Onda andar?
Har här inne upptäckt att folk inte tror att det inte finns några onda andrar, vilker jag inte håller med om, då jag själv varit med om en händelse där det var en otrevlig och elak man med ifrån andevärlden. Så nu vill jag veta, hur ser ni på detta?
Onda andar är väl nästan mer välkomna här än dem goda 😇
AVAAZ.org - The World in Action
Var med och stötta du också, en insats för världen.
#2 Hur menar du?
Jag tror verkligen på onda andar och demoner. Jag följer en amerikansk serie som heter "the Dead Files" och där var det en mamma som hade gått bort och hennes dotter hade flyttat in i hennes hus. Mamman försökte ta livet av sin egna dotter, och även dotterns son (när hon var död). Om man tittar på den serien får man inblick i båda sidorna av det spirituella; både det goda, och de onda. :)
☆
Vilken kanal?
#4 finns väldigt många avsnitt på Youtube, där är det jag har kollat :)
☆
Tack tack.
Okej såhär är min uppfattning, det finns inga onda andar för andar räknas som en människas själ. fast om den personen var lite vresig och så i sitt liv så är han så som en ande! För att han vill att man ska känna igen han. Så onda andar finns det inte.
Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.
Onda andar, ja vad är det? Människor som inte mått bra i sitt mänskliga liv eller andar som bara blivit onda? Varför i så fall och hur ter det sig? Vad gäller diskussioner om demoner eller annan skrämselpropaganda så för vi inte dem här på Övernaturligt av den enkla anledning att det finns barn/ungdomar som läser här. Sen om det finns sådant eller inte är en annan sak. Jag kommer ta bort kommentarer (eller redigera) där begreppet demoner benämns, däremot är det okej att diskutera vad en ond ande är, om de finns och i så fall varför.
Sajtvärd på Övernaturligt
Jag tror absolut inte att demoner och onda andar är samma sak. Men jag menar liksom såhär, du kan ju vara en fruktansvärt elak människa när du lever, alltså riktigt hemsk, varför skulle du då helt plötsligt bli snäll när du dör?
Svar till #12, inlägg borttaget. Som sagt, det här är ingen sajt där vi diskuterar demoner, vill man kan man säkert skapa en egen sajt ifråga. Det här handlar inte om eget ställningstagande utan enbart om att det kan skapa onödiga rädslor.
#13 Jag håller med dig! Är helt övertygad om att man förblir densamma som man var i sitt tidigare liv :) Visserligen kan säkert många andar ändra sina personligheter om dom tycker att saker och ting inte är som dom borde vara, och då hemsöka de levande :)
☆
#0,
för att ondska ska kunna existera behöver man vara av den uppfattningen att separation existerar. Dvs att det finns en verklighet som inte hör ihop med en annan verklighet. För om det är sammanlänkat är det inte separerat, eller hur. Och är man inte i separation ifrån sig själv är man inte heller arg på en annan del av sig själv eftersom man inser att allting i det förenade här ihop, därför slår man inte på sig själv.
Tänk dig att universum är separerat. Att en del är i det ena laget och en annan del i det andra laget. Uppstod dessa två universum parallellt eller har de hittat varandra efter ett tag?
Själva resonemanget att någonting inte hänger samman, dvs lever i separation ifrån varandra är minst sagt motsägelsefullt. För varför skulle någonting som är i separation från något annat vilja kommunicera med det det är i separation ifrån?
Givetvis är min text här ovan skriven för att förklara att separation är ett missförstånd. Det existerar ingen separation. Däremot existerar det inom det förenade universumet möjligheten att se sig själv som separerad från andra individer.
Det är det jag har förstått är grunden till det som diskuteras i den här tråden.
Jag har tidigare skrivit andra inlägg där jag beskriver varför vi upplever oss som separerade från varandra.
Om någon vill att jag utvecklar den delen mer i den här tråden gör jag det gärna.
efter att ha läst boken själstecken ifrån Altea Rosemary tror jag att det finns 5 energi källor på andra sidan som själar föds i och sedan sänds till jorden för utveckling. 1 av de 5 energikällorna är mörk. jag tror det är därifrån de onda själarna kommer ifrån. ( kan finnas fler energi källor , dock är det dessa 5 som sänder själar till jorden.)
jag skulle också mycket gärna vilja att du utvecklar din text om varför vi upplever oss separerade från varandra allhealing. dina inlägg är mycket intressanta.
