Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 1883 ggr
Elisabeth-J
0

Upprörd!

Det här gör mig så upprörd och ledsen, varför kan inte alla människor få behandlas lika och här ser man verkligen hur många dömer andra!

Hemlösa nekades vård på akuten

De hemlösa fick vänta utanför akuten och vallades av väktare. Förtroendet för sjukvården är inte det bästa på de hemlösas hus i Helsingborg.
- Det kändes väldigt förnedrande, säger Peter Werner, 45.

Läs mer här: Expressen

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Bybo
0

Grrrr….Fy f..!! Vad då smittorisk? Det är väl de flesta på akuten!! :-(

Brokenfether
0

Hejsan..hejsan…här kommer lilla jag och tycker till..Fot i munnnen

Jag säger såhär! OM det handlar om smittorisk (dom var många med samma utslag osv ) då ser jag inget fel i att dom fick gå till infektionskliniken. Inget konstigt i det alls,tvärtom. Men om det skulle handla om att dom blev slussade vidare pga att dom var hemlösa,då är det en helt annan sak. Nu tror jag faktiskt att det hela har blivit ett missförstånd och förstorats upp. Det låter mer som det faktiskt var pga smittorisk i mina ögon. Sitter jag på akuten och redan är sjuk,inte fasen vill jag ha en annans smitta ovanpå allt oxå. Det var troligtvis en streptokoker och det vet vi ju hur den smittar.

Ja,det var hur jag ser på den artikeln… Skrattande

Happyspirit
0

Ja som jag förstod det också så var det flera stycken med en streptokockinfektion, ganska allvarlig låter det som eftersom de hade utslag i hela ansiktet och på armar och händer eller nåt åt det hållet i alla fall. Så om det är av smittorisk kan jag förstå. Men jag förstår också att man reagerar över det här sättet att bemöta dem.

De kunde tillexempel fått ett rum kanske så smittan inte sprids. Svårt att säga när man inte har hört hela historien. Nu är det vinklat att tidningen. Den andra parten har man ju inte hört av eftersom de har tystnadsplikt.

Bybo
0

#2 Jo, så tänkte jag också först…Men sen fattade jag att det var för att dem var smutsiga eller så….Jo, tidningarna vet hur dem ska uttrycka sig…

Tuva-Lena
0

Jo du lilla missQ, så är det nog, men visst kan man fundera.. Säg att det har varit en skolklass med lika många elever - hade dom också fått gå utanför och bli vallade…? Annars kan jag förstå att man inte vill ha in streptokocksmitta på sjukhuset i sån mängd på en o samma gång. Tydligen hade inte duscharna fungerat på Hemlösas hus heller, så det fanns väl en o annan aggressiv bacill med i bagaget, antar jag…

Åtminstone hoppas man att det var orsaken..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Brokenfether
0

#4 Vad det stod att läsa så såg jag ingenting om att dom skulle ha varit smutsiga…jag tror att det kan ha varit så,att dom fick varsko infektionskliniken,så det var därför dom fick vänta ute en stund innan dom kunde tas emot. Tidningarna skriver alltid överdrivet.

Hoppas nu att dom frisknar till och att det kommer fram ordentligt vad dom var sjuka av,jag vill inte ha någon epedemi  hit,bor ju bara 3 mil ifrån helsingborg för böveln….. Skrikandes

Brokenfether
0

Japp jag tror helt klart att i samma läge,med samma infektioner,så skulle en skolklass oxå blivit vallade utanför och tidningarna hade haft en ännu större artikel om det,för det är barn. Man kan ju inte trycka in 10 personer i ett litet undersökningsrum heller. Skrattande

Bybo
0

#6 nääää, det stod inte *S* Vi får hoppas att du klarar dig helskinnad!! ;-)

Brokenfether
0

#8 Ja,det lär jag göra,för jag håller mig i skogen bland dom friska djuren och äckliga insekterna som snart ska frösa ihjäl…(jippi)

Tackar för ditt medlidande Bybo…alltid lika rar och go…Skrattande

Tuva-Lena
0

#9 Håller med dig Q! Jag är skiträdd för smitta bland folk, men är jag i skogen kan jag ta upp en pinne från marken och röra om i kaffet med. Det bekymrar mig inte ett dugg - även om det har suttit en liten "kangero" på den alldeles nyss! Cool

