"Troll-ord"
Hej!
Har sedan jag varit liten kunnat se längre än andra. Och uppleva andar.
Tyvärr mer sällan nu när jag blivit äldre, kan kanske bero på att man har mer att tänka på.
Mina morföräldrar har alltid sagt till mig att om du känner att det är obehagligt med andarna så ska du säga Fi-raven (uttalas som det står) Vilket enligt dom ska vara något slags trollspråk.
Någon som hört talas om detta och vart det kommer ifrån?
Det brukar bli mkt lugnare då jag har sagt detta högt.
Nu mer försöker jag öppna upp mig mer, för intresset av andar har alltid funnits där.
Men antar att jag inte är helt avslappnad.

nej, fy raven har jag inte hört. Men däremot "ge mig kattens ögon", för det lärde min mormor mig (född 1900) när jag var liten och småknyttet snodde saxar odyl. av mig. Det sa dom ute på landet förr, när dom ville ha hjälp med att hitta någonting.
Kanske någon mer som har fått någonting dylikt med sig från den äldre generationen?
#2 Jag minns när jag gick i skogen med farmor och vi korsade en "vitterstig", så skulle man säga: "Hä å´vä ji"! Det är ångermanländska och betyder: "Undan, flytta på er!", ungefär. Att korsa en vitterstig utan att varna småfolket kunde bringa olycka, men varnade man dom först om att man skulle passera, så att dom hann gå undan, så visade man dem respekt och då kunde dom istället vara en till stor hjälp. Näpet, eller hur? 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Måste vara ett mycket gammalt uttryck. Raven (korp på engelska), hrafn eller ram här i Ångermanland betyder ju korp och korpen har ju alltid varit speciell i folktron.(Hugin o Munin) Här har vi Ramsele(där man springer Rafnalunken), Ramsås, Ramsta och många fler liknande byanamn.
Korpen har 50 st olika läten. Visste ni det?
Visst är det kul att sådana här uttryck finns kvar? Jag tycker absolut att vi ska använda dem och föra över dem till nästa generation - vårt kulturarv. Korpen är en fascinerande fågel - så klok….
Hur vet man att man korsar en vitterstig?
Det är rätt faschinerande med väktare, småfolk osv.
Nån mer som har fått höra saker från sina mor och farföräldrar eller andra?
#6 En vitterstig ser ut sóm en vanlig stig men är mycket mindre. Det kan ju i och för sig vara en stig som djur också använder, men man märker det på att dom är smalare och kan sluta i tomma intet. Åtminstone var det så jag fick det förklarat. :) jag har flera vitterstigar här utanför i min lilla skog, men så har jag ju också småfolk i stallet. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Inga-Lena: hoppas dom är snälla då så dom inte sätter igång nått i stallet då du är borta eller så. 
Får kika extra mycket nästa gång jag är i skogen.
Har haft väktare i mitt ungdomsrum ( tror det var det iaf) små grå ca 40-50 cm höga, springer fort som attans

#6, jag blev utskälld av dom, och knuffad på, för att jag inte hade vett på att flytta på mig. Jag såg inte heller att jag stod över deras stig/boning. Men dom låter en inte slippa undan.
#9 ojdå hoppas att du bad om ursäkt då :D

jomen visst. Och förklarade att jag inte hade förstått att det var deras område, som jag inkräktade på.