Jag bygger vidare på mitt inlägg #16,
Allting i det här universumet bygger på kontrast. Kontrast ger oss möjligheten att uppleva motsatsförhållande såsom svart och vitt, yin och yang, alfa och omega, kärlek och rädsla.
Kontrast är en drivkraft precis som batteriets plus och minuspol som skapar möjligheten till rörelse.
Allting som rör sig skapar friktion. Allting som rör sig kommunicerar eftersom två ytor möter varandra.
I grund och botten existerar ingen separation, detta är givetvis ett antagande från min sida. Det är den förståelsen jag utgår från när jag tolkar verkligheten.
Eftersom ingen separation existerar är alltet alltid i fullständig förståelse av sig själv.
Det vi känner som ett fysiskt universum består endast av fragment av alltet. Alltet är inte av fysisk form. Alltet existerar lång bortom den förståelse vi i fysisk form någonsin kommer att förstå.
När det ur alltet skapas en avbild av sig själv som vi upplever som universum är vi här givetvis en avbild av alltet. Vi är därför alltid från alltets perspektiv i förening med alltet. Vi i universumet är däremot bara ett fragment av alltet och har därför ingen möjlighet att från alltets perspektiv observera oss själva genom alltets förståelse. Vi är i fysisk form och klarar därför av att från fysisk form förstå det som är i fysisk form.
Länken från det fysiska jaget tillbaka till alltet går via vår själ och ande.
Det här är, som jag har förstått det grundorsaken till varför vi i våra kroppar upplever oss som separerade från varandra. Vi har helt enkelt missförstått vad helhet och separation är.
Människan har precis som alltet hon kommer ifrån möjligheten att se sig som såväl förenad med alltet som separerad ifrån det.
När människan ser sig som förenad med alla andra människor uppstår gränslös kommunikation.
När människan ser sig som separerad från andra människor uppstår begränsad kommunikation.
Separation möjliggör för upplevelser såsom rätt och fel, mitt sätt är bättre än ditt sätt osv.
Detta skapar utrymme för konflikt. Den här vägen leder fram till krig.
Vägen till fred är den motsatta.
Allting vi gör handlar hela tiden om val. Antingen väljer vi själva eller så överlåter vi detta valet till andra som väljer åt oss. Att inte välja är också ett val.
Onda andar är en verklighet skapad när vi ser oss som separerade ifrån varandra. Istället för att ta eget ansvar lägger vi skulden på det där andra, dvs de onda andarna. Jag har valt att skapa min egen verklighet och göra mina egna val. Därför existerar inga onda andar i min värld.
#18 Jag förstår inte vad du menar, alls. Jag förstår inte varför du blandar in universum i det här, när inlägget handlar om onda andar. Vad du nu än försöker förmedla, hade antagligen kunnat framföras mycket kortare och direkt. Jag får liksom inget svar på frågan.
#18. Oj! Missade att läsa det sista i ditt inlägg, ber om ursäkt för föregående påstående. Men, måste ändå fråga dig, varför skulle det inte finnas onda andar, skulle någon plötsligt bli helig och vit, bara för att man dör? Jag tror inte på det. Jag tror att många fortfarande är elaka i efterlivet, samtidigt som jag tror att många som gått bort får insikt i vad dom gjort mot andra och förstår att dom kanske inte va så trevliga när dom levde. Men, många förbli nog densamma i döden.
#20,
Precis som jag skriver jag vi alla möjligheten att uppleva oss som separerade från varandra eller förenande med varandra. Det är när man ser sig som separerad från andra som möjligheten till konfrontation uppstår.
Rädsla och kärlek ger oss möjligheten att uppleva spannet mellan rädsla och kärlek. En människa som bestämmer sig för att mitt sätt är lite bättre än någon annans sätt väljer att se sig som separerad från den människan. Separation i kombination med behovet av att hävda sig skapar en mängd olika psykologiska möjligheter att uppleva konflikt. Såväl med sig själv som med sin omgivning.
En person som ser sig som separerad från sin omgivning kan som det beskrivs inom psykologin se sig som den som vet bäst. Dvs min sanning är den som gäller, slutdiskuterat. Personen har rätt och så är det. Förmågan att sätta sig in i möjligheten att även andra personer har rätt från sitt perspektiv existerar inte i den personens världsuppfattning.
En person som inte vill möta sig själv fullt ut behöver flytta delar av sitt ansvar utanför sig själv. Ett sätt att göra det är att lägga skulden på andra personen. Om man inte vill lägga skulden på en person kan man lägga skulden på en ond ande.
Så ser jag på det hela.
Jag har mött onda andar, därför jag alltid avråder ungdomar att inte leka tex Anden i glaset och andra saker. Inte leka med sånt man inte förstår.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Onda andar, verkar vara ett outtömligt ämne… Jag tror personligen inte på onda andar. Jag hade en period när jag umgicks med personer som var övertygade om mörka krafter, men hade svårt att tro på det. Det gick till den nivån att jag började fundera på om det i alla fall existerade, utan att just jag märkte det.
Jag fick ofta uppdrag att ta bort dessa mörka ting, eftersom jag inte tycktes påverkas av dem och tyckte hela tiden det var märkligt att jag inte själv uppfattade dessa onda andar och alla dess namn. Efter en tid så började jag göra lite tester med dessa mörka ting (och ungefär nu brukar de flesta troende börja dra öronen åt sig, hehe), för jag är inte en person som gör saker bara för görandets skull, utan jag vill gå till botten med konstiga saker.
Eftersom jag är i de flesta fall skeptisk till saker som jag själv inte kan förstå och som de flesta andra människor inte heller kan förstå, så föll det mig naturligt att fundera på om det faktiskt är en ren psykologisk grej, att uppfatta dessa onda andar.
Sagt och gjort… Jag började testa(ja, kanske hemskt men nödvändigt för mig) dessa personer på mitt eget lilla vis, jag började jämföra vad som händer när jag anstränger mig att ta bort dessa onda och mörka krafter och när jag inte gjorde ett smack, mer än att säga att jag har tagit bort det.
Resultatet av mitt högst personliga test var att det inte var den minsta skillnad på resultatet om jag ansträngde mig eller om jag inte gjorde någonting. I båda fallen så tyckte dessa personer ha blivit hjälpta.
Det fick mig att inse att dessa onda andar endast fanns i sinnet hos dessa personer och troligen p.g.a en rädsla för dem. Då kunde jag åtminstone konstatera att man måste tro på onda andar för att de ska existera… Och det förklarade varför aldrig jag upplevde dem.
Enkelt test men med en ganska tydlig indikation på hur det ligger till med onda andar och dess mörka avarter… I alla fall för mig.
Tänkte att jag delar med mig av det för att förhoppningsvis bespara någon stackars själ år av förtvivlan… Och i många fall år av penga förlust och även kanske social avskärmning.
Jag tycker att jag kan hålla med dig i allt du skriver och samtidigt ha en egen nyanserad tolkning på onda andar. När ett trauma uppstår kan en separation av själen ske. Själen finns kvar och flyttar till en tryggare plats. Där traumat skett blir det blir det en negativ platsbunden energi. Man kan tolka denna separation av fragmentet som att den aldrig helt separerat men att personen har fått en mycket svagare anknytning till denna del av sin egen själ. Då kan man ju säga att ingen total separation skett. Om man läker sitt inre trauma kan detta fragment fullständigt hämtas tillbaka in i sin egen själ. Då kommer den negativa platsbundna energin skingras eftersom det människor kallar "dåtiden" (jag kallar nuet) ändras. Det fragmentet av en skäl kan faktiskt personen själv och en del andra uppfatta och kalla spöke/ande/våldnad efter smak och tycke. Det fragmentet vill tillbaka till sigsjälv liksom personens själ vill det. Likaså upplever sig människor separerad från huvudsjälen/ljuset/Gud/kraften/kärleken (kärt barn har många namn) det är måhända inte en total separation men det är det facto en försvagning i "relationstrådarna" till alltet. Jag skulle vilja påstå att en total förening med alltet är omöjlig i mänsklig form och det kallar vissa separation. Du gör inte det för du använder enl min mening ett annat språkbruk. Inte ens Jesus, Guds son, halvt människa och Gud när han var nedstigen till jorden var i sin mänskliga form totalt integrerad med alltet. Det visar tydligt att det inte helt går att smälta ihop under jordlivet. Jag påstår att inte heller Buddha.
