OT: Snön har kommit!
I morse när jag vakna var hela världen vit och jag förstod att vintern har kommit hit….
Ja, det är dagens sanningen. Har nyss kommit in efter att ha varit till dagis med min dotter. Ute var det kallt, blött och vitt! Jag kan inte förstå varför det måste bli vinter, det enda positva med vintern är när det blir vår igen och snön försvinner. Som ni kanske förstår så är jag inte speciellt förtjust i snö och vinter, jag ser det som en lång jobbig period man måste gå igenom varje år.
Men det finns en sak jag inte vill byta bort vad det gäller vinter och snö…..och det är att vi har snö på julafton. Har en gång i mitt liv firat jul i Småland, en grön jul, och det vill jag inte göra om. Varje år på julaftonsmorgon så hoppas jag att det ska börja snöa, ett stilla snöfall och konstigt nog så gör det ofta det.
Nu är det bara att hoppas på att den snön som kommit idag töar bort, ju fortare desto bättre, vi har tillräckligt lång vinter ändå. Oftast försvinner inte vår snö förrän i mitten av april och ibland senare. Och varje år konstaterar jag att jag bor i fel land, åtminstone under vinter halvåret, men gör jag nåt åt det…icke! Istället går man här och beklagar sig hela vintern och känner sig som den värsta gnatkärring.
Nu mina vänner vill jag ha hjälp med en sak….. Ge mig en massa positiva saker med snön och vinter, som jag kan tänka på när jag tycker att vintern "suger".

uch nej jag har då inget positivt att komma med :) jag avskyr att frysa! bylsa på ett gäng ungar mängder med kläder så fort man ska utanför dörren, nej ooo så jag hoppas att det blir en kort och varm vinter i år :) det skulle räcka om det började snöa 1 advent och så kunde snön försvinna i januari
det vore lagomt tycker jag :)
Oj oj.. snö.. Här är det 16+. Bor du långt upp eller? :)
Längtar nästan lite till vintern, tycker det är så mysigt med snö.
Synd att den bara stannar i ca 3 veckor här..
Och den lyckas aldrig pricka in julen en endaste gång :(

fast det förstårs.. åka pulka är ju kul 

Men oj då! Jag bor ju bara 6 mil från dig, här har det inte kommit snö än men det är väl kanske att vara beredd på det REDAN!!! 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Det enda possitiva med snön som jag ser det är att den lyser upp de mörka kvällarna, tänkt när det är stjärnklart och snön gnistrar som små diamanter. det är vackert!

Det som jag ser positivt på med snö är att det blir ljusare ute för snön lyser ju upp :) Man kan göra snölyktor och tända ljus. Jag är inte heller någon vinter människa men min son gillar vintern med skidåkning, skridskoåkning, leka i snön osv. :)
Elisabeth

#5 ja det har du rätt i! det blir ju mycket ljusare med snö :)
idag måste den ha smält bort väl? igår var det ju apkallt ute men idag tycker jag att det känns lite varmare :) fast det förstårs du bor ju mycket högre upp än mig :)
#2 Skulle gärna byta med dig just nu. Jag bor i nordvästra Jämtland, även om jag inte har fjällen direkt utanför stugknuten så är det inte speciellt många mil.
Nej fy usch vad trist, tänk på alla som måste ut och skotta Burr så jobbigt och kallt. Fast man ska väl vara positiv, barnen älskar ju snö och roligt har dom oxå. Så man får ta det negativa och göra det positivt/kram

Men oj.. är det snö uppe hos er. Ja, det har ju blivit lite kallare, men vår termometer ligger på ca: 15-18 gr än så länge.. Jag tycker också att snö är mysigt.. Sen är jag ju en tjej som älskar att köra fort
.. Trycka på gasen när det är vinter så det sladdar lite är skoj..( barnsliga 18års- ideer ) men men … Jag gör det naturligtvis INTE i trafiken, så det blir en gammal risig skogsväg som blir uppkörd.. hahahah
Ha det gott /// Kram MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör
#6 Ja, barnen verkar att ÄLSKA snön. På dagis är dom ute och gör snögubbar för fullt. Min Matilda undrade direkt när hon vaknade om hon kunde sparka till dagis? När jag sa att det inte var nog mycket snö så sa hon -Ja, men jag kan väl ta skidorna då? Barn är underbara, dom ser iallafall positivt på ELÄNDET!

