OT - Varför heter du så?
Apropå att Tuvstarr frågade vad mitt "nick" betyder, och jag själv är nyfiken som katten, så tänkte jag vi kunde berätta vad och varför vi har valt de namn vi har?
Själv hetter jag först Freja42 men bytte när jag stötte på flera andra kvinnor med samma intressen som också hetter Freja, Frejas osv. :) Jag ansåg att risken för missförstånd var för stor och ville ha ett mer unikt namn.
Så jag hittade på Zeretki. Det betyder ingenting alls, men det påminner mig om ungerska språket, vilket jag gillar ljudet av. :)
…hoppsan! Då var en annan ute o cyklade omkull alltså! He, he Annars låter det lite inka över det, eller hur..? :)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#1 Ingen aning. Inka är inget jag vet nåt om alls, faktiskt. Brukar veta nåt litet om nästan allt…men inte om Inka. :)
Tuvstarr är ett underbart namn. Varför valde du det? :)
mitt namn skruttan kommer från att jag kallar alla mina vänners små barn för skruttan/skrutten,, typ men lilla skruttan slog du dig,, osv,, så därav namnet skruttan
**Jag tog mitt nick MissQuinn,för jag tyckte det lät stolt,vackert och sen gillar jag den serien om Dr Quinn
älskar cowboy filmer och indianer,så då passa det mig bra…sen har jag aldrig varit gift heller så då blev det MISS Quinn…
**
Jag valde Happy Spirit för att jag är en glad själ för det mesta
Skulle egentligen ha det som firmanamn hade jag tänkt men det var tyvärr upptaget! Så nu har jag det som nick i stället.
Jag älskar både vargar och nätter, så en Vargnatt passar perfekt för mig ^^
Jag valde Vibeka för att hedra min guid (som heter det ) som ständigt är med mig och hjälper mig i mitt andliga arbete och i min vardag 

Tja, jag är ju ganska fantasilös som ni ser…
#8 Det är jag med Yvonne, du behöver inte känna dig ensam
Eva heter jag och wa är en kortis på mitt efternamn. lätt som en plätt..
Ja vad jag heter är väl också lätt att fatta…..Var nog också rätt fantasilös…

Copy+paste direkt från min första blogg här:
------------
Skogen, tillsammans med havet, är mina vänner & energipåfyllare, helt enkelt.
Då jag, ibland oftare, ibland mer sällan, spelar online-fantasy-rollspelsaktiga World of Warcraft, ville jag ha en figur som gör "potions" (healing- & styrkedrycker) att skicka runt till mina andra figurer i spelet. Vad passar bättre än en så kallad Night Elf, som bor i vackra sagoskogar? Vad passar bättre än en druid? Precis, en Night Elf Druid fick det bli.
Där föddes det namn jag lånade till mig själv här på ifokus: Skogskraft. Kraft från skogen, kunskap i att använda den kraften…
-----------
Dock är den figuren raderad numer. Men namnet lever vidare, som synes.
Jag hade en bil en gång som jag kallade för skruttan och den var samma gula färg som Telia hade förr. Mitt nick tog jag för att jag är född i april och la bara en 4 framför. Tänkte att det kan inte vara fler som heter så och det gjorde det inte heller.

Jag ville egentligen kalla mig Sunshine men det var upptaget och då fick det bli Tarotsanna. För att tarot är mitt stora intresse och jag heter Sanna 
#12 skruttan en gul bil,… jo man tackar *s',,, bättre begagnad,, något rostig dock ej årsmodell äldre,, hackar när de finns skäl för de,, blinkers fungerar endast då något snyggt kommer i min väg,, he he
Å jag…hm…tyckte det kändes bra bara då jag bor i en by typ, och så känns nicket neutralt …Om det nu är bra hahaha….
Tuvstarr är ett vacker ord, fast egentligen ett gräs på våra hyggen. Ett annat vackert gräsord är "Vårfryle". Smaka på det! Sedan är jag väl som en prinsessa ibland, lite fin i kanten, eller försöker vara - fast misslyckas jämt! Mitt skogliga intresse är nog det som präglar namnvalet mest ändå, även om Tuvstarr kan passa en liten, ensam och förvirrad själ också. John Bauers livsöde har också alltid intresserat mig, och hans tavlor är "sagolika"! Eller hur? 