(Forts) …inte ens Buddha var totalt integrerad o sammansmält med alltet under jordelivet. Slutsatsen är att negativa platsbundna energier, "goda och onda andar" finns. Allt i skapelsen här ihop och är ett. Relationerna mellan bitar av skapelsen kan vara så starka att de är helt sammansmälta, men även ha en svag anknytning. Det sistnämda är också förklaringen på vår inneboende önskan av att vilja bli hela därför att vi känner av att anknytningen till vissa delar är svag inom och utom oss. Vi kan uppnå en högre grad av helhet, men inte total som människa. Vi kan flera gånger i livet skymta detta. Men inte hela tiden leva i det. Separation finns och inte finns beroende på hur termen används och det är individuellt.
Ursäkta lite oklart; Hela mitt resonemang i #24 #25 är svar till trådstart och kommentar till allhealing #21
Slutsatsen är att negativa platsbundna energier, "goda och onda andar" finns. Allt i skapelsen här ihop och är ett.
Det var för mig ett märkligt resonemang för att komma fram till att onda andar finns. Men då förstår jag heller inte alls vad allhealing skriver om… Jag är tydligen inte nog upplyst att förstå dessa texter.😮
#27 Jag förstår att mitt resonemang kan verka märkligt och komplicerat. Försöker sammanfatta, men är inte säker på att du och jag har samma uppfattning om verkligheten. Jag respekterar din uppfattning och förväntar mig att du respekterar min. Jag diskuterar gärna och vill gärna ha mina uppfattningar ifrågasatta då jag inte anser att jag har "sanningen" lika lite som du och allhealing. Jag kan omvärdera mina uppfattningar. 1. Jag tror att goda och onda andar finns 2. Allt är ett och onda och goda andar är vi själva då vi själva är en del av skapelsen och hör ihop med alltet. 3. Jag tror kraften/ljuset/Gud är ett och samma och att det är oändlig kärlek. 4. Inga människor/djur/växter el onda andar för den delen kan på jorden sammanstråla och smälta ihop fullständigt just nu och gör heller inte det. 5. De flesta människor liksom ex onda andar strävar att bli så hela som möjligt 6. Onda andar liksom människor är i mer eller mindre grad hårt kopplade till varann i nåt som vissa kallar nätverk osv. 7. Olika goda och onda andar kan uppfattas av vissa människor. Blev det klarare eller ännu mer förvirrat Jag har inte hela sanningen då jag inte är Gud. Jag vill med det reservera mitt inlägg. Ingen kan enl mig förklara hela skapelsen då ingen av oss är hela Gud. Vi är alla delar av Gud och kan i bästa fall se en skymt av förklaringen av skapelsen. :) Hoppas nån förstod någonting. :)
Jag ville även i tidigare inlägg förklara att ibland kan anden man uppfattar vara ett fragment av sigsjälv i denna reinkanation. Ex då man var barn och utsattes för ett trauma. Då kan man ha en möjlighet i detta nu stärka bandet till det fragmentet och på så vis bli en helare människa.
Nej, jag förstår nog inte alls hur du resonerar, alldeles för flummigt och alldeles för många meningar utan egentlig innebörd… Enligt mig, men givetvis får du tro så.
Jag läste igenom punkt 1-7 och begrep absolut ingenting… Hur kommer man överhuvudtaget fram till dessa slutsatser? Du skriver text med vad jag uppfattar som religiösa inslag, kanske därför jag inte alls hänger med.
Jag har varit ganska länge och djupt insyltat i "branschen" tidigare, och en av mina favoritfrågor till elever som jag tycker svävar iväg är: Hur har du kommit fram till det? Det brukar bli standardsvar eller inget alls: Jag har läst, hen sa det, såg ett TV-program o.s.v… Och när man försöker att få dem att bena ut vad de egentligen menar på ren svenska och med egna ord, så brukar det stoppa där.
Som t.ex. din punkt 5: "5. De flesta människor liksom ex onda andar strävar att bli så hela som möjligt"
Hur kommer man fram till att onda andar om de ens existerar, strävar efter att bli så hela som möjligt. Jag menar det går att säga precis vad som helst om den saken. Jag kan skriva att onda andar har valt av fri vilja att vara onda och de strävar efter att göra livet surt för levande människor.
Det är lätt att skriva texter om hur något är, men det är svårare att backa upp vad man skriver. Därför tycker jag att det behövs lite balans på sådana här forum, där kanske ofta nyfikna ungdomar som har en rädsla för det okända läser för första gången. Det är i alla fall en av anledningarna jag skriver här. Kan jag hjälpa några få att tänka till och inte behöva gå den långa vägen till självkännedom som ofta innebär förlust av både pengar och sig själv, så är det värt mycket.
