Shamanmanual?
Hehe, nä men nån med tips på bra böcker för oss som helt plötsligt "vaknat upp" & hört *the call of the shaman* inom oss?
Funderar på att tillsvidare rota igenom min bokhög & gräva fram "Vinden är min mor", men nåt nytt skulle sitta fint.
Dock: Castanedas flummiga LSD-tripps-beskrivningar: NO THANKS.

ingen manual. men dock en bok. Nevill Drury/Shamanism. Grundläggande/ historia-nutid/ Ej journalistisk. Saklig. Inte ny. 1996.

Ok, ska kollas. Tack 
(Med "ny" menar jag naturligtvis ny för mig.)

inkans återkomst kommer ej ihåg författaren men tror hon heter elisabeth nåntin från usa jättebra har läst den ett antal gånger
kram kicki

Dreamtime & Inner Space/The World of the Shaman/ Holger Kalweit/

Shamanens väg av Michael Harner är i mitt tycke den bästa bok som kommit ut i detta ämne. Den föklarar och jämför på ett förståeligt sätt, dessutom talar han om hur du ska gå tillväga! Lycka till!
Jag har hört av erfarna, att Castanedas böcker 3 och framåt är bättre än dom två första och rätt bra. Men har inte läst dom själv än.
Harner har jag läst och tycker är OK men bäst är att gå kurs faktiskt.
Annars brukar jag tycka att man kan lära sig själv, men just shamanism har jag insett är något man vill ha en bra lärare till.
Olga Kharitidi var intressant fast mer som roman eller så…
Sen kan du ju undersöka rent kulturhistoriskt material. Alltså vad man gjort på riktigt, i dom kulturer som använt shamanism…
Inkas återkomst författare heter Elizabeth B.Jenkins
Alla böcker som är uppräknade är toppen böcker.Gillar även Winonas väv,Hjärtats kompas och Dagbräckning av Priscilla Cogan är toppen böcker,vilket jag läst ett antal gånger.Dom handlar väl inte så mkt om shamanism,men ändå rätt mkt om indiansk kultur.
Kram//molly

Oj många nya tips har ramlat in här ju 
Ska kollas upp… & angående Castaneda - well har läst första (är det väl & endast bläddrat i en annan, men på ren svenska: fy f-n vad trist.
Jo detta är så stort att man behöver lite vägledning… 

Men man kan inte lära sig shamanisera från böcker. Men man kan lära sig om shamanismen, som egentligen inte är en -ism.
Du som bor i Stockholm borde ta kontakt med Idavallen.
Gammal tråd, men jag vill gärna tipsa om böckerna av Jörgen I. Eriksson. Han håller kurser också på lite olika ställen i Sverige. Rekommenderas varmt!
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
#11 👍💗🤗 📚 Tack för tips, Nefer!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen