Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 466 ggr
Skogskraft
0

Virus, hackers & annat elände

Innan jag sabbar folks trådar ännu mer, skriver jag en egen.

Jag förstår folks tankar när de vill ha gratis-program, jag har själv suttit med dessa.

Tyvärr är de gratis just för att de är begränsade, erbjuder uselt till hyfsat skydd men aldrig perfekt.

AVG & Avast är antivirusprogram, men de största hoten idag kommer inte från virus utan andra sätt att hacka sig in i din dator. Såna som endast en riktigt bra brandvägg kan stoppa. Med bra menar jag inte den som redan finns i Windows XP, ty den är skrattretande usel.

Jag satt även länge med piratkopierade antivirus & brandväggsprogram, nertankade från okända individer & naturligtvis lika stor säkerhetsrisk som att inte ha några alls.

Till slut bestämde jag mig för att köpa operativsystem & internet security-programmen & det ångrar jag inte.

Ett ordentligt internet security-paket tar hand om det mesta: reklam, skräpmail, virus, alla försök att hacka sig in i din dator.

Jaha, Norton, tänker många, men det rekommenderar jag INTE.

Därför att:

* Bland de dyraste.

* Missar en hel del hot/attacker.

* Virusskapare & andra vidriga typer skriver in koder för att avaktivera just Norton & Zone Alarm, eftersom de flesta använder just dessa. Så du sitter där & tror dig vara skyddad, när du kanske förra veckan besökte en sida med kod som stängde av halva Norton…

För några hundra mindre hittar du Panda, F-Secure (gamla hederliga F-Prot) eller McAffee. Internet Security, alltså, inte bara antivirus.

Investera några hundra & var säkrare ute på nätet, som jag gjorde till slut.

Enbart ett gratis antivirusprogram & "brandvägg, vadå vad är det behövs en sån?" räcker inte idag när det dygnet runt tänks ut nya sätt att bryta sig in i alla datorer som är uppkopplade.

Endast den som har modem, uppringt internet med minuttaxa & snabbt kopplar ner sig inom 20 minuter är säker, i princip. Vi med bredband/adsl som är uppkopplade nästan dygnet runt är extra utsatta för svin som sniffar efter sårbara datorer hela tiden.

Sån är verkligheten, tyvärr.

Elisabeth-J
0

Jag håller med dig om dessa gratisprogram, det är bättre att köpa ett program som man kan lita på och det är en billig investering för att skydda sin dator.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Skogskraft
0

*knuff*