#28 Jag vet att mina slutsatser kan verka flummiga för vissa. Jag accepterar det. Det är ok att ha olika uppfattningar. :) Jag talar utifrån egna erfarenheter som grundar sig i inre och yttre världen. Jag utgår från kristen livssyn, men är inte bokstavstroende och tror inte kristendomen har hela svaret på Gud. Så om du vill kalla mig religiös är det ok. Jag skulle faktiskt säga att jag är mycket balanserad i det jag skriver. Faktiskt enligt mitt synsätt mer balanserad än många i det fält som kallar sig ex ateister eller endast tror på det som man kan se eller bevisa. Jag har läst över 300 poäng på högskolan och kan säga att jag har mycket stor förankring i vetenskapen. Jag kom fram till att vetenskapen är en bra källa till kunskap eftersom den förklarar delar av skapelsen. Stora delar saknas dock kunskaper om och som den strikt vetenskapliga världen kan ge svar på. Naturligt är då att söka vidare exv i filosofin. Där har man alltid tillåtit ett friare tänkande. Det är ju tack vare fritt tänkande som man ex kan komma fram till att jorden är rund när hela samhället har slagit fast att jorden är platt. Sen kan man ägna tid att bevisa sin tes. Jag tycker då inte man ska begränsa tankarna utan söka svar även i det man inte kan se el bevisa. Vi människor har utrustats med ex känslor. Hur bevisar man dom? Tror du på känslor? Många känner att det finns något större än att födas och dö. Det är svårbevisat, men många KÄNNER att det är så. Många känner och tror det finns kärlek. Kärlek är svårt att få syn på. Hur bevisas kärlek? Tror du kärlek finns? Jag kan nog inte omvända dig att tro som jag och det gör inget tycker jag. Jag är dock öppen för en diskussion och nyfiken på hur du kommit fram till dina egna slutsatser. Tror du på onda andar. Kan du bevisa att de inte finns? Har du källhänvisningar så ska jag läsa på om det. Jag har redan sagt att varken du el jag kan ha svaret på allt om skapelsen för vi är inte Gud. Du och jag kan använda de delar vi vill av oss själva att söka kunskap. Jag använder min hjärna, hjärta och själ i mitt sökande. Jag begränsar inte mig.
Jag skrev föregående inlägg som svar till spirit33. Jag vill även hålla med om att vägen till självkännedom ej behöver kosta pengar. Enligt mig är det gratis. Jag kunde ju egentligen fråga dig på skoj; var har du dina bevis för att självkännedom finns? Ange källa tack för dina slutsatser. ;) *skratt* min poäng är att du själv slänger dig med antaganden du inte backar upp med hårda fakta. Ta inte illa upp.
Ok, jag förstår att det är din tro på hur det fungerar med onda andar, men det jag undrade som exempel i mitt förra inlägg var hur man kommer fram till att "onda andar strävar efter att bli så hela som möjligt". Det måste(eller borde) finnas bakomliggande faktorer som gör att du kommer fram till just den slutsatsen.
Vi människor har utrustats med ex känslor. Hur bevisar man dom? Tror du på känslor?
Vi ger uttryck för vad vi kallar känslor… arg, ledsen, glad o.s.v. Där har vi en referensram för vad vi ger varje känsla för etikett. Konstig fråga tycker jag.
Jag är dock öppen för en diskussion och nyfiken på hur du kommit fram till dina egna slutsatser.
Jag har testat mig fram genom livet hittills och har på så vis kunnat avfärda vissa saker, som jag skrev om i mitt inlägg. Jag började mitt liv med att vara ganska skeptiskt lagd till att vara någorlunda troende… för att återigen återgå till min mer skeptiska sida.
Tror du på onda andar. Kan du bevisa att de inte finns? Har du källhänvisningar så ska jag läsa på om det.
Eftersom att du skriver att du har 300 högskolepoäng, så borde du känna till att det inte går att bevisa att något INTE finns. Du verkar ha fastnat för troendeargument som inte egentligen är ett argument, eller? Nej, jag tror inte onda andar finns baserat på mina egna tester, min känsla och på saknaden av onda andar förutom i sinnet(läs mitt inlägg #23).