Galdra är taget ur Margit Sandemos böcker.Jag hette ju Galder först i Januari men bytte sen jag gått ur och ville vara med igen på ÖN.Att galdra=lägga en trollformel på nåt.t ex en dörr för att den inte ska gå att öppna.Man måste veta trollformeln för att få upp dörren .= att galdra,lätt som en plätt.

allt jag ville heta var upptaget så då fick det bli fru lindström
P.S Om det inte är Bybo, så kan jag finnas som Bigsister på nätet :-)
Egentligen så ville jag använda namnet Bjarka (det är en runa som följt mig i många år), men det var till mitt stora förtret upptaget. Så då blev det Junetta, som är ett gammalt samiskt namn. Min mammas mormorsmor var same och hette Junetta så det är det som jag använder de gånger Bjarka redan är upptaget.
#14, så jag skrattade när jag läste ditt inlägg. Bra skrivet
"Hella" var helt enkelt mitt smeknamn i familjen när jag var mindre. Det är inte många av mina vänner som kännder till det överhuvudtaget men jag tycker om det.
Jag har dock lagt till ett "S" av ingen anledning egentligen.
/Hellas
# 22 Jag har faktisk en kusin (en manlig) som kallas för Hellas! Lite roligt för jag har aldrig hört det förut.
/Anki

jag heter ju Maria,, och jag heter Johnsson i efternamn hahah
kort och gott MariaJ.. hahahah !! Har funderat på att döpa om mig till min vägledares namn vid flera tillfälle, men det ha inte blivit av. Kanske jag behöver det då jag nu sett att det finns en tjej till som heter Maria här på forumet,, och detta endast för att det inte ska förkomma missuppfattningar.. Men Vi får se
kram på er /// MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Ja och mitt nick "Rocktjejen" kom jag på första gången ja skulle regga mig på internet..Jag tycker om rock bla. så då tyckte jag att Rocktjejen passade bra..
Hälsn. Eva
#23 Kul, ja ibland hajar man till lite över sammanträffanden, små som stora.
Hellas är ju egentligen det grekiska namnet för Grekland
Hella tror jag är tyskt och betyder säkert upplyst eller ljus eller något åt det hållet.
För min del är det en förkortning på Helena
/Hellas
Ett litet tillägg på mitt namnval, min healing guide är en väldigt glad själ och han är för mig en Happy Spirit också. Det är ett tillstånd jag gärna vill vara i och förmedla till mina medmänniskor. Vissa vill ta emot det och andra inte. Men det är min själs djupaste önskan att jag kan tillföra lite glädje åtminstonde till någon annan medmänniska.

Jag valde mitt nick för att hedra min hund som gått vidare i andevärlden
Tatsu = drake på japanska. Kunde inte komma på något alias, dotterns japanska glosor låg bredvid datorn och jag fastnade för Tatsu.
Jag har taskig fantasi. Tog första och sista bokstäverna i mitt för-och efternamn. Har allvarligt funderat på att byta.

Thinka (thinka about) typ tänka på eller nåt sådannt. från början var det Tinka utan h:et det heter lilla hästens mamma . Klatschade till det lite.

Morsan1:
1, Jag är en morsa till 3 trollungar.
2, Jag har en kompis som alltid kallar mig morsan.
3, Tänkte att det inte är så vanligt….
4, 1:an vet jag inte, tänkte att det kanske skulle finnas fler..:S
Pussisar Åsa

Jag har läst Sagan om isfolket tre gånger om,och älskar Sol av Isfolket,hon är en häxa,som gör lite det son faller henne in inte är det så snällt alltid,,(; hon verkar veta vem hon är, och vad hon vill,och det hon vill ha det ser hon till att få..(;
Ser nog upp lite till denna på hittade person,,! därav namnvalet
Oona…ett namn jag fick en gång under lite magiska former….trodde att det var min Guide som hette så…flera år senare insåg jag att namnet finns och är halvvanligt i t.ex Finland, Irland….Nu är jag Lady Oona, invigd Översteprästinna…en magisk lady….oj, vad det lät högtidligt då….
En av min mans guider heter faktiskt Ogna!

