Slagruta
(En traditionell slagruta är en Y-formad grenklyka, som hålls stadigt i händerna med en hand i vardera klykände, med mitten pekande framåt. Klykan "slår" sedan uppåt eller nedåt när man passerar över rinnande vatten.)
Att gå med slagruta är något att det häftigare jag gjort. Grenen vred sig i händerna och drog sig ner mot marken. Jag provade också att vrida upp den, men det enda som hände var att den vred sig mer i händerna så att jag nästan fick märken. Otroligt upplevelse. 
Är det någon fler här inne som har erfarenhet av detta?
Har nog testat sånt när jag va liten å gick i skolan. Typ i mellanstadiet kanske.. Minns inte riktigt :P

Har inte testat men har varit med när en farbror mätit ut currykors, vatten och energipelare hemma hos vänner. Han använde traditionsenlig slagruta men även pekare. Jag tycker det är mycket intressant och planerar att gå kurs i det

Det var många år sen som jag använde slagruta. 
Jag höll på med det ett tag då jag och en vän till mig provade på det, men vi tyckte inte att det var så kul.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Min svärfar var en mycket skicklig slagruteman. Han visste alltid var det skulle grävas efter vattenåder. Han visade mig hur man skulle hålla och det var han som skar den färska klykan åt mig. Jag gick runt med den djupt koncentrerad över hela tomten och till min stora lycka kände jag en oförklarlig dragande kraft på en plats och ropade på honom så att han skulle bekräfta mitt fynd. Han log och sa det du känner vet jag inget om, men en åder är det inte. !? Jag funderar ibland fortfarande på vad det var jag upplevde.;)
I min barndom var det många som kunde detta med slagruta, men då var det bara att ta ut vattenådror med. Ingen tyckte det var särskilt mystiskt eller konstigt, det var något man gjorde, bara. Och givetvis stämde det alltid.
Jag gillar slagruta, den är precis och tydlig, lättare att arbeta med än en fladdrig pendel. Fast lite stor och otymplig då i vissa fall 
Gick en kurs en gång också, alla lyckades, men det var nog mest pekare vi använde.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag har pekare också, har gått med dom här hemma för att se vart det ligger energikryss, vattenkryss etc. Har lärt mig att man inte ska ligga med huvudet på ett sådant. Samtidigt behöver jag inte pekarna heller för det är bara att se på vart katterna ofta lägger sig. Dom gillar ju att ligga på sådana fält :)

Pekare? Vad är det? Jag har två metallpinnar med trähandtag som jag hittade i min affär när jag tog över den. Dom går isär när man håller i dom. Är det pekare?
Har ingen erfarenhet alls av sådant här.

#7 Hahaha Morsan! Du har ju pekare så sätt igång och kolla energier nu! 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Jag är ett riktigt jäkla snille! Gud vad ni måste garva åt mig här! Ha ha ha

Jag har varit med om att mäta auran med pekare samt även för att kolla hur många guider man har och var de befinner sig (t.ex. framför, på vänster eller höger sida osv.) Är det någon mer som har erfarenhet av just detta? Äger inga pekare själv, en väninna som är intresserad av övernaturliga saker gjorde detta på mig och några andra. Testade även själv, en häftig upplevelse.