Du och jag kan använda de delar vi vill av oss själva att söka kunskap. Jag använder min hjärna, hjärta och själ i mitt sökande. Jag begränsar inte mig.
Ok, men jag får uppfattningen av att du begränsat dig när jag läser din lista punkt 1-7. Du har ju redan begränsat dig till att tro att onda andar strävar efter att bli så hela som möjligt. Jag skulle aldrig komma på tanken att skriva något liknande som jag omöjligen kan veta.
Jag kunde ju egentligen fråga dig på skoj; var har du dina bevis för att självkännedom finns? Ange källa tack för dina slutsatser. ;) *skratt* min poäng är att du själv slänger dig med antaganden du inte backar upp med hårda fakta.
Jag tror att du får läsa om mina inlägg. Jag tycker bara att det är flamsigt att gång på gång begära källhänvisning till saker som är självklara. Du vinner inga poäng med dem, och ja, jag tar lite illa upp… men ingen fara. Du kan väl starta en ny tråd om hur man bevisar självklara saker, om du vill fortsätta på den banan?
#34 Att saker är så självklara att de inte behöver bevisas tycker inte jag du har rätt i. Det var ju som sagt helt självklart för många att jorden var platt, men om det inte ifrågasatts hade man aldrig kunnat komma fram till att jorden är rund? Kärlek är precis lika svårt att bevisa som Gud. Du verkar tro kärlek finns och är så självklart att det inte behöver bevisas. Jag håller med och Gud är genom samma argument så självklar att Gud inte måste bevisas. Jag tycker inte du har mer hårda fakta bakom dina påståenden än jag. Jag tror att det en del kallar goda och onda andar existerar. Du får tycka precis vad du vill. Vi kan enas om att vi härvid är oeniga och kommer inte längre just nu. Allt är gott. Jorden är rund och störst av allt är kärleken(som enl mig är Gud ;) ) Love and bliss får bli mina slutord till dig för denna gång spirit33
Jo, onda andar och demoner och fallna änglar existerar.
Det var ju som sagt helt självklart för många att jorden var platt, men om det inte ifrågasatts hade man aldrig kunnat komma fram till att jorden är rund?
Det var mest ett religiöst påfund att jorden var platt, men som motbevisades genom att testa att segla åt andra hållet till Australien. Också ett tokigt troendeargument som egentligen inte är ett argument för någonting.
Kärlek är precis lika svårt att bevisa som Gud. Du verkar tro kärlek finns och är så självklart att det inte behöver bevisas.
Du envisas med dessa argument som inte finns, starta en ny tråd istället är du snäll.
Jag håller med och Gud är genom samma argument så självklar att Gud inte måste bevisas.
Nej visst, man måste inte alls bevisa att Gud finns för att tro på honom. Det är tillåtet att tro vad man vill.
Jag tycker inte du har mer hårda fakta bakom dina påståenden än jag.
Vilka påståenden menar du?
#37 spirit33 Har tröttnat på denna OT diskussion. Sammanfattning; Du tror inte på onda andar Jag tror på onda andar Jag kan inte bevisa på det sättet du vill att jag ska bevisa att de finns Du kan överhuvudtaget inte bevisa att onda andar inte finns Du tror känslor finns Jag har med känslor känt att de finns Du har inte känt av onda andar(än?) Ingen av oss kan här bevisa någonting. Det vi kan göra är att ha olika åsikter om saken Jag tycker vi lämnar tråden så vi får se vadför åsikter andra har om saken Jag är nyfiken Tack spirit33 för en intressant diskussion
Jaha, det går som vanligt bra att "diskutera" här.🤔
Jag tycker inte du har diskuterat värst mycket. Det är du som slänger dig med bevis hit och dit, jag har endast frågat en fråga som bevisligen är oerhört känslig, men som jag tycker är själva grundstenen till sina slutsatser… "HUR har du kommit fram till det". Det var tydligen en öm tå, och avsikten var inte att trampa på den ömma tån.
Jag försöker också få dig att precisera vilka påståenden du menar att jag saknar hårda fakta, så att jag kan förklara hur jag menar. Du måste väl känna till hela processen med hur man debatterar, eftersom du skriver att du har 300 högskolepoäng?
Du har koncist valt att inte direkt svara på några frågor utan trampar bara osakligt vidare till nästa "argument", vilket är tråkigt och inte vidare berikande som diskussion. Så du har nog rätt… Vi kommer inte längre.
