Konstig dröm
Jag ska vl börja med att säga; jag drömmer extremt mycket, och mina drömmar är alltid mycket konstigare än andras. Men just den här drömmen kan jag inte få ur huvudet, detta på grund av att den var så himla olik hur jag brukar drömma. Det hände saker som var väldigt brutala och jag vet med mig själv att jag även i drömmen inte reagerade som mig själv, vilket jag annars gör när jag drömmer.
Jag minns inte vart det började, men jag var kaninvakt åt mina småkusiner som i drömmen hade 4-6 kaniner. På något sätt visste jag att jag behövde bli av med dem genom att döda dem, så jag högg ihjäl 3 stycken på ett extremt brutalt sätt men ett gammalt spisverktyg. Den fjärde, som jag visste var viktigast att just den dog, överlevde men med svåra skador. Jag satte då ut kaninen lös i trädgården och gick till min familj utan att avslöja ett ord om vad jag hade gjort. Min syster såg att den var lös i trädgården och trodde ett djur hade attackerat den.
Sen i andra delen av drömmen så hade jag ett romantiskt förhållande med min egen farmor (?!), hon är i verkliga livet över 80 år och inte helt klar i huvudet. I drömmen så gjorde hon slut med mig, och jag började gråta för det gjorde så ont att hon inte ville vara med mig. Jag minns att hon i drömmen var väldigt kort och otrevlig emot mig, sa saker som "Vadfan tjuter du för?", och hon verkade då rätt klar i huvudet. Jag vet också att jag svarade att jag grät för jag älskade henne så mycket och ville inte att hon skulle lämna mig. Ännu lite senare i drömmen så fick jag fram tanken att det kanske var konstigt att jag älskade min farmor på det sättet, att folk kanske tyckte det var annorlunda men jag var inte helt säker.
Är det någon som vet vad detta betyder? Eller är det bara en konstig dröm? Den kändes ju så annorlunda mot mina vanliga drömmar, trots att dom kan vara lite konstiga dom med så hade denna dröm en annan känsla som jag inte kan förklara. Jag blev lite rädd för hur tvistad den var när jag vaknade.
---
Amanda
http://fisens.weebly.com/
Kaninerna kan stå för dyra nöjen eller stor familj. Ifall du dödar kaninerna, kan det handla om något i din familj, kaniner står också för sex, eftersom de förökar sig så mycket. Farmor och du i ett förhållande, kan ses som udda ja, och ogillas…något förhållande i ditt liv kanske som behöver redas ut eller bli bättre, fast vad vet jag. Din rädsla för rejection, med att din farmor inte ville ha dig…
fast ngn annan kanske kan tolka drömmen bättre än mig.
Om man skulle tolka drömmen i psykoanalytiska termer kan kaninerna, som N_O, säger stå för din sexualtrift o kreativitet (Detet), som du söker slå ner på och din farmor representera ditt Överjaget som är den del som står för regler och vad som är okej att göra enligt konventionen. Du har inte uppfört som du ska alltså förvisar hon dig. Så det är en konflikt mellan det du vill göra(sexualiteten lekfullheten) och det som omgivningen tycker är okej! Att du slår knorr på dig själv för att anpassa dig i livet så att kreativiteten inom dig dör.
Det kan helt enkelt betyda att du just nu har enormt mycket att göra och att alla måsten dödar din lekfullhet, som du dödar den genom att döda den ena kaninen efter den andra.
I drömmar ska man inte tolka personer bokstavligen. Din farmor står med all sannolikhet för en del av dig själv. Kan stå för en klokare del av dig som säger att du behöver slappna av och inte "döda" barnet inom dig som vill ha kul emellanåt.
Man kan inte tolka en dröm och få en klar bild av vad som sker i ditt liv, det är bara en indikation.
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
Tack så jättemycket för era svar, jag vet att man inte kan med säkerhet tolka en dröm men det är intressant att få veta lite vad det kan luta åt. Jag tycker det är så intressant det här med drömmar, hur något kan verka som något helt annat än vad det är :)
---
Amanda
http://fisens.weebly.com/