Hej rosmarin har jag kallat mig på nätet sen 1996 när jag med hjälp skaffade mig en hotmailadress. Kunde inget om datorer och internet då.
Anledningen är enkel jag heter Rose-Marie och på en kurs i hur man lagar mat på sädesslag och med örtkryddor, helt enkelt blev kallad rosmarin där……
Så på den vägen är det, tyvärr kunde jag inte ta det namnet till min hemsida. Det var redan upptaget av en hudterapeut.
Rose
Jag hade ett annat nicknamn på ett forum och ville byta. Jag bara kände att jag ville att mitt nicknamn skulle börja på Z. Sen bara Zariah poppade upp och det blev mitt nicknamn. :-)

Kära MariaJ! Nu har du gjort mig vilsen genom att byta bild på din Avatar och dessutom ändra din gulliga avslutningsfras "Vänligen MariaJ". Skall du nu ändra namn också så kommer jag aldrig att känna igen dig! Vet inte om dina ändringar lurar mig, men ibland tycker jag att ditt sätt att skriva också ändrats…Eller har jag fel! Du är lite som en magiker! Måntro om ni skulle känna igen mig om jag bytte namn och lade dit en Avatar?
Hm, leker med tanken!
Kramisar från Yvonne
SHINTAIDA:
Fick en gång veta att en av mina guider är en reslig indian, som står på min högra sida.
Såg senare ett program om indianer - handlade om deras religoner - Inka, tror jag det var. Där talades det om en utdöd religion som hette Shintaida.
Sååå…eftersom jag är svag för både indianer och religion så klapp det till i mig när jag såg namnet.
DET ska bli mitt nick!
Har haft det nu i ca 5 år….använder det jämt.
Det är bara när jag verkligen VILL vara anonym (vilket är sällan, för jag står för det jag säger) som jag inte använder det.
Med Ljus // Shintaida

När jag började med datorer fanns inte internet, då var det BBS, (Bulletin Board System). Där kunde man bara ha 8 Tecken.
Grabbarna på programvarutillverkarna i USA kallade mig The Mighty Viking from SE. så då blev det SE Viking. Har haft det nicket sedan 80-talet.
Att jag dessutom e såld på vikingar å dess mytologi passar ju utmärkt, att sedan ödet fick mig att köpa ett ställe 50 meter från vikingagravar gjorde det mer handfast. (Jag visste alltså inte om gravarna då jag köpte)
Så, i och med detta kanske jag har ett av det äldsta nicket på nätet? Jag har aldrig bytt, för jag ser det som att byta identitet, å jag skäms inte för något jag gjort, nästan. 
I vissa forum förut kunde jag däremot heta mitt döpta namn, vilket är Curt-Göran
Ha det gott.
SEV
Min systerson kunde inte säga mitt namn när han var en liten parvel,så han sa Tiia.
På spanska betyder ju Tia ,moster.
Jag är ju på riktigt hans moster…så det var lite kul i det hela……men det är inte långt ifrån mitt namn och jag kallas Tiia ofta nu.
Hur byter man "nick"???
#43 Man får fråga grabbarna som sköter I Fokus riktigt snällt. Jag fick nog göra det pga att det blev missförstånd, folk som svarade fel osv. i och med att vi var minst tre på samma sajter som hade Freja som namn.
Har ingen aning om vad dom har för regler för det. Det är bara att fråga dom. :)

#43: Byta nick kräver en massa administrativt jobb för killarna bakom iFokus och det är inget de gärna gör.
Så om man ska få byta nick måste det finnas en riktigt bra anledning som zeretki där det misstolkades vem som skrev då användarnamnen var så lika eller som mig som hastigt och lustigt blev Sajtvärd och inte fick ha mitt nick kvar .-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ok. Tack för svaren.Då får jag nog fortsätta att heta enba för jag har väl egentligen ingen bra anledning att byta. Tycker bara att det är ett tråkigt "nick".
Det har följt med mig från mitt jobb inom kommunen då man får sitt användarnamn och jag vill helst inte tänka jobb då jag är inne på ÖN =)

