa på flyende fot.
ja hua…igår var det ju så mycket våld på nyheterna så man ville spy….

Vart är vi på väg… samhället känns otryggt, personligen går jag ogärna ut efter mörkrets inbrott om jag är i stan.

Oskyldiga drabbas oftast, vilket är dåligt.

Alla är väl oskyldiga från början?
Även jag tänder ljus i kväll. Det var verkligen en sorgens helg.
Kram//molly

Sannerligen Molly, det har det verkligen varit.
Fint initiativ Tinnie,Självklart tänder vi ljus och sänder tankar till de familjer som idag försöker gå igenom den obeskrivliga sorg som dessa vansinnes dåd för med sig.