Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettövrigt
Läst 731 ggr
Celia
0

OH-kort?

Hej på er :)

Jag undrar lite om OH-kort. Var hos en kompis och råkade se en bok som fångade mitt intresse. Jag skulle egentligen gå just då och frågade bara vad det var för spännande. Sen var det bara att sätta sig igen, för hon plockade fram något som heter OH-kort och bad mig blanda, lägga ut och sen plocka med vä. hand. Tre gånger plockade jag och fick sen tolka själv.

Några dagar senare fick min son göra detsamma och nu har jag beställt egna kort :)

Men min kompis hade gjort av med instruktionerna och sa bara hur hon mindes detta (kan ha förväxlats med andra typer av kort, för hon har massa olika).

Så, hur ska man gå tillväga (mina har inte kommit än) - blir också lite orolig över att detta också kanske är något som man inte bör hålla på med? Hoppas inte det, men berätta gärna vad ni tycker om dessa kort och hur man egentligen gör (om vi gjorde fel) :)

Varma hälsningar
/Cecilia

Happyspirit
0

Du behöver inte vara orolig alls OH-korten är ett bra sätt att träna sin fantasi på. Det finns många olika sätt att leka med dem på. Hitta på egna, finns inga rätt eller fel. Den enda regeln som finns egentligen är att man inte får avbryta varandra utan man pratar tills man är färdig och ingen får lov att kommentera det man sagt. Det handlar om att man ska lära sig att berätta och uttrycka sig bara.

Vi brukar göra en rolig historia av korten. En börjar berätta om ett kort och när den är klar får nästa fortsätta med ett nytt kort. Så till slut har man en spännande eller rolig berättelse.

Kram Anki

Happyspirit
0

Ja och så kan man ta ett ord och ett bildkort och så sätter man bilden i ordramen. Och så säger man ……Jag känner…. och så berättar man vad man känner när man ser bilden och ordet tillsammans. typ så

Vibeka
0

JAg kan rekomendera dig att prata med reese här eller gå in på hennes hemsida hon finna på mediumlistan,det är en personlig vän och Mediumkollega till mig och hon använder OH-kort i sitt arbeteGlad

Hon heter Regina och finns längst ner på Mediumlistan :)

Ljus carina

Celia
0

Tack Anki :)

Ja fast jag tror att vi pladdrade på rätt bra :/
Jag frågade hur min framtid ser ut och fick först upp en ammande mamma inramad av ordet Attraktiv. Sen kom en mindre rolig kombination - Ett skrämt ansikte i ramen med Fara.
Sist kom en figur som stod och pekade upp på ett ljussken i himlen med sin högra hand - i ramen stod det Chef.

Lite kul sen när sonen några dagar senare tog:
Bild med ett badrum inramat av Utseende (det där är verkligen han i ett nötskal ;)), Sen fick han en bild på en man som sår en åker, inramad i ordet Dela och sist fick han en trappa som går uppåt till en öppen port som släpper in ljus. Denna bild påminde mycket om min sista bild - och även hans var inramad av ordet Chef.

Vi skrattade och var samtidigt förbluffade. Vi såg det mer som allvar än en lek. Oavsett allvar eller lek, dessa kort kan jag varmt rekommendera (speciellt nu när Anki skriver att de är ofarliga) :)

Tusen tack och det är fritt fram för era egna tolkningar av våra kort. Kram, Cecilia

Celia
0

#2 - det var så vi gjorde (satt och skrev när ni la upp nya inlägg) :)

#3 - Åh tack Carina :)

Vibeka
0

Så lite så Glad

Happyspirit
0

Jaha intressantFlört Har bara sätt korten som en lek. Kul att det fungerade så bra för er på det här sättet! Lycka till och hitta ditt eget sätt som du tycker fungerar bra

Ska själv testa och ställa frågor… Kul. Tack för tipset

Kram

tarotlasse
0

Hej på dig  du behöver inte vara orolig med att använda dig av OH korten och man kan använda dom på många olika sätt.

Dels kan du använda dig av bilderna precis som med tarotkorten.

Sedan kan man anända sig av orden och ha olika talövningar man kan även tolka orden.

OH korten används även inom psykiatrin som en terapi där man använder sig av bilder.

Så den har många användningsområde men är ju rätt så dyr har jag för mig .

Lasse

Happyspirit
0

Det låter lite som en kompis till mig hittade en bok… Nu minns jag inte vad den heter. Men man kan ställa vilken fråga som helst och sen slår man upp en sida på känn i boken och så får man ett klockrent svar. Vi har provat hur många gånger som helst och det är helt otroligt hur bra det faktiskt fungerar. Och det är inte svar som skulle kunna passa in på vilken fråga som helst.

Men många gör ju likadant med bibeln också. Ställer en fråga och slår upp på känn och läser. De tycker också de får bra svar. så det finns säkert ett otal olika sätt som är bra. Det gäller bara hitta dem

Kram Anki

Celia
0

#9 - det var den boken som först fångade mitt intresse hos min kompis (som också heter Anki förresten) :)

Orakelboken eller något sånt. LottaU skulle söka upp den till mig. Det är hos henne jag har beställt OH-korten.

Kram, Cecilia

Happyspirit
0

Ok tipsa mig gärna sen var den finnsRäcka ut tungan

Kram

Celia
0

#11 - Lovar :)

Celia
0

Glömde tacka tarotlasse i min iver härinne ;) Tack, tack!

OH-korten som jag beställt har 2-4 v leverans och kostar 359:-

Jag köper sällan, eller aldrig, spel - så dessa kort är billiga om jag tänker på alla pengar jag sparat på att inte köpa Monopol och liknande ;)

Magi-cat
0

Jag känner en väldigt seriös samtalsterapeut som använder sig av OH-kort i sin verksamhet.

Jag köpte en uppsättning OH-kort en gång, flera år sedan. Bläddrade igenom dem och inte så mycket mer, lade undan dem. Gillar dem inget vidare, de är alldeles för direkta, pang-på liksom. Föredrar tarotkort.Glad Men det är ju helt och hållet en smaksak och man kan säkert lära sig att uppskatta både-och.

Om någon vill köpa mina Oh-kort så är de till salu….Glad

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

shintaida
0

Vad är OH-kort för något?

Med Ljus // Shintaida

Celia
0

#15 - Jag tar mig friheten att låna texten från den sajt jag beställt mina. Jag hoppas att jag blir förlåten :)

"OH-korten består av 88 bildkort och 88 ordkort på svenska som kombineras genom att det mindre bildkortet läggs ovanpå det större ordkortet. De kombinationer som då bildas förstärker och förtydligar vårt undermedvetna och öppnar en väg för oss att själva reflektera och använda vår inneboende intuitiva förmåga. OH skapades av Ely Raman på 80-talet. Han var starkt influerad av I Ching och inspirerades mycket av Tarot. Men Ely Raman var också konstnär och längtade efter att förmedla vårt undermedvetna som bilder. OH är en stark spådomsmetod med en förmåga att "plocka fram" det som behöver komma fram och rekommenderas därför av många erkända medier. OH ingår i en serie kort för kreativitet och inre utveckling."

Källa: Lotusblomman

shintaida
0

Tack, Celia, nu förstår jag!

Med Ljus // Shintaida