Mitt är ju bara för att jag skulle pusha mig själv lite genom att visa att jag visst existerar, lever och finns 
dessutom gillar jag hur ordet ser ut.
När jag var liten kallade jag min farmor för Manni, och därför har jag valt det namnet till mig själv nu.
Eftersom jag heter Sara å kallar mej för Sara87 på fler ställen så tyckte jag att de va enkelt att kalla mej för det även här :)
Ghostrider är ju ganska naturligt då jag klampar omkring bland dimensionerna och har häst och rider.
Spöket - i en garderob nära dig. BUUUU!
#50 Är inte Ghostrider den där killen som är en skelett i eldsflammor som åker motorcykel?
Nä zeretki, här på ÖN är Ghostrider killen utan spegelbild…
Och det är alldeles sant dessutom! 

Jag heter Tsarina för att min nya sköthäst heter så . Jag tkr om namnet och det är annorlunda. =)

När jag blev medlem på iFokus hade jag precis skaffat 2 möss, som jag behövde veta mer om dess skötsel osv. Så jag sökte på mus på nätet och hittade då mus.ifokus:) Jag visste inte att det fanns fler iFokus sajter så jag döpte mig efter mina möss, Prizma och Kristall. Nu har jag dock bara Kristall kvar…
Sedan var det någon som tipsade mig om övernaturligt.ifokus. Någon härifrån tipsade mig vidare till hittekatter.ifokus pga att jag hade en katt som försvunnit. Då förstod jag att det måste vara ett nätverk med fler sajter. Jag hittade knappen "fler sajter" och klickade på den. Och en massa intressanta sajter dök upp:)
Mitt namn är Japanska och står för "Svart Ängel" tänkte heta "ShiroTenshi" men var osäker på stavningen då. "Kuro" var lättare. 
Jag hade en kisse som hette Sidde Sidensvans och Siddelina blev det när jag är ute på nätet. Jag brukar ha nick som anknyter till katter. Gillar det 

mitt nick kom till av ett teveprogram drutten o jena….har alltig hettat drutten på internet…dom åren jag har haft data…kram

Mitt namn och vanligaste smeknamn var upptaget. Då tog jag ett smeknamn som utländska kontakter ofta använder i mail till mig.
Mvh, Cecilia

Hade en katt för ett par år sen som hette Eden.
Av någon konstig anledning tänker jag mycket henne nu *hon är död* så de fick bli 3den till nick :)
Känndes ganska naturligt.
Jag är en tant, he he Jag blev en tant samma dag som min vän fick sitt första barn och Alma är mitt smeknamn. Det kommer från mitt efternamn.

det är egentligen min dotter som jag kallar för melia :) så det blev ju lite knäppt att bli kallad för det på forumträffen *s* hade ju aldrig riktigt tänkt på att det skulle bli som mitt namn här.. jag bara tog det i all hast för att det redan fanns några med mitt namn på ön, så numera är vi två st melia i familjen 
Jag har kallats dolla av min lillasyster ända sedan hon kunde prata.Därför valde jag det namnet
Allting är möjligt
Mitt smeknamn valmina uppkom efter en promenad på kyrkogården då jag väntade barn nr2 såg en gravsten där det stod Malvina,och tänkte att det ska min dotter heta,men det blev en pojk och mina malvina tankar råkade byta ut första bokstaven till ett V. tänk vad en promenad kan göra:))
Jag har mitt nick efter min första egna raskatt som hette S*Hedenhös Dollemina, har för mig att dollemina står för nåt om feministgrupperna som bildades på 70/80-talet… Hur som helst tycker jag det är fint
, och när jag sedan hade några kattkullar skaffade jag stamnamnet S*Dollemina's.

Jag kallade mig för CA på ett annat forum en gång i tiden men sen gifte jag mig så då la jag till ett B då jag har makens efternamn som mellannamn…då blev det CBA.
Varför jag valde bara initialerna beror på att jag helt enkelt inte orkar skriva ut hela namnet…lite lat ibland ;o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Är en ensam-varg som man säger.Har nedsatt hörsel så det är väl lite det med som gör att jag inte har så många vänner.
/ Anna.

