Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: offtopic
Läst 397 ggr
Elisabeth-J
0

OT Middagstips

Ibland blir det perioder när jag tycker att det är så tråkigt och jobbigt att veta vad man ska ha till middag. Jag efterlyser därför lite tips på maträtter, både enkla och mer avancerade. Kanske ni har några goda recept att dela med er av?

Kramar / Elisabeth

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Happyspirit
0

Idag äter vi rotfruktsgratäng och laxfile JÄTTE gottisRäcka ut tungan

melia
0

haha ja men det här är en tråd för mig!!

Jag kan inte laga mat för fem öre Glad i vår familj är det mannen som står för middagen :) men här kommer mina rätter som jag "lagar" när han inte är hemma Skrattande

pulvermos och kokt korv

makaroner och kokt korv

ev makaroner och kolbullar (köttbullar stekta på för hög värme svarta utanpå o isiga i mitten)

micro piroger/panpizza

hmm vad kan jag mer tro..

jo blodpudding! det älskar mina ungar Skrattande (tack o lov för det klarar jag :))

mycket mackor blir det..

hmm.. ja.. det där var nog allt tror jag Skrattande

jisses! tur maken är hemma för det mesta Glad

melia
0

aaaa jag glömde våfflor!!! smask! det klarar jag med Skrattande

Rocktjejen
0

Ja ibland är det illa här med att komma på vad man ska äta.det är roligt med något nytt

Men en maträtt jag gör när jag har det lite "skralt i kassan"

Pastagratäng med bacon,svamp och lök

Valfri pasta. jag brukar köpa skruv pasta förvisso

1pkt bacon eller bacon i tärningar

1 burk svamp

lök

2 dl milda mat(grädde)

salt o peppar

riven ost

Hälsn. Eva

Coturnix
0

Pannkakor med sylt grädde och glass. Alla barn hjälper till att stå och grädda!

Recept:

10 dl speltmjöl

2 tsk mineralsalt

24 dl mjölk

12 ägg (helst från hönor som ätit grönt)

En rejäl klick äkta smör

Flört

TantAlma
0

Tro det eller ej men pasta med tomatsås och kyckling är jättegott.

tillaga en kyckling och koka pasta

Så här gör du Tomatsåsen

1 burk passerade tomater

1-2 lökar småhackat

koka upp i minst 30 minuter och tillsätt lite, salt, peppar och grillkrydda och ett lager blad.

koka kycklingen en stund med tomat såsen och servera med pasta.

Manni
0

Morots- och räksoppa

6 grovt rivna morötter fräses

1,5 l vatten, 3 fiskbuljongtärningar, red med 3 msk vetemjöl. Tillsätt morötterna, 400g räkost, 2 burkar crème fraiche och 1 pkt djupfryst dill (eller ännu hellre färsk). Salt, peppar och cayennepeppar.

Lägg i skalade räkor på slutet och servera med ett gott bröd.

Carina.S
0

Skiva falukorv och lägg i en ugnsform. Häll över en burk krossade tomater och ha på ost ovanpå. Grädda i ugnen  ca 30 minuter på 200 grader. Servera med antingen pasta eller kokt potatis!! Enkelt och gott.

Carina.S
0

Eller tycker man om broccoli och blomkål, så brukar jag koka opp dessa två grönsaker i lagom mängd i en kastrull först så det blir lite mjukt. Sen häller jag över allt i en ugnsform. Skiva i purjolök, korv eller kassler eller vad man vill ha  av något slag efter eget tycke och smak, Häll i grädde och ha på ost ovanpå, Gräddas i ca 20-25 minuter i 200 grader. Här är också valfritt om man vill ha pasta till eller vad man känner för till . Bon Apetit!!!

Elisabeth-J
0

Räcka ut tungan Man blir ju hungrig bara av att läsa det här, fast jag åt för en timme sen :)  Idag blev det köttbullar, potatis och gräddsås, givetvis massor av grönsaker också Glad

Elisabeth 

Happyspirit
0

#9 Det där lät jättegott och enkelt CarinaRäcka ut tungan Jag har bytt ut all grädde mot havregrädde den är helt ofarlig och det blir precis lika gott. Ett litet tips. Man behöver väl inte ens ha någon pasta till den gratängen va??Skrattande

Carina.S
0

Men nu blev jag sugen på kokt fisk med äggsås, bara för att du Elisabeth skriver om gräddsås….mums Räcka ut tungan

Happyspirit
0

Gravad lax med stuvad potatis hmmm gottRäcka ut tungan

Manni
0

Koka krossade tomater, lök, tärnad paprika och squash fem minuter och krydda med timjan eller oregano. Rör ner en burk stora vita bönor och låt det bli varmt. Häll sedan grönsaksröran i en ungsfast form och smula över fetaost och gratinera i ca 200 grader.

Passar perfekt till kött och kan även ätas som det är bara för att det är så gott! Självklart kan man ha i de grönsaker man själv gillar.

