Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettövrigt
Läst 1124 ggr
Ninnurur
0

Min häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

såg en annan tråd och blev inspirerad. Är det någon som kan läsa något av bilden på min Wille. Han har inte riktigt varit sig själv på sistonde…

Säg gärna till om det är något mer ni vill veta om honom.

Tack för hjälp!

/Ninnurur

dilba
0

Jag är väldigt otränad på detta så jag kan inte se så mycket men för att din tråd inte ska knuffas undan så ska jag dela med mig av det lilla  jag får till mig.

Först när jag ser bilden känner jag mig "tung" och lite sorgsen. Efter en liten stund får jag  nästan hjärtat i halsgropen, som att han är rädd för något, hjärtat slår otroligt fort och jag vill flämta efter luft. Påminner lite om ångest. Jag tror inte att dessa känslor tagit över hans tillvaro helt.

Hoppas du fattar något av detta! kram sussie

Ninnurur
0

Tack dilba!

Jag vill inte avslöja något än, se om någon annan skriver först.

dilba
0

Ja självklart…ibland kan man lägga ihop lite av mångas läsning och få fram hela sanningen….

Bullan
0

Detta verkar vara en häst som verkligen gillar att springa, men rakt fram helst! Inte så mkt för böjda spår. Verkar inte bero på någon åkomma direkt…utan mer för att han inte gillar det helt enkelt.

Vad jag kan se…så är det nog ingen skada…utan kanske en infektion el. virus?

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Ninnurur
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här bilden kanske kan hjälpa lite…

LinaN
0

Han har en osäkerhet och något som gör ont eller är obehagligt för honom. Denna smärta/obehag gör honom stressad, jag tror itne att det beror på någon sadel, men tror att problemet finns kring huvudet, troligtvis bettet det är fel på. Att det oroar honom i munnen.

Så jag hade rådat dig till att ta bort eventuell nosgrimma/nosrem från tränset/körhuvudlaget. Och testa honom utan detta, sedan prova ett anant bett, eller faktiskt gå så långt att testa bettlöst.

Du säger att han ahr betett sig underligt p åsistonne, hur har du betett dig? Hästar är överdjävliga på att läsa sina människor!  om du har en inneboende oro så kommer detta direkt spegla sig hos din häst, är du en trygg stabil ledare? Är du rak i din kommunikation och förstår du din hästs signaler och frågor?

har du mått sämre än vanligt? en depression på gång? Eller ekonomiska bekymmer? I varje fall något som besvärar dig och gör dig orolig. Jaf känner att oron som jag snappar upp hos hästen inte kommer från honom själv i grund och botten utan han speglar att något är fel hos "mamma" för han verkar vara en karaktär som gärna värnar om sin flock.

han är inte en häst som i vanliga fall stressar upp sig i onödan, så varför han nu är upprörd/oroad är en varningsklocka… Han ahr en stark personlighet och han vet om att han är vacker, gilalr att showa och visa upp sig.

Du får gärna i ett PM meddela om något av det ajg känner utifrån bilderna stämmer :) Hade vart skoj att få bekräftelse p åatt man kansk eär inne pårätt spår :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ninnurur
0

#6 PM funkar inte så jag svarar här.

Han har en osäkerhet och något som gör ont eller är obehagligt för honom. Denna smärta/obehag gör honom stressad, jag tror itne att det beror på någon sadel, men tror att problemet finns kring huvudet, troligtvis bettet det är fel på. Att det oroar honom i munnen.

Så jag hade rådat dig till att ta bort eventuell nosgrimma/nosrem från tränset/körhuvudlaget. Och testa honom utan detta, sedan prova ett anant bett, eller faktiskt gå så långt att testa bettlöst.

Jag varierar bett mellan i stort sett varje ridtur, även nosgrimma. Utan nosgrimma får jag inte stopp på honom. Bettlöst funkar ibland men det är skritturer ute, annars får han skavsår av det.

