Ande=panikångest
Jag såg en gång ett program om andar/spöken där det handlade om en kvinna som mådde väldigt dåligt och gick till en psykolog (tror jag att det var, minns inte riktigt).
Han satte henne i hypnos eller något och då "märkte" han att hon blev en annan människa. Han kom iallafall fram till att på ett eller annat sätt så var det en ande - en kvinna som inte gått vidare som tagit sig in i kvinnans kropp och stannat där för att hon ville leva vidare eller nåt i den stilen.
Kvinnans som drabbats av svår panikångest fick genomgå en seans (heter det väl?) för att få anden gå vidare, och tydligen så gick anden vidare och kvinnan blev helt frisk.
Är detta verkligen möjligt?
Någon annan som hört talas om liknande?

Ja, "attached spirits" är ett hyfsat känt begrepp…

Hej! ja, det är faktist väldigt vanligt att andar gör så för att få uppmärksamhet och hjälp med att komma över till den andra sidan.
otrevligt blir det när dom faktiskt försöker tränga in…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

hm, kan det vara därför som jag har mått skräp tidigare då. Undras just vem som besöker mig nu då, för nu så mår jag så oförskämt bra, psykiskt

Både jag och min sambo har blivit "attackerad" i sömnen av en man som brukade hålla till här hos oss som nu är borta. Det var ingen trevlig känsla om man säger så. Jag fick sova med nattlampan på några nätter efter det. Dessutom drar jag alltid upp täcket näst intill ovanför huvudet 
Det här är något jag själv har upplevt världigt starkt och innan jag hade all kunskap om vad andar kan vara för oss levande så var det inte roligt.
Men med undervisning och självhealing så har det gått mer än bra. Andekontakt ger oss fysiska känningar av olika slag och panikångest är en utav dem och varför då….? ja inte är det för att en ande vill oss något illa utan för att deras energi helt enkelt skapar den sortens känsloupplevelse hos många utav oss (OBS inte hos alla!) och när jag själv blev medveten om detta så gick det bra att arbete med sin egen inre styrka för att inte bli så påverkad. Vi människor vibrerar i ett visst antal Hz, jag tror det är 8, och en ande har ett högre Hz-tal och detta höga tal gör oss nervösa, stirriga, hyper, och vi tolkar det som panik….samma effekt kan vi få i andra sammanhang också, t.ex när vi plötsligt i en vacker skog får ångest och rädslor till synes utan orsak, rena panikan växer fram, ja då är Pan skogarnas gud i närheten och det är därför det heter PANIK……
När vi sedan utvecklas som människor, lär oss vad andekontakt också kan vara, lär känna oss själva och förstå de olika typerna av känslosvängningar så brukar det här försvinna ganska så snabbt OM man inte har något fysiskt fel, t.ex sköldkörtelobalans, hormonoblans, eller nåt annat liknande som stör den allmänna balansen i kroppen.
Det brukar också kunna hjälpa med att be Anden att inte komma så nära, utan att stå bredvid i stället för att "krypa in under skinnet" många utav våra andevänner är inte helt kunniga i hur vi i fysisk kropp reagerar på deras besök och andra har kanske aldrig haft en fysisk kropp överhuvudtaget och håller på att pröva sig fram eftesom de vill förmedla något, och då är det upp till oss att tala om det för dom vad vi tål och inte tål som fysiska väsen.
Lev gott därute kära systrar och bröder
kram Lady Oona

hm, det där med PAN-ik, lät intressant. Stämmer det verkligen historiskt sett, att ordet kommer från guden Pan?
**
Hej där lightseekers…jo så är det enligt många magiska trad. och här kommer lite ur Wikiepedia….kram Lady Oona
**
Panic is a sudden fear which dominates or replaces thinking and often affects groups of people or animals. Panics typically occur in disaster situations, or violent situations (such as robbery, home invasion, a shooting rampage, etc.) which may endanger the overall health of the affected group. The word panic derives from the name of the Greek god Pan, who was said to have the ability to cause extreme, irrational fear, especially in lonely or open places.
"Panic" comes from Greek panikon, "pertaining to Pan." Pan is the god of woods and fields who was the source of mysterious sounds that caused contagious, groundless fear in herds and crowds, or in people in lonely spots.

oh, känner igen mig så väl. Men han är borta, så gott som, så jag undrar vem som jag har med mig attached, numera. Eftersom jag är så gladlynt, pratsam mm
Oh, Herre Jösses! Säger som du lightseeker. När jag var i tonåren hade jag enorm panikångest och förstod inte var den kom ifrån eller vad det var… 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