#10 Maria du är så välkommen upp hit i vinter! Här finns det ju måga små vägar som du kan sladda på 
Elisabeth
#10 Ja, och många risiga bilar också som du kan låna!

När Robin pratade med sin pappa på telefon igår så sa han att det hade snöat på dan men jag trodde inte på honom. Men han hävdade att det kom ner lite snö men sen regnade det igen så han hade nog rätt ändå 
Elisabeth
Nu har jag kommit på nåt positivt med den här dagen.
Eftersom det är riktigt skitväder ute så kan jag tillåta mig att ha "kojdag". Bara sitta framför kaminen, elda, mysa och bara göra ingenting
. Nån som blir avundsjuk?
Blä för snö. Den har dock inte hittat till södra Dalarna än, men läste i tidningen att den har kommit till Idre.. Burr.

#15 Det tycker jag att du gör helt rätt i, låter som en underbar dag. Tänd några ljus och svep in dig i en pläd också 
Elisabeth

Härligt Elisabeth.. Jag och Oskar kommer kanske upp och åker lite skidor. HHmmmm om jag kan stå på dem dvs.. jag åker nog hellre pulka. Men Elisabet.. det var ju en riktigt bra idé . !! Kanske skulle semestra hos er på vinterlovet ju
Skulle du orkat med oss i en vecka tro ???? Kram:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson

#18 Det vore ju jättekul om ni kommer hit i vinter! Barnen kan åka slalom så kan du och jag sitta och fika och titta på dom :)
Elisabeth

Ja,, visst är det en jättebra ide´som jag absolut vill förverkliga .. Det ska jag absolut kolla upp. Att åka tåg till er kan inte vara så klurigt, även om man kanske ibland måste byta tåg.. men det är ju inga problem.. Ja… fika ute i backen.. Det är mysigt
Vi hörs av om detta Elisabeth.. Skulle vara sååååå skoj !!
kram
Carpe Diem
Maria Johnsson

#20 Ja det planerar vi nån dag! Vad kul!!! 
Kram
Elisabeth
Snöänglar….
Men goá Junetta, vintern är ju underbar! Här hade vi 4 grader varmt igår, regnet öste ner och jag kan inte se nåt positivt med det. Om regnet däremot är vitt :), så ser det annorlunda ut - om inte annat så blir det ljusare som många säger! Och vintern, mums för den, som sagt gnistrande snö, månljusa kvällar som får snön att likna ett diamantprytt täcke. Tomtar som förbereder för julen :), ljusstakar i fönstren, braskaminen som knastrande sprider go´värme och framför allt, lugn och ro! Inget som "drar" utanför dörren utan du kan sitta och bara njuta av att vara. På helgerna tar vi fram skidorna, packar ryggsäcken med mackor och kaffe, gör upp en eld ute i skogen och grillar korv. Alla spår från vilda djur gör den här upplevelsen till nånting extra varje gång. :) Sedan ser jag vintern som naturens sätt att få återhämta sig. Den behöver också få vila efter en hektisk sommarperiod! :) Tystnaden ute i skogen berättar att alla träd står och sover, många djur ligger i dvala och det mesta går på lågvarv. Det är egentligen bara vi som förväntar oss att vi alltid skall vara på topp - fast vi inte behöver. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Hm…jag gillar vinter och snö.Men att snön kommer redan (men försvinner ju,snart) är lite väl tidigt!! Gillar när det är snö,och vinter vitt.Hatar vintar när det är regnar,och det är ishalka över allt.Grått och trist
.Tänk att få kura i hop i soffan,med en varm kopp choklad,levande ljus över allt och en bra bok,och det snöar för fullt utan för fönstret.
Bara mysa!!
Jag skulle nog har svårt att bo,där man intre har våra årstids växlingar.Alla årstider har sin tjusning.Tänkt när det börjar droppa från taken,och man åter igen börjar känna solen värme i ansiktet.Man uppskattar ju våren och solen lite extra efter en lång vinter.Däremot kan det kännas lite väl tungt i år,när sommaren inte varit så bra.Får hoppas att hösten blir bra,och att vintern,väntar någon månad till i alla fall…
Kram//molly

men visst är det konstigt att det är sån skillnad fast man bor i samma land!! :) tänk jag har en kompis i skåne och när jag pratade med henne i telefonen en vår så satt hon i bikini och solade o barnen gick i shorts, mina ungar hade fortfarande vinterkläderna på ute i snöslasket.. att det kan va sån skillnad 

