Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: medialitet
Läst 964 ggr
sländanskaniner
1

Känna igen ögonblick?

Sedan jag har varit liten har jag kommit i håg vissa ögonblick.
Man ser ett ögonblick, precis det ögonblicket, allt stämmer runt omkring och man kommer ihåg det och är säker på att man sett det innan.
Någon som upplever samma eller vet vad det är..?

(Visste inte i vilken grupp inlägget skulle vara i, så ändra om det är fel)

nebeln
1

Detta fenomen kallas för De Jevu och detta uppstår när synintrycket från synerven registreras i hjärnans minnescentra innan hjärnan har hunnit tolka om synintrycket upplevts tidigare (minne)…därför upplevs det som om tidigare upplevt intryck.

Squimpan
1

Jag upplever detta hela tiden och det kan finnas flera olika anledningar till att man upplever det som att man "har varit där förut". en av anledningarna är att du faktiskt HAR VARIT DÄR FÖRUT, i precis samma sits i precis samma position under precis samma förutsättningar och att det HAR HÄNT. det finns en oändlig mängd med parallella universum som pågår samtidigt runt omkring oss och ibland får kommer vi i kontakt med "vårat paralella självt" och detta händer gärna om man befinner sig på en plats, i en sits som man faktiskt gjort i ett parallellt universum! en annan anledning kan vara det som Nebeln säger. att hjärnan inte har hunnit analysera synintrycket och tolkar det  som ett minne ist för en händelse som händer precis just nu. hoppas att detta kan vara upplysande! mvh// squimpan

Vår verklighet är alldeles för perfekt och alldeles för vacker för att den vibration som orsakade liv i universum, skulle beröva potentiella varelser möjligheten att uppleva detta. 

Älvan
2

För att förvirra lite mer har jag funderingar på en annan förklaring. Vi människor tenderar att se på tiden som linjär. Som ett tåg som åker till horisonten och ej kommer tillbaka på samma spår. Jag har börjat pröva tanken att tiden är cirkulär. Dvs när jag ex gjort en Intuitionsövning här på healingsidan har jag innan jag kollat på alternativen sett ex föremålet som ex i svaret var ett kylskåp som skulle inhandlas. Jag såg således ett vitt rektangulärt föremål före jag läste alternativen varav endast ett svar var vitt och rektangulärt dvs kylskåpet. Jag fick rätt svar inte för att min själ kunde färdas till kylskåpet utan för att jag läste svaret före frågan!!! :) dvs man kan vända på nutid och dåtid så det blir tvärtom. Detta kan vara förklaringen. Att före du åkte till Rom och såg någonting hade du varit där före du kom dit. :) dvs nutid och dåtid byter plats. Tiden är cirkulär!!! Man kan inte säga att " nu gick en dag och kommer aldrig åter" eftersom det inte är sant. Hehe. Vad sa ni om denna teori då??? ;) är det nån annan som funderat i dessa banor eller är det bara jag? :)

Fjäril
0

Som nämnts innan så är det en form av deja vu. Det händer med jämna mellanrum tycker jag. Senast för en timma sedan tänkte jag på just det där, när en situation/tanke dök upp som jag kände igen "det bara måste ha skett innan" 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

[gossi15]
0

Det händer mig väldigt ofta!!

Magi-cat
0

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

L0vEisTRUE
0

Jag brukar säga att jag drömt om det ögonblicket. ;) som att drömma in i framtiden fast jag ibte finns drömmen men det ligger i minnet och att det kommer fram när jag upplever det i vaket tillstånd :) Nu kanske det inte är sant men det tycker jag låter rimligt. Det andra ked som folk skrivit ovan :)

nebeln
0

Jag är av den "icke troende", dvs ateist och därmed tror jag ej heller på tidigare liv, att vi skulle känna igen platser/händelser som vi aldrig varit med om tidigare…därför står jag fast vid mitt tidigare inlägg om att hjärnan registrerar ett synintryck i minnesbanken innan synintrycket hunnit tolkats av hjärnans syncentra.