Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettofftopic
Läst 277 ggr
galdra
0

Upprop.

Jag har funderingar idag om hur många människor,stora och små som har det så jobbigt i livet.Många mår dåligt.Och det föder en ilska hos mig,ja jag vet man får inte mer än man ska klara av sägs det.Och genom svårigheter växer vi människor,det vet jag också.Tänk om vi kunde hjälpa varandra lite mer än vad vi gör idag.Och jag har en förhoppning om att människor skulle orka stå upp,stampa med foten och säga :Nu är det nog…Det är också en styrka att be om hjälp.Mår man så dåligt att inget spelar någon roll längre-orkar man säkert inte stå upp för sig själv.Då måste vi övriga hjälpa till,man kan tex peppa varandra,om att söka hjälp.Överös vårdcentraler och sjukhus med jobb,ring Soc. eller vad det nu kan behövas hjälp med.Ge inte upp.Hur ni än mår och vad det bottnar i:Ge inte upp…dra i trådarna och ge er inte.Jag talar nästan dagligen med människor som vacklar.Jag har ett arbete som jag högaktar,där jag försöker göra nåt litet bra varje dag för att mina brukare ska ha ett drägligt liv.Man behöver inte göra storverk,en liten sak om dagen räcker.Här på ÖN kan ni och vi hjälpas åt att stötta varandra och ge råd.Skriv av er,fråga på alltid får ni svar av någon.Använd humor och skratt det har en förlösande inverkan på sorg ,sjukdomar.Vi är starka tillsamman-vad tycker ni övriga?Många kramar/Galdra

Elisabeth-J
0

Det har du så rätt i galdra! Alla tillsammans kan vi göra så mycket för dom som har det jobbigt. Att var medmänniska och göra bara något litet kan betyda så mycket! En kram, ett uppmuntrande ord, att lyssna och prata m.m. Det är tyvärr så att en del är rädda för att "lägga sig i" och drar sig undan istället för att man känner en maktlöshet, man tror inte att man kan hjälpa med en kram eller några ord men det kan vara den kramen som ger personen en styrka.

Kramar!

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

galdra
0

Precis.Du har ju tom haft en helg för dom "Missanpassade" i samhället.En jätteeloge till dig för det.

Lite scouttänkande:En bra sak om dagen för någon som behöver det-hittar ni inget,hjälp en tant över gatan…HIHIGlad

zeretki
0

Jo, du har helt rätt. Ett Tecken på att man mår dåligt är just att man inte orkar kämpa. Och det är oftast då man behöver det mest.

Elisabeth-J
0

Hälsa med ett leende på alla du möter när du är ute och går Glad

Elisabeth 

EwaKristina
0

Bra galdra!!Tänk om vi tillsammans kunde få våra medmänniskor att förstå hur betydelsefulla de är var och en.Att vi alla har samma människovärde,vare sej vi hamnat lite snett,eller vi jobbar som direktörerFot i munnnenIngen,är mer värd än någon annan.Det kan räcka med så lite.Idag ser så många ner på sej själva och anser sej inget värda,man riktigt ser hur människor kryper ihop inför andra.De vågar inte bli sedda,för de vet inte hur de ska tackla detta,eftersom de inte är vana att få lite uppmärksamhet.jag ar ju "mina alkoholister" här i stanGladbl.a som alltid strålar upp då man kommer,de hälsar och frågar mej hur det är.Jag svarar dom med samma respekt jag svarar alla andra.Och de ger mej riktig äkta glädje!!De har sån humor..Och precis som du nämner Galdra,man behöver inte göra storverk,verkligen inte,det kan i mångt och mycket räcka med ett leende och ögonkontakt ,att SE sina medmänniskor.

Sol-Angelica
0

Hej jag försöker i mitt arbete,vardagstid,då jag möter mycket äldre folk att visa att jag ser dom,en klapp på axeln,en strykning av en rynkig kind, eller att lyssna,det är som om många äldre inte syns,många pratar över huvudet på dom,så jag försöker visa att dom fortfarande betyder mycket!

Sedan har jag ju i många år nu hjälpt folk över internet,ibland med smått ibland med stort,och får mycket hjälp tillbaka!

Men så klart önskar man att det mediala nät verket skall utökas..

Helleh
0

Låter jättebra :)

Jag hjälper gärna till om det är nån som behöver stöd eller bara lite tips eller bara att få älta av sig. Gör ju sånt IRL, så varför inte här oxå? :)

Fast jag måste erkänna att  det känns lite olustigt om det startas tex en stödtråd & gäster kan läsa, men man får väl försöka hjälpa varandra i pm eller om det kke går att "låsa" en tråd enbart för medlemmarna?

