Ännu en orb-fråga..
hej!
Tycker det kryllar av orb-frågor och innan jag fann övernaturligt hade jag inte en aning om vad en ORB var. (Det gör jag inte nu heller egentligen) men det är runda prickar som ofrivilligt hamnat på fotografier?
Min fråga i denna orb-tråd: Är alla prickar alltid Orber? Naturligtvis dröjde det inte länge innan jag stötte på ett eget orbexemplar.. Tyvärr vågar jag inte publicera bilden, (de skulle dräpa mig om jag gjorde det) men personerna i fråga befann sig i en gammal fabrik som snart är nedlagd….
Bara undrar…/Mama
Alla prickar på kort är inte Orber. vissa är damm som reflekteras, andra är skit på linsen helt enkelt.
Orber kan framkomma då man går från varm till kall luft ( går från värmen inne och ut och fotar eller tvärtom )
Vissa Orber kan uppstå om blixt speglas från halssmycke, speglar, fönster, prydnadsaker osv.
Bästa sättet att försöka fånga Orber är utan blixt och att inte fota mot mörka bakgrunder.
För mig är en orb rund och med vita kanter, eller helt vit. Vissa är i rörelse så man ser som en liten svans bakom dom. Gärna med mönster i cirkeln.
S.k "orber" kan man få hur mycket som helst av om man tar och fotar i ett rum med blixt mot en mörk bakgrund, säg en soffa, mörk tapet, tröjor och dyl. ( det brukar ofatst vara damm eller ngt av det ovanstående )

#1 Kan man! Jag har fotat i mer än 10 år och jag har aldrig fått några såna orb fenomen på mina bilder. Utom en enda gång! :0