Jag skulle kunna bo i ett varmt land under vinterhalvåret 
Min pappa har flyttat till Spanien, så vem vet vad som händer längre fram? 
Elisabeth
Snöänglar!!!!!
Yippee!! Kan upplysa om att det har slutat att snöa nu, måtte vädergudarna visa lite barmhärtighet och låta all snön tina bort.

Hej.men fy -det är därför jag inte bor i norra landet.Snö och vinter i september.Bruuuuu
För mig spelar det ingen roll egentligen när vintern kommer, men jag vill inte ha något mellanting, så som snö ena veckan, sol och gröna gräsmattor nästa vecka. Jag älskar hösten och vintern, tycker om att få klä på mig varma mysiga kläder, göra snölyktor som blir fina i trädgården, men den enda nackdelen är väl att skotta snö. Det var tungt i fjol när det kom över en meter på två dagar, men förhoppningsvis sker det aldrig igen. :)
junetta, kanske vi ska ta en invignings-vinter-fest ;)

NEJ inte snö än. Idag var jag ute i tshirt ch rensade landen. Det FÅR inte bli vinter ännu

Jag älskar snö, jag älskar vinter, jag älskar julen med tomtar och tända ljus!
Får jag komma och bo hos dig Junetta?
Kram Åsa 

HAR DU FÅTT SNÖ????? LYXOST!!!!!! <3

Vet ni att jag är en norrländska som flyttat från Luleå till Skåne för sex år sedan. Det har jag aldrig ångrat. Jag ÄLSKAR Skåne. Men jag skulle vilja berätta om ett fenomen som vi kunde höra ibland när jag var lite och vi bodde ute på landet. När det var riktigt kalla vinterkvällar så kunde man höra morsesignaler i luften! Jag eller vi, har aldrig fått någon förklaring till det. Är det någon annan av er som hört talas om det?
#32 Nu är det ju turligt nog så här : Snön är borta!!!! Men du får jättegärna komma och bo hos mig ändå. Kram!

Enligt nyheterna så ser det ut som att vi får snö imorgon! 
Så Morsan! Du får komma hit och bo hos mig om du vill! 
Elisabeth

Nämen! Snö?!?! Bara det inte kommer till Skåne nu också… Jag är inte redo för snö i september :(

#37 Inte jag heller!!! 
Elisabeth
Jag bor en bra bit ovanför dig och jag vill INTE att snön kommer hit… ever….
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag kommer aldrig att glömma Julen 2004! Vi hade äntligen flyttat till * mitt * nya drömställe
Det första som packades upp var adventsljusstakarna m.m.
Denna Jul skulle firas i vårt nya hem med några släktingar. Jag såg verkligen fram emot denna Jul! Jag julstökade o pyntade hela huset. Det blev så mysigt. Vi började närma oss Julen o som vanligt ingen snö!
Så kom då äntligen Julafton. Jag vaknade i vanlig ordning o gick ut för att ta mitt * morgonbloss* Jag trodde att jag drömde! Ljuset som mötte mina morgon trötta ögon var så starkt, dels av SOLEN också detta skimrande.. gnistrande… vita… Jag drog efter andan! Det är inte sant tänkte jag! Eller är det sant! JO.. Det var så sant så… SNÖ.. Vit vit SNÖ. Vart jag än vände blicken fanns det snö i tjocka lager på träd, buskar, hustak… Ja hela alltet var täkt av gnistrande vit snö. Jag fylldes av ett rus av LYCKA! Allt var så sagolikt vackert. Solen sken på klarblå himmel också denna lugna fridfulla tystnad ni vet som inte går och förklara riktigt, Riktigt MAGISKT
Jag rusade in o ruskade liv i dottern
Kom o titta ska du få se. Hon blev lika lycklig som jag
Detta var den finaste Julklapp man bara kunde önska sig.
Ja den Julen glömmer jag ALDRIG!