Omöjligt.
Har ni tänkt på att tävla med ödet? t.ex. Du ska tävla med ödet och du gör nått annat t.ex. dricker juice ist för vatten men det är omöjligt för ödet vinner ju alltid. 😃
Heej
Jag tror inte på ödet, därför vinner jag 😉
-
Grattis isåfall :)
Heej
Om ödet fanns hade vi inte en fri vilja att välja. Det finns en filosofiskt ord på den uppfattningen-determinismen. Jag tror inte på det då vi alla skulle vara robotar och inte kunna ha något somhelst inflytande på våra liv vi lever.
Ja, jag tror på ödet.
Ska jag dricka vatten, men ändrar mig till juice, så var det ändå ödet att välja juice. ;) Jag styr ju själv och känner att jag gör det jag vill, men det är ändå förutbestämt, även om det inte är något jag går och tänker på.
Har dock märkt att det inte är så många i min närhet som tänker så eller vill tro på ödet.
#4 jag fattar inte Om det är förutbestämt vad du ska dricka. Hur menar du då att du ändå kan välja det du dricker? Enligt mig går inte ditt resonemang ihop.
Jag tror att vi har skrivit upp vårt livsplan och kommit överens om hur vårt liv gestaltar sig. Men till MÅLET kommer vi i vilket fall som helst, på sätt eller annat. Ömsom vatten, ömsom juice…
En person här i trådarna som jag tycker väldigt mycket om, brukar säga att hon hellre pratar om VALFRIHET än om FRI VILJA.
Känner ni någon skillnad mellan dessa…?
#6 Jag håller med om att vi kommer till målet någon gång. Det är inte skrivet i sten om det är i detta liv eller om ett oändligt antal liv.
#6 Jag gillar den tolkningen Valfrihet istället för fri vilja. 🙂
Den personen du nämner tipsa om en film som jag tycker ger bra bild på hur saker fungerar som. Som ex att om man glömmer något hemma så man måste hmn igen kan det vara en anledning för det som man inte vet om. Kanske inte är en tillfälighet? (Menar ibland när sådant händer ) Eller om man råka ha sönder något så man blir tvungen att gå till en affär o köppa nytt och just då träffar man någon som ändrar ens framtid på något sätt. I filmen så visar dom hur sådant där kan fungera. Ger en ganska bra bild hur saker kan fungera som. 🙂
The Adjustment Bureau heter filmen 👍
Länk =
===
Ny dag nya möjligheter
Om du tror på någonting så gör du det utifrån ett ställningstagande. Dvs du har tagit ställning för ett synsätt. Därför kan du med uppfattningen att du tävlar mot någonting vinna. När du sedan bestämmer dig för att ödet inte har en uppfattning utan istället alltid blir resultatet då har du gett dig själv andra förutsättningar eftersom du är av den uppfattningen att du kan välja men ödet är det som alltid blir.
Du ser dig alltså som existerande i en verklighet där du uppfattar dig vara fylld av valmöjligheter. Medan ödet inte väljer utan hela tiden är närvarande.
Det är som att säga att äpplen och päron är samma sak.