Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettfoton
Läst 1016 ggr
Thawelin
0

Orb på bild?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå, första gången jag skriver på denna site. Jag fotade mina två råttpojkar och upptäckte denna bild. Vill gärna höra med er om de är något eller om de bara är nått damm eller nått från tvn eller liknande  =)

Har träffat en äldre kompis som försökt se om jag har någon eller något med mig och jag va helt tom. Han gav mig en ängel sa han och de va väl de första jag tänkte på om de va ängeln som visade sig. Jag tror inte riktigt på änglar då jag inte riktigt förstår vad dom är för något

//Jacqueline Thawelin

Thawelin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

inzoomad bild

//Jacqueline Thawelin

Mephi
2

Det är nog bara damm :)

-

Inkanyezi
3

Nej, det är inte det som vanligen brukar kallas orb, utan det är någonting ljust och litet, som är oskarpt, och formen är objektivets bokeh, hur det renderar en ljus prick i bakgrunden.  Det mest troliga är att det är en kullrig del av apparaten i bakgrunden, som reflekterar blixten. Att det ligger i bakgrunden syns på att morrhåren återges tydligt framför fläcken.

Orber som kommer av damm eller små vattendroppar är alltid mycket nära kameran och kan inte täckas av någonting i det man fotograferar. Deras form skapas också genom att de återges oskarpt, och det man ser är just vad vi brukar kalla "oskärpecirkeln". 

Och fenomenet är inte övernaturligt alls, utan det har hittills alltid visat sig ha en högst naturlig förklaring, och det kan upprepas med andra föremål när man känner till hur det skapas.

Thawelin
0

Okej så de är inte alls övernaturligt kort sagt om jag förstod rätt? =) vad är det då om jag får fråga om inte damm? Du kanske sa de men jag är dålig på att förstå andra människor (skyller på min AS)

//Jacqueline Thawelin

pirri17
0

Vad är AS?

Brunett

Mephi
1

#5 asperger

-

Inkanyezi
1

Nej, inte damm.

Damm, mycket nära kameran, blir starkt belyst av blixten, och mot mörk bakgrund syns det mycket väl, som stora oskärpecirklar. Storleken varierar beroende på avståndet från objektivet, och ljusstyrkan varierar också beroende på avståndet från blixten. 

Damm som syns på det sättet är alltid närmre kameran än det som man fotograferar.

Längre bort kan dammet inte belysas så kraftigt att det syns på bilden, men starkt reflekterande föremål, som en knopp av metall, kan ge liknande resultat, men den runda fläcken blir mindre när den är längre bort.

Den ljusa fläcken bortom morrhåren befinner sig långt bort. Den kan vara antingen en starkt reflekterande sak - möjligen någonting vitt på teven - eller kanske mer troligt något ännu mer reflekterande, som en knopp av metall eller liknande.

Magi-cat
0

#0 Väldigt söta råttor! 🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JoHo
0

Prova skaka en kudde eller tröja på det avståndet och ta en blixtbild…