Brokenfether
0

**#10..HAHAHAHAHAHAHAHAA…..kangero….vad e det för nåt…asg…jag e likadan,sånt rör mig inte heller i ryggen…Skrattande
**

Tuva-Lena
0

Kangero betyder spindel på angermanskaKyss..så det så! :)

Och nu ska "fröken svimfärdig" gå o lägga sig - så det så! Kyss

Stor kram till goá bybo och fnittertickan góa MissQ! så det så! Kyss

Vibeka
0

Ja vi lever i ett humanfientligt samhälle numera…man blir så ledsen på medmänniskor som inte behndlar ALLA lika….

Brokenfether
0

**Gonatt "tolvan" se upp så du inte har en kangero under täcket…Skrattande
**

Brokenfether
0

#13 Ja,det blir man…och så har det väl igentligen varit i alla tider.

Överklass och arbetarklass.

Brokenfether
0

**Gonatt på er Rara Bybo och Vibeka..sov gott…Kram..Skrattande
**

dina2
0

I mina öron är detta inte något konstigt och något man behöver bli upprörd över. Om sjukvården misstänker att det kommer 9personer med ev MRSA eller någon annan smitta så är det infektionskliniken som tar hand om dessa. Med tanke på att dessa personer redan befinner sig i ett hälsostatus med nedsatt immunförsvar och sår!! så är risken stor att det är MRSA. Vid dessa fall så träder smittskyddslagar i kraft och sjukvården måste följa vissa vårdprogram för att ALLA innevånare ska få bästa vården, dvs även dessa 9 personer. Ingenstans står det i artikeln att de inte skulle få vård utan sjukvården gjorde så som smittskyddslagen säger, skickar dem till infektionskliniken. Det sorgliga är att de själva inte förstått detta, troligen brist på information, inte bra, och att en reporter så snabbt utnyttjar tillfället att få en sak till något annat.

Om det skulle visa sig att mina tankar inte stämmer så är jag den första att bli upprörd över diskriminering, bara så ni vet. Dina//Ann-Britt

Elisabeth-J
0

Det som gör mig ledsen är deras känslor och hur dom blir bemötta. Här är ett ctat från artikeln som jag reagerar på, hur man dömer människor utan att känna till eller veta något om denne.

Anki Nilsson som är före detta hemlös och jobbar på Hemlösas hus anser att bemötandet är signifikativt för sjukvården. Hon säger att hon fortfarande blir behandlad som en missbrukare trots att det var sex år sedan hon blev drogfri.

Elisabeth 

melia
0

#12 hahaha ja som trodde ni hade kängurur i skogarna hos dig Skrattande

Celia
0

#18 - många tror att 'ränderna aldrig går ur'. En gång missbrukare, alltid missbrukare. En sjuk och galen inställning! Det är fel att neka vård på detta vis - oavsett om de har varit missbrukare eller fortfarande ÄR, alla har rätt till samma vård. Jag blir inte förvånad över artikeln, men ledsen och arg :(

RexPect
0

Ett litet tips hur vi alla kan hjälpa lite grann, och ge människovärde till sammhällets olycksbarn! Även vi utan stora resurser, och som kanske inte tycker det känns jättebra att lämna pengar till någon som är sjuk alkoholism.

Gå in på secondhandbutik och köp en gammal termos, de kostar högst nån tia styck. Fyll med kaffe imorgonbitt och lämna över till någon av de som sitter med utsträckt hand på väg till jobbet. Säg att du kommer förbi och plockar upp termosen vid 17 igen.  Jag har två "farbröder" som jag har denna lilla termos stafett med, kostar inte så mycket, och mest av allt ger det en kommunikation mellan två likvärdiga människor. Jag får ibland bannor om jag glömt sockerbitarna, men det är bara roligt.

