DRÖMMER OM SPÖKEN
Hej! Har nu i flera år drömt om spöken och andliknande varelser typ. Drömmer samma drömmar flera gånger och det känns så verkligt då det utspelar sig i våran källare. Det som händer i drömmen är att jag sitter på nedersta trappsteget och sedan lyfter någon upp mig, jag vågar aldrig kolla på hennes ansikte men jag vet att det är en gammal dam. Hon lyfter in mig i en mörk korridor vi har i källaren och vidare in i duschrummet och sedan vaknar jag. Drömmer också att jag vaknar upp under en strykbräda och får syn på ett spöke, också en dam som skrämmer mig fruktansvärt mycket. Jag kan inte sova utan garderoben öppen, öppen dörr och tänd lampa. Vågar inte heller gå ner i källaren eller gå ut med min hund när det är mörkt. När jag berättar för folk om det säger dem att jagär galen, men det känns verkligen som att någon alltid följer efter mig, tittar på mig. Snälla kan någon förklara vad detta kan betyda eller vad jag ska göra? Det är något som verkligen ger mig problem i vardagen och jag kan inte göra samma saker som alla andra pågrund av att jag är rädd. Någon som vet vad jag ska göra åt det? Tack på förhand. // 12- årig tjej.
Hej!
Det kan vara så att du känner av en närvaro, men när vi blir rädda kan det göra att vi upplever det som sker som någonting mycket värre än det faktiskt är. Det kan vara någon släkting till dig som hälsar på? Det kan också vara din guide/ skyddsängel som du känner av. (Om du även känner närvaro i vaket tillstånd?) Med drömmar kan det vara svårt att veta riktigt, om du provar att föreställa dig en dörr innan du somnar som du stänger. Här markerar du för andevärlden att du inte är tillgänglig. Rädsla är en jobbig känsla och jag skulle råda dig att prata med någon som du känner dig trygg med och litar på. Jag såg även att du är väldigt ung, om du upplever samma sak om några år kan du boka tid för en sittning tillsammans med ett medium. Jag hoppas att jag var till någon hjälp. 🤪 🌺
Brukar du se på skrämmande filmer? Brukar människor i din närhet prata om skrämmande saker? Brukar du läsa mycket om övernaturliga saker och dylikt?
Det är lätt att råka skrämma upp sig själv och om man dessutom börjar drömma mardrömmar som är så pass skrämmande att det sitter i sedan, kan göra det lite knepigt.
Jag tror du har skrämt upp dig själv väldigt mycket och säkert beror det mycket på mardrömmarna.
Det finns ingen skillnad på då det är mörkt eller då det är ljust. Det är inte så att något plötsligt dyker upp bara för att det blir mörkt. Tyvärr är det ju så att man blir rädd om man inte ser ordentligt men tro mig, det finns egentligen ingen större skillnad om det är mörkt eller ljust. :)
#1 tack så jätte mycket! Ska försöka på det där med dörren och eventuellt prata med min kusin som jag litar på om det. :)
#2 Tack, det kan nog stämma. Har dock bara sett en skräckfilm i hela mitt liv - Insidious och det var ganska nyligen så den har inte påverkat mig särskilt mycket. Men hör mycket från min kompis som älskar skräckfilmer och jag antar att det påverkat mig lite ;)
Kanske du behöver se över vad du egentligen är rädd för, att vara i badrum kan betyda att man behöver renas, i detta fallet från rädsla. Vad är du rädd för egentligen? Just att ni befinner er bl a i källaren, kan visa att du behöver gå in i dina minnen, din grund, dvs söka inom dig i ditt inre mörker för att hitta det som egentligen skrämmer dig.
U R us
#5 Ja, tack för tipset! :)