Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterandarspöken
Läst 1178 ggr
wings_
2

Andar? Drömmar?

Hej! Jag är ny på denna sida och också i "andevärlden". 

Jag har problem. Nästan varje natt så vaknar jag av att någon står över mig i sängen. Jag ser att det är en person, ser ansiktet tydligt. Jag brukar skrika och blir väldigt rädd och då försvinner det. Jag vet inte om jag drömmer eller inte men det här händer som sagt nästan varje natt och jag börjar bli rädd för att sova. Jag kan inte sova utan någon annan bredvid. Detta har pågått till och från i ca 2-3 år. Det här hände även när jag bodde i mitt barndomshem. 

Sen nu det sista så har jag även vaknat vid 1 på natten varje natt och då är tv:n på och visar exakt samma avsnitt och exakt samma scen ur "2 and a half men". Det är så sjukt, för det låter väldigt oseriöst nu. Är det här bara drömmar eller är det något mer? Vad ska jag ta hjälp utav om det är något annat än drömmar? Och om det är drömmar, hur ska jag kunna sova tryggt igen?

Gesus Pettersson
6

Läs om Sömnparalys - förklarar det mesta, inget konstigt och inga spöken

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys

Upplever detta själv och det kan vara läskigt om man inte vet vad det är… Hör ljud, ser saker och tom "fysisk kontakt"

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Vander-sten
0

Hur känns det i drömmen innan själva uppvaket?

Känns det mer overkligt och oroligt i drömmen innan detta sker?

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

[Glitterregn]
1

#0 Jag hade dessa sömnparalyser när jag var runt 6-7 år i nästan ett halvårs tid. Mina var dock inte likadana som dina. Jag var klar vaken i huvudet men kroppen var paralyserad och jag kunde inte öppna ögonen. Jag kände så starkt att jag föll i flera sekunder så jag nästan trodde att det var på riktigt. Om du inte märker något annat andligt alls skulle jag nog tro att det "bara" är någon Sömnparalys eller liknande. Jag tror nog bara att det är tv som hackar lite eller så. Jag förstår att det skrämmer dig. Om du inte behöver ha kvar avsnittet så tar bort det och prova vad som händer, eller dra ur tv sladden på nätterna.

Magi-cat
2

#3 En bra beskrivning av en typisk Sömnparalys!

#0 TV:n kanske har något fel som gör att den knäpper igång just då? En timer som tror den gör nytta eller nåt. Stäng av burken, som Glitterregn säger! :-) Då stör den inte!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gesus Pettersson
4

Tv:n kan vara någon granne som har samma sort TV/fjärrkontroll som går på din TV också..?

Fjäril
1

Välkommen hit! Du har fått flera kloka svar och jag ville bara flika in med att det här med att samma avsnitt/scen visas på tv varje natt kanske är en del ur din dröm? För övrigt, vad sägs/handlar avsnittet om?

Sajtvärd på Övernaturligt

wings_
0

Tack för alla svar! 

Har läst lite om Sömnparalys och det verkar stämma ganska mycket men när jag vaknar kan jag röra på mig. Har fått en gång innan att jag vaknar och inte kunnat röra mig på nån minut, det var det läskigaste jag varit med om! Men hur blir man av med detta? Får folk det bara eller beror det på något?

Jag tycker det bara blir värre och värre, är nästan lite rädd för att sova nu så nätterna blir ganska oroliga. Vaknar flera gånger nu av drömmar men nu händer det lite olika saker men oftast är det något jag ser och sen vaknar jag jätterädd. Men jag antar att jag är nervös när jag ska sova och stressar upp mig och så blir natten orolig.

Gesus Pettersson
2

#7 "men när jag vaknar kan jag röra på mig."

Det är inte bara det att man är "paralyserad", eller måste vara det.

Läs om tex:

Hypnagog hallucination
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypnagog_hallucination

Hypnopomp hallucination
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypnopomp_hallucination

Klardrömmande
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucid_dr%C3%B6m

Det "hänger ihop" och kan upplevas på "samma gång" liksom…

Det förklarar tex bl.a:

Höra saker
Se saker
Känna saker

Typ allt som folk tror är spöken oftast…

ALPHIRA
2

#5 Nä, men Gesus, menar du verkligen att grannen kan styra min TV med sin fjärrkontroll genom alla väggar?  (La dock märke till ett litet frågetecke i din kommentar…)

Trådskaparen (wings_) kanske bor i en stuga mitt i skogen, vad vet vi…

Gesus Pettersson
5

#9 Fantastiskt - du klarar att läsa att det står ett frågetecken. Du tom skriver att du sett det!

Men, ändå förstår du inte varför det står där, inte illa - eller är det just det, illa…

Hallonregn
4

Gesus, vad gör du egentligen här på övernaturligt om du ska vid varje inlägg försöka intala till andra (vi som tror på andar) att dem _inte finns?
_
Du låter verkligen som en Skeptiker, så gör som Fjäril vägledde dig till att göra, att gå till Andlig skeptism istället.. tills din syn och tro på andar motbevisas såklart.

[Glitterregn]
2

#7 Det är precis som någon sa, man måste inte bli paralyserad. Min extra mamma hade liknande som mig när hon var ung, fast hon såg saker. Hon kunde röra sig men ibland när hon vaknade hade rummet konstiga färger, hennes stora växt som stog bredvid sängen hade annorlunda blad och en svart figur stog bredvid sängen och tittade på henne. Om hon blundade och väntade så försvann det efter en stund. Vad säger dom i scenen på avsnittet som sätts på? Om dom säger något meningsfullt kan det vara ett meddelande. Jag vet att andevärlden kan vara obehaglig när man inte vet vem/vad det är. Tänk att dom själva kan vara jätte förvirrade, rädda och bara vill ha din hjälp. Det är nästan aldrig deras mening att skrämmas. Om du blir rädd så säg högt "jag kan inte hjälpa er och jag vill inte att ni är här. Ni skrämmer mig" eller liknande. Snällt men bestämt :)

ALPHIRA
1

#10 Gesus

😃 (?)

wings_
2

Jag ser scenen klart när jag tänker på det men jag kan inte komma ihåg detaljer och nu har jag inte haft "drömmen" på några dagar. Har faktiskt haft ca 4 dagar utan några syner eller drömmar.

Det var väldigt skönt att prata om det märker jag =)

[Glitterregn]
1

#14 Vad skönt! Jag märker att om jag är rädd för något så drömmer jag ofta om det men om jag får berätta det för någon brukar drömmarna sluta :)

Gesus Pettersson
0

#11 @Hallonregn "vad gör du egentligen här på övernaturligt"

Tja, jag diskuterar (försöker) sådant jag är intresserad av.

Vad gör DU här, om du inte klarar att inte alla tror som du?

Gesus Pettersson
0

#11 @Hallonregn "intala till andra (vi som tror på andar) att dem inte finns"

Kan du inte visa VAR jag "säger att andar INTE finns" - tex vilket inlägg i denna tråden gör jag det?

Du får gärna visa var i andra trådar jag gör/säger det också - eftersom jag enligt dig tom gör det "vid varje inlägg"..!

Gesus Pettersson
0

#11 @Hallonregn  "tills din syn och tro på andar motbevisas såklart"

Jamen kan inte DU visa något enda litet "bevis" bara - som visar på att det är annat än påhitt, bluff och bedrägeri..!

Jag kan visa dig huuuur mycket som helst att det är just bara bluff och bedrägeri…