Jag förstår ju såklart att uteliggarna inte står på rad i Sveriges mindre samhällen, men besöker ni Stockholm, ta med en gammal filt eller avlagda kläder (fast man inte tror det är gamla underkläder bristvaror) och lämna vid Stadsmissonen vid Slussen (insprängt i berget vid Ålandsbåtarna), där får även de i allra sämst skick komma och få en bit mat.

lightseeker
0

#21, en sådan otrolig värme du lyckas förmedla med ditt inlägg. Många kramar till dig, om du vill ha dom.

RexPect
0

Tackar, kram tebax! Tycker det är bättre att göra något litet än att må dåligt av att man inte kan göra något stort!  Det mesta man gör är ju tyvärr för att gilla sej själv lite bättre, men det är ju bra om det gagnar någon annan på kuppen.

Carina.S
0

Jag minns en gång, då jag gav en alkoholist en slant mitt på gatan på en söndags förmiddag. Hans förfrågan var så uppriktig, då han berättade om att hans pengar var försenade ifrån socialen, så han behövde ett litet bidrag.

DET var bland det bästa jag någonsin gjort. Som tack fick jag den mest tacksamhetsfyllda blick och svar jag någonsin fått!! Det värmde, ända in i själen….För vem som helst kan kan hamna i ett bidragsberoende..INGEN går säker…

Tuva-Lena
0

#21 Det lovar jag göra Rexpect! När jag bodde i S-holm, på medeltiden ungefär.. ;), så höll jag på att gå under p g a alla behövande ögon jag mötte i tunnelbanan, som orsakade stora hål i min studerandeplånbok. En gång sa en av dom: "Du måste vara norrlänning..?" Förstår inte vad han menade med det..? ;)

melia! #19 Lilla skogsfjäril! Här har vi nånting som heter "koxiken" oxå, skall du veta! Hi, hi :)

galdra
0

Det är tur man inte är rädd för smitta när man arbetar i vården.Då hjälper man andra människor och blir ofta smittad själv……

#21 En otroligt fin gest av dig….Sthlms uteliggare ligger mig så varmt om hjärtat.Min bror var en av dom….

YvonneW
0

På en annan sajt diskuteras också var man kan lämna kläder till hemlösa. Det måste väl finnas på fler ställen i Sverige än i Stockholm?

Elisabeth-J
0

#27 Det är många städer som har härbärgen och jag ska kolla upp det imorgon och skriva en lista om det i en ny tråd. Min morbror var uteliggare och dog i en busskur Gråter  Jag har träffat och pratat med många uteliggare och missbrukare, dom är otroligt positiva många gånger och det är underbart att få prata om livet med dom. Så det lilla som var och en kan göra för dom ger så otroligt mycket!

Elisabeth 

Happyspirit
0

Va lustigt Elisabeth, min morbror var också uteliggare i många år. till och från. men han dog i alla fall i sin egna lägenhet

Zelma
0

#27 Hos oss, i en liten håla i Norrland, kan man via det lokala Röda korset och Pingstförsamlingen skänka kläder som sedan antingen säljs i second hand eller går till de behövande både utomlands och hemma i Sverige.

Vi har hemlösa i Umeå också, som får via Frälsningsarmen och en del andra ideella föreningar kläder och det som dom behöver.

Vill säga att dåligt bemötande bottnar i rädsla för udda människor och främst fördomar om att HIV, hepatit m.m alltid förekommer i "lägre" kretsar. Blir såå trött på att sjukvården fortfarande inte utbildar sin personal om människors lika värde, och vardagspsykologi.

Sen undrar man ju att smittorisken skulle vara större för att det SYNTES utslag på personerna… Det förekommer ju tuberkulos i Sverige idag och det syns inte utanpå att man har det….och det är klassat som hög smittorisk.

Thinka
0

En gång i tiden har jag jobbat på ett behandlingshem vilket resulterade att jag lärde känna de flesta A-lagarna här i stan alla har inte egna bostäder. jag stannar alltid och pratar med dem när jag är i stan. en gång var vi på Ica och jag möte X han stod vid hyllan där det fanns tandkräm han behövde både tandkräm och tandborste men pengarna räckte inte, jag köpte tandkrämen åt honom. Min son tyckte jag var pinsam, men han fick sig en långföreläsning om alla människors värde när vi satt i bilen hem. Man behöver som sagt inte bidra stort utan det man bidrar med hjälper den mycket som behöver det.(termosen var en jätte fin ide!!!)