Mitt namn kommer från mitt smeknamn som jag haft sen jag var liten, Ninna. En dag såg vi Korpen flyger i skolan. Där lät det som om isländskan var som svenska men med ett eller två "ur" efter. Därav Ninnurur.

Den lilla filuren som jag har som Avatar är en onster. Många undrar om jag inte glömt ett "M" här, men nix. Det är en onster inte ett monster.
Lurvig, stora ögon, glimten i ögat ,oftast snäll och go, stort leende på läpparna men kan bita till om den skulle blir sur.
Dök upp i huvudet på mig för en himla massa år sedan när jag satt och kladdade med pennan och skulle rita ett självporträtt. Har blivit lite av en sigill för mig numera.

Det är lite roligt med Nickname, har man väl bestämt sig på en site att använda ett speciellt namn och det då krockar med någon annan blir man ju besviken. Namnet är ju en del av en själv. Det känns lite larvigt att erkänna så är men vad gör man inte för saken…Visst ja, mitt val av namn har jag beskrivit tidigare i den numera lååånga tråden.

För mig blev det Zelma, bara. Det poppade upp i huvet när jag upptäckte att Vilma var upptaget. Tyckte att det liknade ganska bra, så det fick bli det.

mitt namn kom till efter att jag hade frågat en präst varför jag hade blivit attackerad av en demon och hans svar var att jag var ond och skulle komma att bli attackerad i det oändliga.
Jag köpte inte hans svar, men kastades ut på en livslång resa för att själv hitta svaren, därav lightseeker
#73 Herreguuud!! Sa en präst så till dig??? En vanlig präst från svenska kyran? Eller någon sekt präst? Det var nog bland det värsta jag hört!! Usch vad upprörd jag blir för din skull.
Kramis anki

Jag har valt nick efter en av de finaste oljorna inom aromaterapin därför att den gav mig en sån otrolig upplevelse första gången jag använde den.
Neroli (Citrus aurantium var. Amara)
Doft: en delikat, blommig, söt och lätt doft.
Nerolioljan är milt lugnande och upplyftande, ibland med lätt hypnotisk verkan. Den är bra för nervösa, rädda personer som oroar sig i onödan. Neroliolja kan lugna nervositet och stress vid framträdanden, tester och skrivningar men kan också vara till hjälp vid traumatiska händelser, depressioner och chocktillstånd. Den anses kunna nå in till människans kärna och stärka henne i det undermedvetna, så att hon lättare kan tycka om sig själv.
/Susanne
TusseTiger är min katt som numera bor hos min mamma. Han heter Tusse o är randig som en tiger.
Jag ville igentligen ha ett annat nick, men det var för kort o man fick dessutom inte använda 'ö' så det funkade inte.

Något "nick" kändes helt enkelt inte som jag. Kanske ändrar mej, man vet aldrig.

#74, hi, hi, ingen fara på taket. Det var en präst inom svenska kyrkan och det var många år sedan.
Kommer ni ihåg sångerskan dilba? Hon är kurd…jag tycker att kurdiska folket genomlevt så mycket smärta och är så stolta. Jag döpte en hund till dilba pga detta och hon gick tyvärr samma öde tillmötes, fick lov att genomleva massor av smärta men var ändå oerhört stolt och visste att hon var den vackraste varelsen på jorden. Hon rörde sig som en gudinna. Nu finns inte dilba längre men jag har nicket kvar.
Mitt namn Farwuq är en tolkning/förvanskning av det egyptiska och fornpersiska Faravahar/Farohar. Det betyder den delen av den mänskliga anden/själen som är tidlös och finns från början till slutet, oavsett om man lever eller är död.
Ungefär som Ka.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#80 det var ett tjusigt namn!

jag kom på mitt namn när jag hade ett annat foto tyvärr borta men jag hade lekt lite i psp och lyckats få till en svagt skimrande aura i vitt runt mej såg helfräckt ut så det blev ju en auraman

Ja och det är väl svårt att förstå vart jag har fått mitt ifrån : )