Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: länkar
Läst 2380 ggr
Tara
0

Här Spökar det

Några länkar till olika ställen där det sägs spöka.

http://hem.passagen.se/helenasol/spoksida.html

Elisabeth-J
0

Tack för tipset Tara! Skrattande

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

KamillaB
0

Va kul!! Synd att det inte fanns något längre norrut.. någon som vet något? Kram /Kamilla

Tara
0

Borgvattnet, prästgården
Denna gård är numera en vallfärdsort för turister och mycket omskriven för sina spökerier.
Komminister Erik Lindgren hörde klampande steg i farstun på gården, knackningar och dörrar som gnisslade, detta var runt 1947 om jag minns rätt. Man kan säga att det var som en massa osynliga människor sprang omkring på prästgården jämt och ständigt. Jag har fått berättat att hans gungstol gungade så häftigt att han slungades ur den och för pladask i golvet.
Under 1980-talet så försökte en präst vid namn Thore Forslund driva ut desas "besökare", men han misslyckades. Som sagt, numera är detta en plats som många känner till.

Hammarstrand
Nu snackar vi om ett ställe från 1919, det byggdes detta år.
Denna byggnad var ett hem för mentalsjuka från början men blev sedan ett ålderdomshem 1939.
Man säger att den dagen då åldringarna flyttade för att lämna plats för hyrsegästerna så kom spökerna.
Numera om jag inte är felunderrättad är detta ett hyreshus. Man har sagt att vissa gånger har inte de som bott i hyreshuset knapp vågat vara kvar i sitt boende. Det som borde ge Er kalla kårar innan sovdagsär detta som jag berättar nu, en del i huset har känt hur någon krypit ner brevid dem i sängen under natten! Natti!

Medelpad, detta landskap, det är ett av de landskap jag faktiskt vet minst om angående spökställen. Men jag lyckade minnas två ställen här.

Lärudden
På denna plats har man sett små varelser kila omkring.  De har setts vid vattenbrynet. Man kallar dem otursgubbar. Dessa varelser brukade följa med på fiskebåtarna och ge fiskarna dålig fångst, alltså de fick ingen fiskelycka som heter duga.

Landins spökhus, Ljusta
Det var år 1872 då en man kom, en same, kallad lappgubbe, i texterna jag läst, och knackade på detta hus. Fru Landin öppnade dörren. Han bad om en säng över natten av frun för att hålla sig inomhus från den kyla och hårda blåst som var ute denna kväll. Fru Landin nekade honom detta, men han trängde sig in i stugvärmen för att sätta sig vid den varma öppna spisen. Frun i huset, fru Landin hämtade då drängen på gården som kastade ut honom i snön. När han stod därute i snön och kyla kastade han en förbannelse över henne:
" Du kommer aldrig mera att få en glad dag i ditt liv!"
Efter denna dagen så förändrades allt, det skedde olyckor igenom åren och spökerier har skett sen denna dagen på denna plats.

Gideåberg (ångermanland)

Här finns ett torp där underliga varelser varit synliga. De som varit därinne har känt som om någon osynlig tagit i dem och slitit dem från soffan.

magma
0

#2: Om du klickar på länken längst ned på sidan så finns det ännu en sida med spökplatser- bl.a uppe i Lappland:)

KamillaB
0

Tavk allihopa!! =)

KamillaB
0

Tack skulle det stå =)

magma
0

Jag gissade det.Skrattande