jomen, testade hos en väninna en gång. Först gick hon och min kompis runt, varsin gång och lyckades känna in samma saker, på samma ställen.
Sedan vart det min tur och jag kände in helt andra saker, på helt andra ställen. Dom bara skrattade åt mig och sa att allt var fel och där fanns det minsann inga kors.
Sedan blev det hennes gubbes tur, ni skulle se deras miner, när han fick utslag på precis samma platser som mig.
Det visade sig att jag fick in energispår efter någon, samt att det gick vattenåder tvärsöver deras säng. Där han hade värk i knäna och hon i fötterna.
Till sist fick jag även fram att under spisen fanns det något av metall nerlagt, även under trappen. Detta skulle tydligen vara vanligt när man byggde hus förr i tiden, för att hålla bort troll mm.
jag har prövat och mixtrat lite förut med pekare, när det gäller att mäta aura och guider. De ger utslag och visar hur stor en persons aura är, vilket jag idag tycker är jätteintressant då jag lär mig att Se auran.
Lärde mig samtidigt att katters aura är enorma. Jag kollade auran på min lilla katt Tussa och hon hade en enorm aura. Jag blev jättelycklig för jag trodde att hon var superlycklig, tills jag fick veta att katter (djur) har en kraftfull aura
(vad kul att vi kom in på ämnet pekare) 
Nu vet jag ju inte om det stämmer detta med katters aura, men jag får lita på det jag hört och lita på att Tussa är lycklig i allafall även med en stoooor aura *fniss*
slagrutan är ett förnämligt verktyg att mäta alla former av energier,tex hitta vatten elkablar i mark avlopp Känna auora.känna andra energier typ (spöke)Kan man .detta går det i princip att känna allt. Man kan även fråga slagrutan på samma sätt som en pendel. Detta är helt sant om ni inte tror detta be någon bevisa slagrutans förträfflighet Jag kan.
slagrutan är ett förnämligt verktyg att mäta alla former av energier,tex hitta vatten elkablar i mark avlopp Känna auora.känna andra energier typ (spöke)Kan man .detta går det i princip att känna allt. Man kan även fråga slagrutan på samma sätt som en pendel. Detta är helt sant om ni inte tror detta be någon bevisa slagrutans förträfflighet Jag kan.

MIn morfar var erkänt kunnig i att hitta vatten åt folk, i sk. hopplösa fall. Vet inte om det är så att vissa förmågor kan "ärvas", utan att man är sas. upplärd i dom?
Jag fick grenen satt i mina händer och så var det bara att promenera iväg. Det fungerade direkt. Fungerar det inte för alla? Kan man träna upp det? Jag har hört någonting om att inte alla kan nämligen..
En dam jag jobbade med förut sa att hon hade ingen känsla för det där. Hon hade verkligen provat men fick inte till det med varken pekare eller trädgren….

Nä, nu måste jag nog försöka göra mig ett par pekare….blir sugen på att testa igen. Då måste jag ju prova på min älskade lille kisse också!!
Kan tillägga att min mycket skeptiske son (då ca 20 år) också prövade pekarna vid det tillfälle jag berättade om tidigare och det funkade för honom också!!
#17 vad kul det är när skeptiska människor liksom får det bevisat för sig att det fungerar 
Jag har pekare hemma och det är riktigt roligt att arbeta med dom. Jag har även kollat auran på folk, skyddsänglar (hur många och vilken sida dom står på), currykryss/-linjer. Det är riktigt intressant att gå med dom.

*lyssnar intresserat* :)

Visst är det ;o) Han kunde ju inte annat än att tro på det i det läget…….

Jag har testat och fascinerats…Häftig kraft, måste jag säga.

Jag har använt både slagruta och pekare det är riktigt roligt att mäta ut vattenådror currykors mm
Ja, fast hur vet man egentligen om det är vattenkryss eller energikryss? Currykryss, vad är det?
Man hittar det man letar efter. Letar man currylinjer så ställer man in sig, fysiskt och mentalt på currylinjer och då ger slagrutan/pekarna utslag för det. Letar man vattenåder ställer man in sig på det och då ger slagrutan utslag för vatten osv. det är alltså vi själva, våra kroppar som egentligen känner av, slagrutan är det synliga, det som reagerar så vi ser, som en visare.
Okej. Jag har aldrig tänkt på det på det viset :) Men det är ju väldigt logiskt.