Du säger att han ahr betett sig underligt p åsistonne, hur har du betett dig? Hästar är överdjävliga på att läsa sina människor!  om du har en inneboende oro så kommer detta direkt spegla sig hos din häst, är du en trygg stabil ledare? Är du rak i din kommunikation och förstår du din hästs signaler och frågor?

har du mått sämre än vanligt? en depression på gång? Eller ekonomiska bekymmer? I varje fall något som besvärar dig och gör dig orolig. Jaf känner att oron som jag snappar upp hos hästen inte kommer från honom själv i grund och botten utan han speglar att något är fel hos "mamma" för han verkar vara en karaktär som gärna värnar om sin flock.

Jag har inte direkt mått sämre men jag har haft dåligt samvete över honom…

han är inte en häst som i vanliga fall stressar upp sig i onödan, så varför han nu är upprörd/oroad är en varningsklocka… Han ahr en stark personlighet och han vet om att han är vacker, gilalr att showa och visa upp sig.

Där har du 100% rätt!!!

Om du ser något mer i samband med andra bilden kanske…?

Bullan
0

Har du bett någon veterinär el. annan kunnig titta i munnen på honom. Liknande problem kan komma av att tänderna inte är i ordning.

Detta är inget jag "ser" el. så, utan bara en tanke!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Ninnurur
0

#8 Tänderna kollades för ett halvår sedan, helt UA. Han har inte ont någonstans.

Carina.S
0

Jag tänkte just säga att han ser rastlös ut, som att han funderar över nåt…Tänkte detta INNAN jag läste alla inläggen här´, då jag såg honom på första fotot….Trot eller ej…

Ninnurur
0

#10 Det kan vara något…

dilba
0

Med den andra bilden får jag fortfarande samma oros/ångestkänsla, jag får lust att frusta och kasta på huvudet. Som för att fnysa ur mig eländet.

Jag känner att han vill ut! Vad detta betyder kanske du vet själv.

Jag får också känslan av svettig häst när jag tittar på honom, du vet så där svettig att det nästan skummar om dem…jag är inte helt säker men jag tror att det är något han gillar- att jobba hårt. Jag upplever iallafall inte svettningen som något negativt.

LinaN
0

Har tittat litet emr på den andra bilden, skymningsljuset får mig att uppfatta något emr nedstämt elelr att något inte stämmer. Men det akn ju bara vara ljuset också…

Men det är ngt oroligt över den andra bilden. spontant så fick jag en känsla av skada, lätt hälta eller ett sår på benen. Men här tvivlar jag ändå….  

*funderar* 

Däremot begriper jag itne varför det är två olika hästar… Den ana brun med vit halvstrumpa vä bak och vit  strumpa vä fram. På andra bilden är det en fux med vit kota vä bak, bredara bläs o tjockare pannlugg. Tror dessutom att fuxen är ett sto. Elelr en väldigt feminin vallack, men det har jag svårt att tro. Men det förklarar ju ändå den huvudbry när personligheten inte stämde överens.

Fuxen verkar vara en häst som är väldigt känslig, kanske på gränsen till lättskrämd, fast ändå mer åt det nojjiga hållet… att hon stressar upp sig helt i onödan bara för att ha något att göra. Men hon är ändå en varm och omtänksam häst, nyfiken och framåt. hon är itne så gammal 5-10 år skulle jag tro av det jag kan "känna" av bilden.  

vil lgärna veta om jag hade någon siffra rätt igen :)

Ninnurur
0

Fuxen är ett 4årigt sto som jag köpte som ettåring som påläggskalv till Wille som nu är 17. Under sommaren har vi kört henne fram och tillbaka till vet. för betäckning samt tränat henne inför kvalitetstävlan. Under betet gick Wille ner i vikt rejält så när de stallades in beslutade jag att låta honom stå nästan helt, bara för att gå upp i vikt. Det var då har förändrades. Jag själv fick känslan av att han var svartsjuk på att jag red Minette så mycket. Men han var så smal att jag inte hade hjärta att lägga sadel på honom. Nu har jag börjat rida honom igen och tycker att han verkar vara lyckligare. Klippte honom här om dagen och det älskade han, att bli uppmärksammad.