Carina.S
0

"11 Näej, alldles riktigt. Det är helt valfritt hur eller vad man vill ha till. Själv så är jag lactosintollerant, så jag har inte heller vanlig grädde i. Jag har en rätt fettsnål lactosfri grädde. Men havregrädde går precis lika bra!! Glad

Happyspirit
0

Bakad potatis med räkröraRäcka ut tungan Eller grillade revbens spjäll med potatis sallad..

Elisabeth-J
0

#12 Det var märkligt Förvånad alldeles nyss frågade jag min son om vi ska äta fisk och äggsås imorgon!!! Är du en tankeläsare kanske? Flört

Elisabeth 

april4
0

En jätte enkel maträtt som jag gör ofta pga trötthet efter jobbet.

Stek kycklingfilébitar i stekpannan, krydda som du vill. Häll över Keldas färdiga sås t ex örtsås och låt småputtra ett par min, ris och grönsallad är gott till.

En helgrätt

Helstekt fläskfilé i ugn med potatisgratäng (min favorit)

En helgrätt till

Laxfilé på saltbädd i ugn 15 min. til det en kall sås på cremé fraiche, abbas röda kaviar, dill, gräslök, salt och citronpeppar + lite citronsaft. Gott med kokt potatis till. Ljuvligt gott. Bon Appetite

Elisabeth-J
0

Redan nu har jag fått ihop en matsedel för ett par veckor framåt! Underbart med så många tips ju Räcka ut tungan

Elisabeth 

Carina.S
0

Oj oj oj…Säger då det..Snålvattnet rinner ju bara av läsa allt detta..Räcka ut tungan Grillad kyckling….göttelligött gött!!! Fot i munnnen

Carina.S
0

" 17..ha ha ha..asgarvar här…Ja du Elisabeth…du skulle bara veta..hi-hi Flört

melia
0

#19 Ja och du glömmer väl inte att ta med mina rätter också i matsedeln! Flört speciellt kol-bullarna!! (det åt vi idag föressten) :) fast idag blev dom inte frysta innuti ialla fall *s*

Elisabeth-J
0

#22 Jag tror att jag tar med våfflorna istället Skrattande

Elisabeth 

FiaH
0

Något som jag älskar, och som jag även kan förbereda dagen innan är Tacopaj

Pajdeg

Färs med tacokrydda i påse , färsk svamp, lök, vatten thai sås sötstark.

Fyllning 4dl lätt creame fraiche, marjonäs, riven ost, och 4 hackade tomater, lök

över med fyllningen och in i ugnen, och en god sallad.

MUMS; MUMS Räcka ut tungan

Fina recept ni hade, får prova något någon dag, fastnar ofta i det gamla vanliga…

Carina.S
0

JAAA Tacos eller tacopaj är ju ALLTID GOTT!!! MUMSFILLIBABBA!! Nu blev jag hungrig på riktigt…Räcka ut tungan

bjarvamor
0

Nogot som är gott enkelt och billigt är att göra en fiskgryta. Jag brukar göra en stor så den räcker i flera dagr eller att frysa in i portioner.

2 gula lökar, 4-5 klyftor vitlök, 7-8-morötter, 10-12 potatisar, 1 påse saffran, 5-6 alaska pollak fileer, 2 liter vatten, 2 burkar krossade tomater, två grönsaksbuljontärningar. Ett litet knippe dill. 

Fräs löken och vitlöken i lite olja först, häll på 2 lite vatten och buljontärningarna. Tillsätt de skivade morötterna och låt de puttr 10 minuter innan potatisen läggs ner i större bitar. Tillsätt tomaterna och saffran. krydda med dillen, svart o vitpeppar, citronpeppar eller vad ni gillar för kryddor. Lägg i fisken frusen när potatisen är nästan klar och låt puttra 10 minuter.

Har ätit den soppan idag! Jättegott! Lycka till

angepangepuff
0

Koka broccoli, linda in dem i skinka, lägg dem i en form med ost på och gratinera i ugn. Vet inte, brukar det vara 225 grader ungefär? Tills de har fått färg. Jättegott med potatimos till.

angepangepuff
0

Eller pitabröd som fylls med kyckling (grillad för den late), grönsaker och en sås gjord på cremefraish (valfri fetthalt) och italiensk sallaskrydda på påse..

Opal
0

Ta lax och lägg den på en bit ugnsfolie, tömm över lite olivolja, lägg dill, persilja och gräslök på laxen, lite citronpeppar. Vik folien runt laxen och vik ihop på sidorna. Sätt in i ugnen på 225 grader i 30 minuter. Ät potatis och grönsaker till. Mumsfillibaba.

Thinka
0

fredags kyckling, bus enkelt och jätte gott!Flört

Koka 4 portioner ris. Dela en grillad kyckling i små små bitar.

blanda ihop en burk krossade tomater och en burk campbells champinjonssoppa och pressa i några klyftor vitlök. en dutt salt och knappt ett kryddmått svartpeppar ha gärna i lite basilika också.

Smörj en ugnsäker form lägg riset i botten fördela kycklingbitarna uppepå. Bred över röran med krossadetomaterna "soppan" och kryddor. Riv över nån dl ost. In i ugnen på 175 grader låt osten smälta och allt bli genom varmt ca 20 minuter. serveras med fördel med sallad och ljust bröd.