Ja vad är currylinje??
Det här hittade jag på nätet:
Slagrutekunniga personer har genom alla tider fått utslag för andra fält än de framkallade av strömmande vatten.
Efter att systematiskt ha kartlagt dessa fälts riktningar och bredder har man funnit att det i själva verket i huvudsak är två olika slags nät av jordstrålningsfält som ger utslagen. Dessa nät, ofta kallade gitternät, bildar osynliga vertikala "väggar" av jordstrålning, där själva väggen är bredden på linjen. Näten finns runt hela jordklotet. Sidan på rutorna som nätet bildar minskar ju närmare polerna man kommer. Rutorna är alltså som störst vid ekvatorn. Rutornas form är dock för det mesta inte helt kvadratiska, utan är oftast rombiska.
Misstankar om att det finns flera slags nät finns, men det är de två absolut mest accepterade som jag tänker ta upp här.
Currynätet : 45° roterat i förhållande till vädersträcken, sträcker sig det s.k. curry-nätet. Bredden på linjerna, alltså de raka fält nätet består av, är ca. 40 cm och nätet har i Mellansverige en sida på ca. fyra meter. Jordstrålningsnätet är uppkallat efter dess nutida "upptäckare", den schweiziske läkaren Manfred Curry. Han kartlade på 1950-talet nätet och har försökt visa på ett samband mellan ohälsa och långvarig vistelse på nätets korspunkter.
Hartmannätet: 10° positivt i förhållande till huvudväderstrecken och i Mellansverige med en sida på i genomsnitt 1,5 meter löper hartmann-nätet. Bredden på linjerna är ca. 20 cm. Lokala variationer av dess förhållande till huvudväderstrecken är vanliga. Namn åt detta nät har den tyske doktorn Ernst Hartmann givit. Ett annat namn för hartmann-nätet är global-gitternätet.

#28 tack för förklaringen.
Jag blev inte så där jättemycket klokare, men lite i allafall… Tänker i allafall ställa in mig nästa gång på energikryss, och eller vatten kryss =) Tyckte det lät väldigt smart :)

#25 Magicat, så den gången som jag testade med pekarna då, då var jag ju inte mentalt förinställd på vad jag letade efter. Jag skulle ju bara testa om jag kunde känna in någonting.
Det kanske är SÅ, att det som jag är förprogrammerad till att känna in är ju: Mina element (vatten och jord/sten) samt andar/naturandar. Min väninnas man kanske hade samma element som mig (tydligen även min morfar)
De andra kvinnorna, följdaktligen, kanske ställde in sin frekvens på curry, mfl. linjer och det var därför som dom fick samma utslag.
Intressant teori, faktiskt.
lightseeker; så kan det absolut vara! Javisst är det intressant!
De allra flesta kan gå med slagruta/pekare. En del får utslag meddetsamma, en del behöver öva ett tag. Sedan lär det finnas en liten kategori som inte lär sig eller som iaf inte får någon reaktion, vad det nu kan bero på.
Sedan kan det ju också vara så att man känner av olika fenomen olika mycket skulle jag tro. En del kanske är riktiga proffs på att hitta vattenådror medan andra är hejare på att följa energispår eller currylinjer.
Tänk på att inte gå runt för länge och leta vatten eller currykryss. Man tappar energi, blir trött och en del får huvudvärk m.m..
Måste även säga att det behöver inte vara en klyka,det går att böja något framför sig man behöver inte ens det, det räcker att trycka armbågarna mot kroppen samt knyta händerna med tummarna utåt dvs från kroppen horisontellt .Ju hårdare man knyter händerna desto mer känner man .Klykan förstärker verkan av fenomenet
#33, det måste jag prova!!!

Jag ska testa om man kan hitta annat med en sån där slagruta - en nyckel t ex :)
Uri geller han som böjde skedar har skapat sig en förmögenhet på slagrutan. Han letar mineraler
Det här hittade jag på nätet:
"Slagrutor har testats under kontrollerade förhållanden vid flera tillfällen och aldrig visat sig fungera."

Ja,jag har testat koppar trådar,som pekare.Det gick alldeles utmärkt.Pekarna bar sig åt som om de hade ett eget liv.Händerna blev rödsvullna och ömmade efteråt
Jag har provat på pekare förr för att känna av vatten och energifält i jorden och det funkade alldeles utmärkt! En lustig detalj bara, när jag fick utslag med pekarna så blev det alltid motsatt jämfört hur de gav utslag för andra jag känner dvs.. När tex han som jag lärde mig av fick utslag ställde sig pekarna innåt mot varandra men för mig slog de istället utåt och nästan runt ett helt varv.. Det skedde dessutom så pass krafigt att det ej gick att hålla emot…
Trots att många andra prövade så var det bara på mig som det alltid blev tvärt emot, undra vad det berodde på?
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
jag borde ha fått pröva när dom provade slagrutan :)
Det funkade jättebra för mig. Jag provade till och med att hålla emot, men trädklykan vred sig i min hand så jag fick märken efteråt.