Elisabeth-J
0

#7 Det är bara medlemmar som kan skriva här, gäster måste vara inloggade för att kunna skriva :)

Elisabeth 

Helleh
0

Jo, men att gästerna kan läsa om privata råd & så, det känns olustigt.. Fast man kan väl skicka pm till varandra då :)

EwaKristina
0

Många sitter ju "utanför" och läser,utan att behöva logga in,jag förstår din oro Helleh.Pm är väl att föredra,och telefon…

Sol-Angelica
0

Jag brukar lägga till dom jag hjälper på messenger,,,blir det något kan man ju i värsta fall stänga av kontakten,,ändå,,har inte hänt mer än en gång,utan det har fungerat väldigt bra,,

galdra
0

Anledningen är faktiskt att jag upptäckt här på ÖN att många mår så dåligt.Man får kontakter som man får både ge och försöka att ta i.Man får också nya vänner.Det är så ok för min del-jag tycker det är roligt att försöka hjälpa och det kan man göra i PM.Men jag känner mig lite maktlös,man räcker inte till.Därför tänkte jag om alla kan vara lite jourhavande medmänniska.Eller vad säger ni om det här:Jorhavande medium.Eller medium på väg.Haha(Barnmorska på väg) finns det ju så varför inte….Många kramar.

kath
0

Jättebra skrivet Galdra!

"Det är det lilla som är det stora" Ibland så behövs det så lite när någon mår dåligt, en kram, ett par ord "jag tänker på dig" eller det viktigaste, att lyssna!

Kram på dig/Katie

Helleh
0

#12  Hahaha! 

Jourhavande nätkompis kke? kanske kan ha en tråd där man bara skriver att man skulle behöva prata med nån om man är tokarg,jättedeppig eller bara undrar om nåt IRL? Då kan ju alla vi som vill hjälpa pm.a personen i fråga, så blir det ju rätt "anonymt" ändå?

Carina.S
0

Klokt skrivet galdra!!!

Jag måste få berätta om en gång, då jag gav en främmande kille, en alkoholist jag träffade på gatan i Skövde en söndagsförmiddag för ett par år sedan . Jag gav honom en liten slant, för han kom till mig och min kompis och bad om ett litet bidrag. Han berättade att han hade haft strul med socialen, och att hans pengar var försenade. Han känndes så ärlig och rak då han frågade, och  jag kommer sent att glömma hans oerhört tacksamma leende han gav mig efter slanten han fick av mig!! Kommer att minnas detta så länge jag lever. Detta var en av bästa grejer jag gjort i hela mitt liv, för det värmde så otroligt…Glad  Vem som helst kan hamna i ett bidragsberoende, eller att man behöver hjälp och stöttning i livet. ..Ingen går säker….Då är det väl skönt att man kan hjälpa varann. Oavsett om man känner varann eller inte!!! Kram från Carina :)

galdra
0

#14 Jättebra,lite så gick mina funderingar också…För man får ju känna av lite så ingen tror att det är "bråk"på gång på ÖN.

galdra
0

#16 Men det kanske sajtvärdarna ska bestämma i så fall.

EwaKristina
0

Åhh,Carina jag ryser då jag läser ditt inlägg!!Av välbehag!!Fot i munnnenSå sant i det sista oxå du skriver,vi kan hjälpa varandra oavsett om man känner varandra eller inte!!

Och att få ett äkta tacksamt leende av en medmänniska,för att man gjort något som man själv kanske tycker är rätt obetydligt,det kan man som sagt, leva länge på…..

soulwings
0

Tummen upp för ditt inlägg galdra!

Elisabeth-J
0

Jag är öppen för alla önskemål ni har och givetvis ska vi ha en kategori för det. Jag gör en kategori som heter Hjälp/personligt så kan man skriva där om det man vill ha hjälp med och man kan svara i pm om det är känsligt osv.

Elisabeth 

kath
0

#15 Visst ger det en så mycket att kunna hjälpa någon annan, det värmer oerhört, återigen, det är det lilla som är det stora Oskyldig

Helleh
0

#20 Suveränt :) 

Den kommer nog väldigt många ha nytta av :)

Elisabeth-J
0

Nu finns den i kategorier Skrattande

Elisabeth 

Melina.
0

Toppen!

Gör det något om alla kan se att man mår dåligt (alltså att även gäster kan läsa) egentligen? Att man har det jobbigt är ju inget att skämmas för.. Jag kan förstå att man kanske inte vill att hela världen ska veta, men gör det något egentligen? Vi ska ju finnas här å stötta varandra, ingen behöver skämmas. Bara idioter sitter väl å hånskrattar för att man har råkat i kris?

Skrattande/Melina

Helleh
0

Iofs. Men om man inte vill att alla ska få läsa så kan man ju bara skriva att man behöver tex råd eller få älta av sig & att det är känsligt, så kan ju alla som är intresserade höra av sig i pm till personen? Då blir det ju mer privat oxå :)

galdra
0

Superbra,tack för det gensvar ni kommer med.Det värmer mig oerhört.Kram allihop./GaldraGlad

EwaKristina
0

Du ska ha tack Galdra,för ett mycket bra Initiativ!!!Kram

skruttan31
0

Kan bara hålla med,, Galdra du har ett hjärta av guld,, vilket jag fick ta del av via PM.. Du har så många kloka ord,, Dina ord. dina tankar värmde,, i den situationen jag är i nu,, Tack!!

Bybo
0

Galdra!! Vilken text, den bästa jag läst på länge….Och så som ni berättar om att ge av det lilla är så viktigt. Det är ngt jag är rätt bra på iaf *skryyyt*  KRAM

galdra
0

#28 Pussar och kramar vännen.Återkom om du vill,behöver och kan….Skrattande

galdra
0

329 hahaha ja det tror jag Bybo,du är go hela du…..

Bybo
0

# 31 *skratt* med min kroppsform blir man kallad det ibland ja…;-)