Halloween!
Hej jag är rätt intresserad i andlig kontakt men det har jag inte varit länge har precis börjat vara det. Jag har börjat söka runt lite och som jag fattar det har Halloween någon specciel andlig kontakt med den andra sidan. Vad kan man göra på Halloween om man vill komma närmare en död släkting?
Tacksam för svar! Kram Felicia
Enjoy the small things in Life...
For one day you will look back and realize they were the big things 
*Följer tråden*
Det påstås ju att det är då gränsen mellan de döda och levande är som tunnats…
Sol. #0 skriver Halloween.
Det finns 365 dagar och nätter om året. Det finns lika många chanser varje natt eller dag att få kontakt med sina avlidna släktingar.
Förutsättningen är att:
-dom avlidna vill och kan
-dom som bestämmer där uppe vill ge sitt tillstånd
-mottagaren på jorden är mottaglig
Och om man är mottaglig eller inte, bestämer inte vi inte helt själva heller.
Hur andlig Halloween egentligen är kan jag inte svara på, men Halloween kommer ursprungligen ifrån kelterna som firade att skördesäsongen var slut i slutet av hösten och början av vinterhalvåret, runt den 31 oktober. Kelterna trodde att vid den tiden på året var osynliga krafter i rörelse och att de dödas själar kunde återvända till jorden.
Den svenska traditionen allhelgonadag har inte så mycket med andar och spöken att göra, utan införskaffades 1953 pga Sverige saknade en minnesdag att minnas alla döda, sedan Sverige blivit Kristet. Att det infaller den 1 november beror på dagen är hämtat ifrån den kristna högtiden alla helgonsdag, som inträffar första lördagen mellan 31 oktober och 6 november.
Jag kommer inte ihåg helt och hållet, men under förra Halloween gjorde jag ett quiz inför en Halloween fest och då hittade några myter om andlig kontakt under Halloween. Jag tror att en var om ljuset slocknade under Halloween var en ande i rummet, som tidigare varit en nära släkting till någon i rummet.
Om en spindel dök upp i rummet så var det antingen ett Tecken på en ande i rummet eller att en nära släkting inom en snar framtid skulle dö. Att en nära släkting eller en själv skulle dö inom en snar framtid, kan annars att man såg någon annan i spegeln har varit ett Tecken på.
===
Halloween är ursprungligen inte en kommersiell helg, utan kommer ursprungligen ifrån kelternas gamla traditioner. Men liksom de flesta traditioner har den blivit kommersiell.
När Skottarna och Irländarna emigrerade till USA förde de med sig Halloween. Men under den tiden handlade Halloween om skydda sig ifrån andar mm. Men det var också den tiden på året ungdomar tilläts att bussa och ställa till det. Ungdomar brukade måla sig i ansiktet och tex kasta sten på fönster, öppna grindar till hagar med djur i, montera sönder folks bilar mm under Halloween natten, detta blev ett problem för samhället. Ungdomarnas bus blev för kostsamma för samhället och under depressionen i USA hade städerna inte råd med ungdomarnas bus. Så man började hitta på olika aktiviteter tex fester, som skulle hålla ungdomarna sysselsatta under Halloween natten. Man började klä ut sig med hemmagjorda dräkter .
Det var även då som affärerna började utnyttja Halloween för att tjäna pengar. De började sälja kostymer, dekoration mm