Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettofftopic
Läst 781 ggr
babsan
0

OT: canser

Hejsan

vad är alla symptom på lungcanser ??

hostar man väldigt mycket av det ??

mvh jennifer

Lejonet
0

Min vän som har det hostade mycket. Jag kan inget om det här men är du orolig för någon sjukdom bör du söka läkarhjälp.

babsan
0

okey, min mamma har en otrolig hosta, hon röker, det låter verkligen som att hostan sitter i luftvägarna lungorna, jag vet inte vad jag ska göra, jag klarar mig inte utan henne, hon vägrar gå på undersökning =( någon som kan nåt bra övertalningsknep ??

Happyspirit
0

Om du förklarar för din mamma att du känner dig väldigt orolig och rädd och du vill att hon ska gå till en läkare för din skull så du slipper oroa dig. Så gör hon säkert det bara för att du ska må bättre.

Kram och lycka till

babsan
0

#3 jag får testa det igen då, testade det förut men då funkade det inte =/

RexPect
0

Hej! Du får kanske lägga fram det mer så att du vill att hon ska få någon receptbelagd hostmedicin så att hon (du) kan sova bättre på nätterna. Att prata om cancer är kanske lite drastiskt. När hon väl är hos läkaren så kommer denne säkert snabbt att kunna avgöra om det handlar om allvarligare symtom än vanlig rökhosta.

Kan din mamma finna styrkan att sluta röka kommer säkert bronkerna att kunna återhämta sig och hostan avtar.

Nu är jag ingen doktor men jag tror att man inte ska fokusera på att det är cancer innan mna fått diagnos… 

Lycka till båda två!

babsan
0

röka försöker jag att få henne sluta med =( men det går inte :( hon gick med på att, när och om det pågår en månad då går jag till läkarn, så sa hon =(

RexPect
0

Ja mammor, de är inte så lätta att uppfostra! Jag hoppas din mamma blir bättre, och att du slipper oroa dej…

dilba
0

Visst är det lätt att tro att någon har cancer för att de röker och har hosta…men det finns en del andra sjukdommar som är mycket vanliga bland rökare också. Tex KOL och lungemfysem och naturligtvis vanlig astma. De här sjukdomarna brukar ganska snabbt bli bättre när man slutar röka om man slutar i någorlunda god tid. Jättebra att du fått din mamma att lova gå till doktorn om en månad.

[Lill-Jonna]
0

Vf undrar du, tror du att DU hard et?

[Lill-Jonna]
0

jasså läste det nu, din mamm, jag vet inte

babsan
0

#8 jag oroade mig en stund innan jag skrev här för att mamma hade det, men på kvällen innan då så pratade mamma i telefonen med sin kompis å sa, jag tror att jag har fått lungcanser :'(

hon har haft hostan i 3 veckor nu, men den är inte lika "farlig" som förut :)

dilba
0

då låter det trots allt som en infektion….rökare går ofta och drar länge på hosta efter tex en förkylning.

[Angel88]
0

hon kan ha asma, man kan få det av rökning.. dem på står att min mamma fått kol av det..

RexPect
0

Medicine Hej Babsan, hur går det för din mamma? Har hon gått till doktorn som hon lovat?

Stj3rnfallet
0

#2 Det kan ju vara "rökhosta" också.. Men det kan ju vara KOL eller lungcancer också.. Tycker att du ska prata med din mamma och säga att du är orolig osv. och att du tycker hon ska söka till läkare, där hon kan kolla upp om det är ngt allvarligt eller "rökhosta".
Håller tummarna att det inte är ngt allvarligt!=)

Maria
0

KOl (Kronisk obstruktiv lungsjukdom) drabbar många rökare. Det är mycket vanligare än lungcancer och även det ett dödligt tillstånd när det gått för långt.

KOL kan ganska snabbt diagnostiseras av ett enkelt prov (spirometri) Där man får blåsa i en "apparat" KOL är svårt att bota men man kan förhindra att sjukdomen utvecklas mer genom att sluta röka. Medicinering finns.

Precis som skrivits tidigare så har rökare oftast kvar en envis hosta längre efter en infektion än ickerökare.

Försök att övertala din mamma att söka hjälp. Skaffa lite broschyrer t.ex om KOL på apoteket.Det är säkert inte så farligt men det är bättre att söka hjälp i tid.

Lycka till!!!

/Maria

dilba
0

Vårdcentralerna brukar dessutom ha fantastiskt bra sluta röka kurser….