När det gäller andar som inte gått över så kallade vilsna själar.
Så har dom oftast en fruktansvärd ångest och en rädsla ngt man kan känna av om man är öppen till andevärlden.
Därför jag ser det som så viktigt att lära sig att hantera sin öppenhet och lära sig att stänga av och bara vara öppen när man övar eller jobbar med andevärlden.
Man völjer själv att känna av dessa vilsna själar om man ständigt gåt öppen och inte ber om beskydd av ljuset.
Det är inte ngn behaglig känsla när man stöter på dessa vilsna själar så har man inte erfarenhet av detta med vilsna själar och hjälpa dom över så bör man låta bli och i stället stänga ner och be ngn med erfarenhet ta hand om detta.
Gör man inte rätt från början och misslyckas med att få över dom så blir det bara ändå svårare att få över dom vid nästa tillfälle.
Som tur är är det ytterst sällan man stöter på dessa vilsna själar.
För i 9 fall av 10 när vi åker ut för att göra räddningar hos folk så är det andar som redan gått över till ljuset och att den boendes egna rädslor skapar demoner och onda andar.
När man har fått kontakten och beskrivit anden för dom och dom kunnat känna igen anden som ngn av deras egna nära och kära så brukar rädlsan släppa och det blir lungt i huset i gen.
Det händer också att ngn tidigar själ som varit boende i huset besöker själva huset och sin bostad eftersom den var väldigt viktig för dom under livet men dom kan gått till ljuset i alla fall.
SÅ väldigt harmlösa men känner man inte i gen dom som besöker en så är det väldigt lätt att man blir rädd och man själv skapar onda andar.
Har stött på en del vilsna själar vid det här laget men har alldrig mött en ond ande.
Oftast rör det sig om en vilsen själ som inte fattat att den är död
och så ser och upplever denna vilsna själ ngn annan i sin bostad som inte har flyttat in sina möbler och stökar runt i sitt hem.
Klart den blir frustrerad och gör allt för att bli av med inkräktaren efter som den själv inte fattar att den inte hör hemma men inte är den ond för detta.
Skulle du själv komma hem efter jobbet och hittat ngn annan i ditt hem som stökar runt och flyttar in så naturligtvis hade du också blivit upprörd.
Många har även sett på tv hur folk släpat hem klibbandar från korgen och andra ställen.
Men detta måste vara fruktansvärt ovanligt eftersom dom vilsna själarna är så fruktansvärt rädda och ångest fyllda så dom vågar inte flytta sig i från den plats där dom hört hemma och som varit deras trygghet.
Det händer att en vilsen själ kan bli våldsam men det beror ju på deras fruktansvärda rädlsa och deras frustation över att vara vilsna så inte ngt ont i detta.
För när man väl hjälpt dom över så är dom hur gooa som helst.
Många som är fruktanmsvärdt rädda och frustrerade och även chockade personer kan bli väldigt våldsamma men inte tusan är dom onda för det.
Utan mäniskor som behöver hjälp i deras frustrerade situation precis lika dant med vilsna själar.
I ljus Lasse
#6 Jag tror det ligger något i det du skriver. Jag ber till mina skyddsandar att skydda mig från negativa-låga energier när jag känner ångest och ibland tryck över bröstet och har gjort i ca 2 månaders tid nu..OCH det hjälper,trycket och ångesten försvinner ganska fort och jag mår bättre. Inbillning?? Nä,det tror jag inte!
Både min mamma och pappa hade ångest innan dom dog…och jag skulle nog behöva en sittning hos ett medium för att rensa ut lite skit.. 