RexPect
0

Hoppas ni ingen trodde at jag är 08-ig nog att tro att bara Stockholm har uteliggare, tror bara att anonymiteten i storstäderna gör att detta i stort är ett storstadsfenomen.

Trots att missbruk alltid trasar sönder människor, kan faktiskt det jag kanske obetänksamt kallar "Ölgubbar" som sitter på gemensam parkbänk ha ett liv som innehåller gemenskap och glädje.  Det är de människor som inte syns som sjunker ännu djupare och där det faktiskt är vi runt omkring som tagit deras människovärde inte bara missbruket i sig.

Blä vad tungt…..men en intressant sak att prata om, oavsett halten av övernaturliga inslag….

YvonneW
0

#28 Åh vad bra om du har en lista Elisabeth. Då kan jag sprida den vidare. Det verkar finnas många som har kläder liggande som de inte vill lämna till second hand utan hellre ge till hemlösa. Problemet är att dom inte vet vart dom skall vända sig. Alla bor ju inte i närheten av Stockholm.

Jag såg ett tv-program om hemlösa för cirka ett år sedan. Där visade dom hur en hemlös kvinna kunde gå in på Frälsningsarméns härbärge i Stockholm och prova ut kläder som skänkts. Hon var så tacksam att det stället fanns. Hennes hem var en väska med lite kläder. Så en dag fick hon låna en sommarstuga som stod öde. Hon var så lycklig när hon satte nyckeln i låset. Ett eget hem! Om än bara för ett tag. Och att få sova i en säng! Det var himmelriket för henne.

Flera intervjuades också, och det var inte alls alla hemlösa som var missbrukare. Det fanns många vägar som kunde leda dithän. Det var ett tankeväckande program men ledsamt. Ingen skall behöva ha det så dåligt tycker jag.

Jag har själv varit i kontakt med en del missbrukare här på orten (dock inte hemlösa) i och med att jag via ett katthem hjälper både hemlösa katter och sådana katter som far illa (ofta har dom ju inte råd att kastrera sina honkatter, vilket leder till förvildade kattungar och kolonier) vidare till andra hem. Jag har vunnit många missbrukares förtroende, så att dom självmant säger till när dom behöver hjälp med sina katter. En del klarar inte av att vara hundägare heller, men enda stället för sådana hundar som jag känner till är Hundstallet i Stockholm. Letade på nätet också utan resultat. Så nog finns det många, både djur och människor som behöver all hjälp dom kan få.

Men jag hoppas att den här tråden kan få fler människor engagerade i ideellt hjälparbete. För ju fler vi är som hjälps åt, desto bättre samhälle är vi med och skapar. Att lägga allt ansvar på kommuner och landsting har jag för länge sedan förstått vara lönlöst.

Jag tycker också att ödmjukhet inför det vi har är viktigt. När jag ser någon stackare som tycks ha hamnat på livets botten brukar jag påminna mig själv om att "det kunde ha varit jag". 

Kram på er alla varmhjärtade människor! /Yvonne

RexPect
0

#33 fint skrivet

lightseeker
0

#33, så sannt, så sannt, instämmer och nickar

Tuva-Lena
0

Titta i tråden "Högst personligt"! Vad säger ni? Kan vi - som är 1000 medlemmar - göra nånting? Det skulle bli ett fint minne från vår tid med ÖN dessutom….säger inget mer, utan gå in och läs där. Flört Kram till er alla godhjärtade vänner!

YvonneW
0

Väntar på listan.

Tara
0

Håller med dig Elisabeth, jag blir oxå upprörd när man läser om dessa människor.Varför ser vissa ner på  människor som har det svårt i  vårt samhälle. Jag har oxå träffat missbrukare som har blivit avvisad och utan hjälp av samhället. Det är banne mig samhället ansvar att ställa upp för dessa människor som far illa.Vi vet inte vad som drabbat dem tex. sjukdom, skillsmässa eller psykiska problem.Idag sitter vi här ,men vad vet vi om vad morgondagen  har i sitt sköte eller dagen efter.