Frågan är ju hur jag ska tackla det här i framtiden. Jag har haft Wille i 7 år nu och jag har sett honom visa svartsjuka mot andra hästar förr. Men Minette och han är ju så gott som oskiljaktga, varför tycker han inte om när jag rider henne?

Angående Minette, ser ni något om bebis hon har i magen? Jag har pendlat och får det till sto. Finns det något annat att se?

Ninnurur
0

LinaN - skulle kanske säga att din beskrivning av Minette (fuxen) stämmer också jättebra Glad

TusseTiger
0

Men du, Wille är ju ditt hjärta o det vet han.

Hur du skall tackla det hela, bara en spontan tanke utan några direkta belägg. Visa omtanke. Visa att han fortfarande är no one o ingen annan kan ta det ifrån honom. För han är väl fortfarande det?

LinaN
0

Svartsjuka är och förblir ett drama! :)

Jag vågar inte säga om hon är dräktig…. Men skoj att något stämde iaf :)

Många hästar, spec om det är tävlignshästar så om de blir stående så blir de lätt uttråkade och åt det deprimerade hållet. Min gamle travare ajg hade hon blev ju deprimerad när hon itne blev riden.

Men jag vet itne hur du ska lösa detta…. men ta en promenad, tömkör honom i skogen. ägna honom också tid även om du har en ny yngre förmåga. för det verkar j usom om de är vänner. :D

vet itenv ad mer att tillägga förutom att jag fryser o mfötterna.

dilba
0

Wille vill arbeta! Svartsjukan kanske handlar om det inte om minette….

Ninnurur
0

Jag tror att ni har rätt, han vill vara med och arbeta. Så när han ser någon annan häst få jobba med mig så blir han grinig. Han är iaf sakta men säkert på väg till sitt gamla jag igen.

Det ska bli mycket intressant att se hur han reagerar när fölisen kommer till världen. Jag har en känsla av att han kommer att se sig som pappa Räcka ut tungan  Och du TusseTiger, du kommer väl o fölvakar med mig??

Tack för all input, fascinerande att se hur rätt ni har om ett djur ni aldrig träffat Glad

TusseTiger
0

Nja…måste jag? Fast o andra sidan kan det vara rätt mysigt o sitta o fika med dig i stallet o vänta. :-) Först skall det väl vara ett föl innan någon form av planering in för kommande sommar kan planeras.

Ninnurur
0

Meh, så rund som hon börjar bli om magen så måste det vara ett föl på g, det är ju inte så att hon blir tjock av bete Räcka ut tungan Det är ju vid midsommar så det är varmt och skönt ute då, vi får  inreda för oss i fodergången eller nåt Flört

Ninnurur
0

#17 Lina, kom på det där med att frysa om fötterna. Jag har funderat på att börja nattlinda honom, han är lite svullen i benen på morgonene. Han kanske vill säga att jag ska komma till skott och göra det?

TusseTiger
0

Tja vet ju våran märr…hon var ju tom hon. :-)

Se bara till att fölning blir en helg, jag har ju ingen aning om hur mitt liv ser ut då.

Sol-Angelica
0

Hej

Hästen säger så här…,att den känner stor osäkerhet,något är inte stabilt,"hit och dit"! "hur ska dom ha det jag förstår inte!"

Elden
0

Ninnurur: Du skulle ha nämnt din nyfikenhet för mig i lördags så hade jag kunnat göra ett försök att prata med henne om vad hon tror att det blir… Dom brukar ha rätt!

Wille är en arbetsnarkoman med kontrollbehov och han kommer nog älska att vara lekfarbror med fölet. Han är ju ung i sinnet!

Ninnurur
0

Elden: tack, jag tar det erbjudandet nästa gång du kommer och hälsar på! Glad Men jag ahr en känsla av att det kommer bli en liten fuxmärr igen Flört

Och angående Wille har du fullkomligt rätt , han kommer nog att adoptera fölisen!