Tackar tackar, undrar lite dock varför vi får gratulationer….:)
Kramis Å

Sk*t också.Jag får inte in texten….

Till alla barn som överlevde 30, 40, 50, 60 och 70 talet
Först så överlevde vi att födas av Mammor som rökte och drack under graviditeten.
Dom tog magnecyl och alla möjliga läkemedel, åt blue cheese dressing samt åt tonfisk direkt ur burken men blev aldrig testade för diabetes.
Efter detta trauma blev vi lagd på mage för att sova i en spjälsäng målad i en rosa eller babyblå färg med hög blyhalt.
Vi hade ingen barnsäkerhet på medicinburkar, Dörrar eller fönster och när vi cyklade hade vi ingen hjälm!! För att inte tala om vilken risk vi tog när vi liftade.
Som spädbarn och barn åkte man bil utan barnstol , bil kudde , säkerhetsbälte eller airbag.
Vi drack vatten direkt ur trädgårdsslangen och INTE ur glas eller flaska.
Vi delade läsk med flera kompisar och drack direkt ur flaskan och INGEN dog av detta.
Vi åt muffins, Mammas bullar, vitt bröd, riktigt smör och för mycket socker på cornflakes och i långfilen, Inte blev vi överviktiga för det!!
För att
VI VAR ALLTID UTE OCH LEKTE!!!
Vi kunde gå hemifrån på morgonen leka hela dan och kom hem när gatlyktorna var tända.
Ingen kunde nå oss på hela dan OCH VI VAR OKEJ!!
I timmar kunde vi bygga lådbilar av skräp för att sedan åka ned för någon backe och då upptäcka att vi glömt bromsarna.
Efter att vi åkt in i träd och buskar ett par gånger lärde vi oss att lösa problemet.
Vi hade inga Playstation, nindendos, X-box, ingen video eller DVD, inga 150 kanaler
På TV,n inget surroundljud, CDspelare inga MOBILTELEFONER, DATORER inget Internet eller MSN
Vi hade VÄNNER och dom fann vi UTOMHUS!!
Vi föll från träd och tak, skar oss, Bröt armar och ben, slog ut tänder!!
Och inte blev någon stämd eller anmäld för det.
Vi åt maskar och kakor gjorda av sand eller jord
Och inte fortsatte maskarna att leva i magen!!
Vi fick luftgevär vid 10års ålder, vi hittade på spel och lekar med hjälp av en pinne och en tennisboll, och fast man sa att det kunde hända, så var det inte så många som fick sina ögon utpetade av pinnar.
Vi cyklade eller gick till kompisar, ringde eller knackade på och ibland steg vi bara in och pratade med dem.
Fotbollslaget hade uttagningar och alla blev inte uttagna, dom som inte blev det, fick lära sig att handskas med besvikelsen .
OTROLIGT ELLER HUR!!??
Tanken på att våra föräldrar skulle stå på vår sida om vi bröt mot lagen fanns inte
Dom var faktiskt lagens högra arm!!
Denna generation har faktisk fostrat dom största risktagarna, problemlösarna och investerarna någonsin.
Dom senaste 50 åren har varit en explosion av uppfinningar och nya ideèr
Vi hade frihet, misslyckanden, framgång och ansvar och vi lärde oss att ta allt detta!!
Om du är en av dem så
GRATTIS
Du kanske vill dela med dig av detta till andra som har haft turen att få växa upp som barn den tiden innan ADVOKATER och MYNDIGHETER reglerade ditt liv för
"DITT EGET BÄSTA"??
Och när du ända håller på!!
Berätta för dina barn hur modiga och( lyckliga) deras föräldrar var
*ler igenkännande*

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ha haha…oj,vad bra det stämmer…känner oxå igen alltihop,det är så sant så…känns som det var bättre förr…faktiskt!
Tack! Jag överlevde! 

så sant så sant 

Jag ska göra allt i min makt att försöka låta Reid (min son på 3.5månad) få samma enkla och roliga uppväxt som jag och hans far hade! Idag förväntas leksaker roa barnen - inte barnen roa sig med leksaker. Fantasi är det svenska ordet för Fanstasy som innebär filmer men drakar och likande. Att man som 7-årig tjej kan gå ut i skogen och leka med osynliga hästar är stört omöjligt… Skrämmande värld vi har skapat.
För tyvärr är det vi som berörs i texten ovan som skapat den fantasilösa och tillrättalagda värld som våra barn växer upp i idag…
Men det är inte för sent att ändra på det! Fram för fantasin!!!

Ja vi hade det inte lätt, alla dessa frestelser som vi motstod 
SEV
Det är tur…..att våra föräldrar inte visste hur farligt allting var! Då skulle vi aldrig ha överlevt!

Så kul att läsa och minnas! Tack SusanneStromstedt
#9 - 
Så träffande och så tänkvärt, Susanne.
Jag kommer ihåg när jag växte upp på 60-talet vid Laisälven. Mina föräldrar satte på sig en rolig ryggsäck med något som såg ut som en dykarutrustning med ett munstycke där framme. Jag följde med dem, som 5 -6:åring, dessa soliga och fina sommardagar.
De skulle upp till vårat hygge som fanns några hundra meter från vårat hus och spruta mot lövslyet som kunde hota våra nyplanterade tallbuskar. Det var så roligt att springa i dimman som kom från munstycket där framme och känna hur den kletiga vätskan smetade sig fast på min bara hud.
Att ämnet hette hormoslyr, var det ingen som reagerade mot. Det är ett beskämpningsmedel som förbjöds 1977, efter alla skador som medlet hade gett. Ett otroligt medel som vi alla har fått vara försökskalvar till. Som tur är har vi klarat oss, än i alla fall, både jag och mina föräldrar. Det är många som har klarat sig sämre. Hälsningar skogstrollet.

#11 - vad hemskt det låter :(