"Räck ut en hand"/kram

"De här människorna är så tåliga, de är de tuffaste av de tuffaste. De tyngsta missbrukarna är födda på 1950-talet och att de lever än är en gåta, tycker jag. Ingen av oss skulle palla för det här livet i mer än några veckor." Rolf Byström, läkare på Hållpunkt Maria.

"Det är lätt att falla dit, men svårt att ta sig därifrån".

YvonneW
0

#38 Mycket bra skrivet Tara. Håller med dig till fullo.

tarotlasse
0

Hej på er jag bor ju i Helsingborg och har fått besöka akuten några gånger och har fått både positivt och negativt bemötande där.

Nu har vi bara en version i tidningen på det inträffade vi har ju en del hemlösa i staden en del av dom svåra missbrukare.

Akuten vägrar att ta emot påverkade personer och våldsamma personer dom blir avvisade direkt.

Jag har själv råkat ut för detta vid ett par tillfällen senast i våras då jag blev fruktansvärt dålig och svullnade upp i kroppen och hade feber.

När jag först kom till sjuksköterskan som avgör var man ska  ha för vård så tittade hon mig i ögonen och sa att jag såg drogpåverkad ut och att dom inte tog emot påverkade personer.

Jag försäkrade dom att jag inte var drogpåverkad och erbjöd mig att lämna blodprov innan hon släppte in mig på akuten.

Det visade sig vid det tillfället att jag fått en biverkning av min medecin jag fick då vilket påverkade mina pupiller och övriga mig så det lätt kunde tolkas som drogpåverkan.

Vid ett annat tillfälle när vi kom in akut med vår då 11a åriga son till akuten så vägrades vi att få komma in på akuten eftersom han bedömdes som våldsam.

Utan dom hänvisade oss till Polisen för ett polisingripande så att han kunde köras till en annat sjukhus i en annan del av Skåne som tar emot våldsamma personer.

Men Helsingborgs lassarett vägrade att ta emot honom.

Så inte bara uteliggarna som drabbas av Helsingborgs lassarets  regler.  

Men jag har även fått en otroligt bra service och hjälp på Helsingborgs akut men som jag har sagt innan att man får vara bra frisk om man ska klara dagens sjukvård för man ska helst inte vara sjuk när man kommer dit.

Lasse

tello
0

Alltså,jag har nog inte blivit så berörd på länge

helt otroliga mäniskor ni är allihop,goda å snälla

omtänksamma,tänkom världen bestod av DET virket

oj oj oj vad det skulle vara fint då,jaaa alla får vi en del av kakan så att säga,även jag hade släktingar som inte va"svenson"utan levde lite från da t da.

och dog hastigt å lustigt ochså..

grymmt bra tråd,

//isse

RexPect
0

#36 Läste tråden som du nämner. Klart att man önskar att man kunde göra en gemensam insats. Dock kan penga insamlingar mm vara vanskligt och lätt ge upphov till splittringar och osämja. Och oerhört svårt att administrera. Ett sätt skulle kanske vara att man via sin Avatar kan skänka en liten summa (typ 5-10 kr när man byter bild?) Den funktionen finns ju redan då stor Avatar kostar.?? Kanske Elisabeth vet?

Tycker Änglafond låter så fint!

soulwings
0

Här i gbg finns en gatukyrka ,Johanneskyrkan,som har öppet hus för alla,På jul,påsk och midsommar finns god mat för alla .Kostar Gratis.Dagligen finns ett cafe,självhjälpsgrupper,mm

Goggla på johanneskyrkan,har själv jobbat i cafet,Underbara människor och ett varmt bemötande läkte mina sår.

dilba
0

Jag har inte orkat läsa alla inlägg…..men alla patienter på en akutmottagning och överallt i vården är att betrakta som en smittorisk så jag vet inte vad som skulle kunna göra en hemlös till en värre risk!?

lightseeker
0

Skrattande den fick mig verkligen att skratta, så sannt, så sannt.

storkenflyger
0

Har man legat på ett utlänskt sjukhus och kommer på ett svenskt sjukhus inom en vis tid efter blir man med särbehandlad Först känns det hemskt När man sen förstår att de är livrädda för att man ska ha med sig sånt som de inte vill ha in på sjukhusen här i sverige Förstår man