#0 Jo, jag tror att det fonns onda andar också även om jag heöst vill tro att de allra flesta anrar är goda.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Jag tror att platser där mycket känslor funnits blir bundna till dessa känslor även efter det att vi försvunnit därifrån. Om det varit gott eller ont spelar ingen roll. En del av oss liksom fastnar under vår levnad i stenar, hus, sjöar, skog och mark som ett eko och att det är detta eko som vi känner av med obehag.
En fråga som jag funderar över är "Om jag känner av en obehaglig ande, är det då ett obehag som genereras inom mig som resultat av en kontakt eller kommer det från anden?" Jag tror att det är en blandning av båda.
Som jag ofta skriver i trådar (och jag gör det för att jag själv borde ha gjort detta som ung men jag slarvade och fick skylla mig själv) måste man lära sig att skydda sig från energier utifrån. Dvs att ta kontroll över vad som får påverka mig. Det finns många tekniker för detta, ingen av dem är svår. Mindfullnessövningar är jättebra till exempel. Om någon är intresserad av mer info, hör av sig med ett pm eller läs här inlägg 8.
Redigerad. Tog bort första stycket i kommentaren eftersom den var riktad till inlägg som numer är bortplockade.
/Fjäril
Och så tänker vi på hur bi bemöter varandra!
Vi vill värna om ett gott klimat och är det medlemmar som beter sig illa- eller nedvärderar andra personer kommer det utan vidare förklaring införas skrivförbud under en period. Ingen nämnd, inge glömd.
Edit. Tråden rensad på kommentarer som inte hörde till ämnet överhuvud taget.
#55 😎
** Energy Pethead
"Om en människa går igen efter det hon stoppats i graven , så är det säkert för att hon har något ogjort. Och det hon i så fall har ogjort kan nog vara något ondskefullt likaväl som något gott. Inte tror jag att en människa plötsligt ändrar sinnelag bara för att hon tar det där steget som skiljer den här världen från en annan."
Citat ur Elis Elmgrens suveräna bok "Okänd värld" från 1959. Får ni chansen att läsa den gör det. Fylld av berättelser från "verklighetens gränsland" som författaren beskriver det.
#57 Just vad jag också tror! 👍
** Energy Pethead
Bu kl 03.00 på natten då är det ande besök! :-)
Brunett
#22 Det är bra! Anden i glaset ska man se upp med!
** Energy Pethead
SKorpion76, det har du helt rätt i! Jag höll på med en del sånt när jag var yngre. En gång när jag var sjutton kanske så ville min lillebror testa på det. Det var vi två och min bästa kompis, klockan var runt två på eftermiddagen, alltså ungefär den minst skrämmande tid man kan tänka sig. Vi fick kontakt med en ande, den sa väl inte direkt otäcka saker men var otrevlig och oförskämd. Jag fick enorma obehagskänslor så vi slutade direkt.
Jag har hört att om man inte tar farväl av en ande man kontaktat så kan den bli kvar, och kanske stämmer det för det var i alla fall vad som hände. Rummet vi var i var min lillebrors men jag sov ofta där när jag var hemma (bodde på internat då) och brorsan sov i vår styvbrors rum. Varje natt jag sov där drömde jag mardrömmar och det var obehagligt även i dagsljus. Jag sa inget till min bror, det var ju trots allt hans rum. Men långt senare, när vi av någon anledning kom in på just detta att andar kan bli kvar så så sa han "ja, så blev det ju när…" och refererade till den gången.
Ond vet jag inte om den här anden var, men den var definitivt inte snäll. Jag vet inte riktigt om jag tror att det finns onda andar, eftersom min uppfattning är att andar är mänskliga själar och ingen människa är rakt igenom god eller ond. Men vad som finns mer där ute, som inte är mänskliga själar, och om det finns något som är rakt igenom ont, det vet jag faktiskt inte.
Till och med medierna i programmet "Det okända" säger bestämt nej till att "leka med det där" och då menar de at den anden man får kontakt med kan dröja sig kvar och spöka hos en. Det har jag sett två exempel på i den programserien. Där har viserligen ingen lekt "anden i glaset", men de har fått kontakt med andra på annat sätt. Bland annar besökte en kille och hans kompisar en plats där det spökade och efter det visade det sig att han tog med sig kraften hem.
** Energy Pethead