Det förklarar en del som jag upplevt i mitt hem. Vissa kvällar när jag ska sova, så lägger jag mig som vanligt och läser en stund. Tänker inte just på någonting. Efter en stund kan jag få en plötslig panikkänsla och mår nästan illa, hjärtat bankar som besatt och jag förstår ingenting.
Har haft problem att somna under en lång tid nu och just som jag ska glida in i sömnen, då kommer paniken! Jag är inte mörkrädd alls, men känslan är så stark och jag har ingen anledning att få den känslan. Det är så knepigt…
Vi har haft aktivitet i vårt hem ända sedan vi flyttade in och vårt yngsta barn är mest drabbad. Men jag har börjat att utforska min andlighet och intution mycket sista tiden och då kan ju detta med attached spirits vara en förklaring! Jag har också upplevt pirrande och krypningar på huvudet och rysningar som bara kommer ibland.
Vi tror oss också veta vem det är som finns kvar i huset…
Visst är det underbart att lära nytt och vi blir väl aldrig fullärda när det gäller Andekunskap. Jag har ett litet litet påpekande att göra med stöd av vad ni alla har skrivit…..
Bara därför att man känner panik vid en andes närvaro betyder det INTE att den andepersonligheten bär på just panik och ångest själva…..det är inte riktigt så det är, efter vad jag lärt mig….utan själva KONTAKTEN , själva energin ….slår an en sträng i oss som ligger på samma vibrationstal som när vi i fysisk skepnad/varelse, är rädda….
Förslaget att be om beskydd är väl jättebra…men samtidigt måste vi väl först finna ut om det är nödvändigt??? Om nu min älskade mormor kommer till mig, hennes energi gör att min egen vibrerar i samma energifält som begreppet och känslan Panik/ångest…..hon var absolut inte ångesladdad när hon gick över….å så börjar jag be om beskydd…undras vad min vackra kärleksfulla mormor känner då? att jag är rädd för henne? …
Jag är fortfarande av den åsikten att vi alldeles för lättvindigt hamnar i tankemönster som är förlegade när det gäller Andar och kontakten med dem……det finns så mycket nya insikter och visdommar som gör att gammal info inte längre behövs eller bör omvärderas.
Vi känner alla olika typer av närvaro och kontakt och vad jag vet och känner till…så är mer än 90% trevliga och intressanta kontakter som vi absolut inte behöver vara rädda för….eller känna oro inför. Vilsna själar som fastnat och inte vet att de är döda finns också men inte i lika stor utsträckning som många vill göra gällande…..de flesta har redan gått vidare och vad som finns kvar är "videoinspelningar" och inte skådespelarna själva…starka känslor och händelser lever kvar men den/de som satte igång dem är borta sedan länge, varför är det så svårt att förstå för många?…..eller att känna in och ta in skillnaden på verkliga uppenbarelser och parapsykiska spår?
Lite tankar bara…..kram och ha en go helg därute! 
"..starka känslor och händelser lever kvar men den/de som satte igång dem är borta sedan länge, varför är det så svårt att förstå för många?…..eller att känna in och ta in skillnaden på verkliga uppenbarelser och parapsykiska spår?", skriver du Lady Oona.
Hade vi kunnat göra det så var det ju inget problem, eller hur? Det är just det saken handlar om. En människa som inte har förmågan att särskilja verkliga uppenbarelser från parapsykiska spår, som du kallar det, blir självklart skrämd eftersom hon inte förstår vad som händer, eller varför det händer. Kan man se/förstå det som händer så kan man också bearbeta det, och säkerligen komma fram till slutsatsen att det var ju inte så farligt! Men det man inte kan se, men som ändå påverkar oss negativt blir väldigt skrämmande. Det har med kontroll och självbevarelsedrift att göra, för det man kan kontrollera behöver man inte heller känna någon rädsla inför. Så funkar vi jordevarelser. 
Inga lena….jovisst har du hur rätt som helst….mina ord var inte så väl genomtänkta kanske…min mening var att göra själva fenomenet känt….och kanske att de som redan är aktiva i det paranormala skulle omvärdera ett och annat innan info och kunskaps förs vidare. så de sista meningarna var inte riktad till någon annan än de som redan vet.
Jag vet hur det är att ha upplevelser som man inte känner till eller vet vad det handlar om och har lärt mig den tuffa vägen….hade ingen att fråga förrutom mig själv, det var långt senare i livet som medier och andra kunde delge sina kunskaper. Jag är väl också lite fundersam på att så mycket blir "negativt" tolkat även av kunniga personer…..
tänker mycket och ibland hinner inte fingrarna med på tangentbordet och ett och annat förfluget ord slinker med
ha en go kväll därute, och njut av dina Guiders sällskap.
Oona
Tack Oona! :) Och du är säker på att dom har även nattskift..? 
**Ska jag tolka det som att när jag känner ångest och oro,så har jag en ande med mig som vill ha kontakt???
Jisses vilken enträgen ande jag i såfall har efter mig..16 hela år!!!
Nä,jag vet,det är annat som spelar roll i det hela…
**
#17 väl bekommen vännen…..nattskift…jodå, säkerligen har de mest att göra då.,…vi jordeväsen har ju en säregen förmåga att öka våra rädslor nattetid….
#18…nä så skulle jag inte tolka det men jag skulle inte lämna någon tolkning utanför…är man inriktad på att andar finns och att de har förmågan att kontakta mig så KAN deras närvaro ge SAMMA effket som "vanlig" otäck ångest som vi kan ha av helt andra orsaker…..så du har rent rätt…annat spelar roll oxå.

Inte ska du tolka det så man kan ha ångest utan att man har kontakt.
All ångest är ju inte att man har kontakt med en vilsen själ.
Man kan ju faktiskt ha en egen ångest också.
Lasse
**#20 Ja,Lasse ..min ångest är min egen men jag tror att den ökas på av närgångna andar,annars hade det väl inte lättat efter jag bett om skydd att skydda mig…
/B
**