Spökskeppet
Den Flygande Holländaren, spökskeppet som enligt sägnen handlar om skeppet som aldrig når hamn. Spökskeppet har kunnat setts av sjömän och landsfolk under väldigt lång tid. Enligt sägnen så var det ett varsel om olycka när man såg skeppet. En ung sjöman fick syn på skeppet och några timmar senare föll han ner från en mast och dog.
Sägnen om Den flygande Holländaren var känd för många sjömän världen runt. Enligt sägnen så seglade en Holländsk Ostindienfarare, med Henrik van der Decken
som kapten, år 1680 från Amsterdam till kolonin Batavia i holländska Ostindien. Den orädde och äventyrslystne van der Decken, tycks ha varit en man helt utan skrupler och med tämligen skamfilat rykte. Men han var en skicklig sjöman, och fartygets ägare hade inga betänkligheter mot att ge honom befälet ombord, trots hans skryt på vinstugorna i hamnkvarteren att han tänkte komma tillbaka med en förmögenhet.
Allt har tycks gå bra för honom och hans besättning medan dom seglade söderut över soliga, tropiska hav, men nära Godahoppsudden slet en plötslig storm seglen i trasor och slog sönder rodret. I dagar och veckor kastades fartyget omkring utanför udden, utan att kunna återta sin kurs i den piskande sydoststormen. Enligt sägnen blev van der Decken mer och mer ursinnig när han trots sin skicklighet och trots alla kända sjömansknop inte lyckades runda Godahppsudden.
Djävulen drog fördel av van der Deckens ursinne
och föreslog honom i en dröm att han skulle trotsa den Allsmäktiges försök att hindra honom från att runda Godahoppsudden. I sin våldsamma vrede antog den holländske kaptenen utmaningen: "Jag trotsar Gud allsmäktig att hindra mig från att följa min utlagda kurs, och den lede i Helvetet skall inte skrämma mig om jag så skall segla till domedag!"
Det är inte känt vem som först vidarebefordrade kaptenens ord. Men vedergällningen kom snabbt när Herrens Ängel befallde att van der Decken skulle irra omkring på haven för alltid "till dess himlen rämnar av domsbasunens dån".
Skeppet skulle till sist gå under och besättningen omkomma, men van der Decken måste fortsätta sin eviga seglats till domedag. Van der Decken och hans fartyg kom aldrig
fram till Batavia. Varje fartyg som ser spökskeppet sägs vara dömt till olycka.
Det finns många berättelser om om iakttagelser av spökskeppet från både sjömän och landsmän som efter att ha sett skeppet har drabbats av olycka, sjukdom eller död på något sätt, antingen har det drabbat dom själva eller någon närstående.
Relaterade länkar
Av: Elisabeth.J
- [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Elisabeth.J'))
- [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Elisabeth.J', 'Contact.aspx'))
Datum för publicering
- 2007-08-26
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Mycket intressant läsning! Blev torr i munnen av berättelsen.
Med Ljus // Shintaida
Jo då, har hört talas om detta skepp, men vill helst inte komma i kontakt med det…
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Huuuuu,va läbbigt.Hoppas skeppet inte kan åka i vår lilla bäck härutanför….Tänker på en skräckis som jag inte vet namnet på så klart..Det väller in dimma på en liten ort.Ur dimman kommer pirater och bankar på dörrar och skövlar i sin väg….har lite svårt för dimma sen den filmen.

#3 Se till att ha Gevalia hemma, kanske det kommer pirater på oväntat besök vid dimma hos dig 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

#3 den heter the fogh ( fast vet inte om det är rätt stavat) Har sett den äldre o den nyare variationen av filmen. Tycker att den äldre var bäst o rädd blev jag sen för dimma.

#4 Hahahaha,dom fåtr ta Kay först….
#5 Tack,visst den äldre var bäst,det tycker jag också.Sen efter det när dimman rullar in och det bankar på dörren-då ligger jag under sängen.Den filmen var läskig.
Jag kom att tänka på den svenska filmen.. e nog från 70-80talet… Kanske 80… En skolklass som ska övernatta i ett hus vid stranden så förvandlas hela huset till ett sjunkande skepp som gungar o vatten kommer in överallt… Så finns d ett stort kar i källaren med vatten som e husets hjärta.
Ngn som vet vilken jag yrar om? skulle vilja se den igen!
#7 Nej jag vet inte heller vad den heter men jag har sett den också. Helläbbig.
The fog har jag också sett men jag minns inte om det var den gamla eller den nya.
Förresten, nån som minns filmen som gick på tv för många år sen där en tjej kom till ett slitet motell mitt ute i ingenstans? Hon hade kört ihjäl sig men visste det inte än så hon flydde i panik men kom strax tillbaks för alla vägar började och slutade vid motellet. Det var bara en hållplats på vägen mot fortsättningen och ibland lämnade nån motellet för att gå vidare när det var dags.
Det är litegrann som här ute, alla vägar börjar och slutar vid kyrkan för dom som inte hittar i bygden.