Trög i huvudet!?
Jag var inne på ett forum där någon hade öppnat en tråd med randi-testet på ett svenskt medium där det svenska mediumet inte hade klarat testet. I detta forumet skrev jag min åsikt att jag tror på spöken. Ett misstag! Å så många skeptiska skriver att jag måste bevisa att spöken finns. Konkreta bevis! Jag har inga konkreta bevis. Jag har inget materia som binder spöken med vad forskare har studerat fram. Men då skrev de att jag var trög, korkad, omogen, fjortis och ologisk! Såklart blir jag irriterad och flippar ur lite och då blir det ett litet argt svar. Men aldrig har jag sagt att de var tröga för vad de trodde på eller något. Hela diskussionen blev hetsig och jag har själv erkänt att jag inte borde blivit arg. Men att man kallar någon saker som de kallade mig endast för något man tror på är extremt!
Trots att det är något vid 45% av hela svenska folket som tror på, eller är öppna för det övernaturliga, så finns det ändå de som är så extremt skeptiska och tycker det är dumt att gå emot vad vetenskapsmän säger.
Faktum är att vetenskapsmän har inte ens forskat 1/10 av vad jorden består av, för det är omöjligt att vi vet allt redan.
Jag behövde skriva av mig lite och se hur ni känner er till detta. Har någon kallat er förut något dumt för att ni tror på något eller har en speciell åsikt och hur har ni själva reagerat då?

Jag vill också lägga till att jag inte heller ville förklara vad jag har varit med om för att tro på spöken, just för att alla var skeptiska och redan kallade mig trög.
Förstår dig! Det är som att stånga huvudet i en mur - hårt, meningslöst och gör ont. Men skulle önska att det inte vore så här, men det är det. Det som det är pinsamt för är "vetenskaparna", de som skapar ett "vetande" utifrån vad de redan tror och det som inte stämmer med det, det finns inte. Som att hålla upp en skylt med Vetenskap och Skeptisk, det är fint det. Att förfäkta en annan idé är bara blaj, (enligt dem) innan man ens testat den. Vetenskapen är vår tids TRO. Om någon åsikt förfäktas under sken av att vara vetenskap (=godkänd) då är det ett rättesnöre. Förr trodde man på kyrkan, då var det kyrkans tro som var rättesnöret - utan att allt det var bevisat. Och inte är alla Vetenskapens utsagor bevisade heller, men tro på dem det ska vi. Det kallas paradigm.
Och förresten spelar det nog ingen roll hur många bevis som läggs fram på paranormala fenomen, healing och liknande, väljer vetenskaparna att inte tro på dem, då "stämmer" de ju inte ändå, enligt dem.
Men det är bara att bida sin tid och veta att det som är vetenskap idag. det är bortglömt imorgon.
Fast lite undrar man ju….Vetenskap det ska väl vara, nyfikenhet, att gå lite bortom det man inte redan vet, att testa olika hypoteser förutsättningslöst, att ha ett öppet sinne för att det kanske är på ett annat sätt än det man redan tror…
Tänk om Einstein slagit sig till ro med att läsa i redan accepterade böcker, och inte vågat utmana samtidens vetenskapliga tro på det respektlösa sätt han gjorde….
Så bryr dig inte om om någon kallar dig för saker - det säger bara något om dem själva som inte är särskilt smickrande. Och så tråkigt de måtte ha, stackarna!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jo jag vet. Jag har försökt förklara för dem att om vetenskapen skulle varit så instängt skulle vi fortfarande trott att jorden var platt och solen vandrade runt jorden. Man kommer bevisa vetenskapsmännen fel flera gånger om och om igen. Men jag behövde verkligen skriva av mig, för jag blev jätte frustrerad när man inte får någon annan respons än att man är trög.
Det känns bra att detta forumet inte är likadant, och inte heller har jag märkt någon överdriven dålig stämmning på de övriga i fokus-forumen så det känns härligt att prata med människor här:)
Just precis!
Men visst är det skönt att prata av sig ibland, när man stöter på mycket inskränkthet…
Som väl är tycker jag mycket ändrats till det bättre de senaste åren. Väldigt många människor, ibland de man minst anar, kan vara väldigt positivt inställda till paranormala fenomen, övernaturligt, eller vad man nu vill kalla det. För det mesta faktiskt. Om man undantar i vissa forum då….
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Just nu håller jag på att läsa en otroligt bra bok om fysik. Där står det bl.a. att om supersträngteorin som många forskare tror på stämmer, så finns det inte bara tre rumsdimensioner, utan nio rumsdimensioner och en tidsdimension.
Och vad döljer de sex dimensionerna i så fall? Det är i alla fall klart att ingen kan säga att det inte finns något mer än vi ser, bara för att det inte finns några bevis. Då är det de som är korkade.
Hej Manni!
Om du inte har sett filmen om strängteorin så har jag lagt in den på länken filmtips! Mycket spännande och intressant teori :)
Ljus Carina
*suck* förstår vad du menar och känner TopasPearl… Men tyvärr finns det många människor som är rädda för det som är nytt och oförklarligt enligt de nu kända teorier och vetenskaper. Jag fick senast igår en hälsning från en man på min hemsida där jag kunde gå in på en länk och tjäna 1 miljon dollar och bevisa att detta är sant,eftersom…osv. *Ler*
En del behöver höja sin blick och inte fokusera så hårt på andra utan ta tag i sig själva i stället! *L*
#7 Oj! Tack för tipset! Den måste jag genast se! Om jag kan smälta den så här före yogan?!
Äh, 17 också! Jag kan inte se dem! 
Folk trodde inte på vetenskapsmän som tyckte man skulle tvätta händerna innan man opererade folk heller… :)

trösta dig med att du kan säga vad var det jag sa till dom när ni i framtiden gått över till andra sidan 

#12 så sant:)
Det bästa är juh när de själva går över en dag…kan ni tänka er så snopna de ska bli! *skratt*