magi, andlig, häx
hej på er alla,
det min första inlägg, jag är en sån person som älskar att veta mer och mer o magi, häxa och andliga saker, frågan är är det någon som har varit personligen hos en magiker, häxa, trollar eller sånt, vill gärna höra av er och dela med oss det ni upplevt
Tack på förhand
iamlinda
Aleya, först tack för ditt svar, vill höra något som man själv har upplevt så kan man bekräfta att det är sant
iamlinda
Häxor är inte mitt område. Men var mellan 1400-1700 talet det pratades om det. Häxa var nog benämning på om man hade övernaturlig kraft (som dom ansåg som övernaturlig) som synskhet/andlighet eller annat. Fast var utdrivning på slutet av 1600 talet om jag inte har fel (fast kan variera ifrån land till land ) i Sverige så dödades 300 häxor på loppet av 8 år (sammanlagt på 300 år dödades 400 st i Sverige (om jag inte har fel) Men det är kristendomen som ligger bakom allt det där. Kristendomen är emot andligt av denna bemärkelse o om man ser varje land där häxor jagades så var det kristet land. ( men dom flesta var helt oskyldiga ) Häxor är i min åsikt ett namn som kristendomen hittat på för mörka ner något kristendomen är emot. (Den stora häxjakten) Men detta tar dom aldrig upp inom kristendomen skulle jag tro.
Ny dag nya möjligheter
övernaturliga krafter och andliga fenomen finns ju alltid, liksom Voodoo , men voodoo vet jag inte om det utförs i Sverige ?
iamlinda
#4 Ja precis :) Voodoo är väl ursprungligen ifrån Afrikansk kultur. Inget som man ska syssla med alls. Är mörk andlighet i min uppfattning. Ingen aning om det förekommit i Sverige. Hoppas inte det i alla fall.
Ny dag nya möjligheter
Inte viktigt och prova men jätte kul och veta vem och var utövas det 😐 , personligen älskar jag att som gäller övernaturliga fenomen, häxa, magiker, voodoo och andlighet, det lockar att man ska veta vad som pågår 😉
iamlinda
I Iran är det mycket andlig kultur. Men används även mycket för egen vinning och förstöra för andra. Du har säkert sett på filmer där det pratas om Djinner I Iran så är Djinner populärt att sända till personer man har något emot. Men är bara korkat att göra så. Kommer på något sätt att straffa en själv.
Ny dag nya möjligheter
Djinner o Iran känner jag till för har diskuterar med minst 2 olika personer om andlighet som kommer ifrån Iran (dom känner inte varandra ) dom båda har tagit upp Djinner o hur det används som där o är vanligt där.
Ny dag nya möjligheter
Jag är häxa.
Jag jobbar magiskt, driver ut andar (har bland annat tagit bort några djinner), kanaliserar, helar, pratar med troll och småfolk osv, osv.
Ordet häxa är för mig ett starkt ord som jag bär med stolthet, mycket för att låta ordet innebära det det bör och inte det som kyrkan och andra som varit rädda lagt på det.
Alltid med högt buren svans.
J-Artur-K , ditt sätt och berätta eller snarare skriva lockade mig verkligen att veta mer om Djinner , jag har aldrig vetat något om det förutom vissa som sa att de har Djinner och kan göra bla bla men i verklighet var de bara vanliga som oss utan någon förmåga , J-Artur-K kan vi hålla kontakt med varandra så blir jag glad, du kan skicka mig meddelande så bestämmer vi sätt att prata med varandra på, tack på förhand
iamlinda
#9 Är det jag menar med att ordet Häxa är svart målat av kyrkan. När man här ordet Häxa så blir det mörka energier på grund av kyrkans spridning av deras budskap. Är mycket missuppfattat.
Egentligen av av alla historier o filmer o allt om Häxor så är det egentligen inte hur det var / är.
Det framför som ont och sådant. Men är kyrkans budskap av vad det var / är som visas upp. Sedan är det bättre göra film av dom historierna än vad det egentligen var.
Jag kanske har fel nu men när jag sade Häxa är påhittat ord menade jag att som jag själv har fått uppfattningen så har inte häxor andra gåvor / eller vad vi ska kalla det för. I jämn förelse mot djupt andliga personer som utvecklat sin gåva. Till hör samma changer. Men man har lagt till ett ord för det = Häxa.
Men sakerna som gör att man kallas för Häxa har ju funnits mycket längre än ordet kom till. Men då använde man andra ord för det.
Men tillhör samma område som det andliga men man använder ordet Häxa (om jag inte har fel här)
Ny dag nya möjligheter
Linda Häxans Hus kan du berätta lite mer om dig själv? intressant och veta mer om det inte stör dig, blev mkt intresserad
iamlinda
J-Artur-K , ditt sätt och berätta eller snarare skriva lockade mig verkligen att veta mer om Djinner , jag har aldrig vetat något om det förutom vissa som sa att de har Djinner och kan göra bla bla men i verklighet var de bara vanliga som oss utan någon förmåga , J-Artur-K kan vi hålla kontakt med varandra så blir jag glad, du kan skicka mig meddelande så bestämmer vi sätt att prata med varandra på, tack på förhand
iamlinda
Här kan du träffa på flera med liknande intressen Häxor i Fokus men även inne hos oss på Druid-Shaman ägnar vi mycket åt dessa ämnen eftersom shamanismen ligger väldigt nära med häxors utövande och skiljer sig mest mellan olika kulturer beroende på vart i världen vi befinner oss.Vi tar även upp annat inom andligheten,en blandad sajt med andra ord och jag har för mig jag skrev för ett tag sedan i nån artikel lite om just voodoo men vilken artikel i röran kan jag inte komma på så här på rak arm 😃
Roligt att du är intresserad iamlinda för det här är ett ämne som verkligen ligger mig oerhört varmt om hjärtat.Lycka till 🙂
Sacred Wolf Jag tackar dig och alla andra som skrev och svarar på min inlägg , om jag ska var ärligt så det är första gången hör jag något om shamanismen , har aldrig hört talat om det, blir glad om beskriver och förklarar mer om det så alla andra också kan ta nytta av det, förresten ville jag säga en sak som jag personligen upplevt och det är många som påstått att de är häxor, magiker, wiccar, kan styr djinner, har andliga krafter och övernaturliga förmågor och kan utföra voodoo , men tyvärr var de bara vanliga personer men var duktiga att övertyga men inte att utföra något, därför skrev jag här och ville veta mer om de äkta och sanna , tusen tack och hoppas på mer svar och kommentarer , det värmer verkligen
iamlinda
Här har du en gammal artikel jag skrev för den här sajten för några år sedan men hade ett annat nick på den tiden. Artikeln tar upp lite lite om det shamanska i alla fall men shamanismen är så brett och stort att den ryms inte i en enda liten artikel men lite skrapa på ytan i alla fall och ett hum om vad det handlar om 🙂
Sacred Wolf Jag tackar dig ännu en gång för du svarar , kan vi håller kontakt? blir glad om du tackar jag, du kan skicka mig meddelande så skickar jag dig min mail och håller kontakt , om det är OK?
iamlinda