Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettövrigt
Läst 1019 ggr
Magi-cat
4

Månfaserna påverkar

Ännu ett inlägg i raden om månfasernas påverkan på oss!🌛🙂

Många är säkra på att vi påverkas av månen, men åsikterna bland forskarna går isär. Förra året publicerade schweiziska forskare en studie som visade att sömntiden förkortas vid fullmåne och att vi drömmer mer.

Nu får denna studie stöd av en utförd vid Sahlgrenska akademin i Göteborg. Man fann där ett liknande resultat - sömntiden förkortas med ca 20 minuter och försökspersonerna får svårare att somna vid fullmåne. Skillnaden är inte stor, men den finns…Påverkan på REM-sömnen är dock större vid nymåne, menar man här.

Detta skulle kunna tyda på att vi har en inbyggd biologisk månklocka, liknande dygnsklockan.

Men - meningarna går fortfarande isär. 

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fullmanen-paverkar-oss-kanske

Snart, 10 augusti, är det supermåne igen. Hoppas det blir klart och fint väder.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fjäril
2

Det är väldigt många som säger sig påverkas av månen, inte bara för att andra säger det utan för att de verkligen känner något själva (sover sämre, oroligt och så vidare) - så något måste det vara med denna måne 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

Draugaz
1

Månen påverkar fast vissa mer än andra kanske,  jag kan känna på mig när fullmåne nalkas, sover väldigt lite och blir rastlös. Förstår inte varför det blir så bara . månenergi är helt klart en knepig nöt att knäcka.

Dioramabyggare
1

Fyra dygn innan det är fullmåne blir jag så extremt rastlös i hela kroppen att det inte ens är någon idé att jag lägger mig "i vanlig tid", utan jag sitter uppe från omkring klockan 23 till 04. Hjärnan distraherar jag de dygnen med att lösa korsord, läsa (fast jag är alltid för trött då för att orka läsa mer än en sida eller kanske två), leta intressanta hemsidor på nätet, vara inne på "mina" forum.

Märkligt nog är jag inte ett dugg trött i hjärnan när månadens fullmåneperiod är över…