Undvika kundaliniresning?
Jag har läst om kundaliniresning på nätet, och eftersom det verkar vara en väldigt obehaglig sak så vill jag gärna veta hur man kan undvika att det händer. Jag blir lite nervös inför att meditera och ta emot healing eftersom jag är rädd för att det ska utlösa något hemskt. Speciellt som jag oftast får känningar i kronchakrat när jag mediterar och därmed upplever att saker händer som jag inte vet så mycket om. En dag när,jag var på hundpromenad fick jag en ganska stark brännande känsla på huvudet, och det var nog då jag började hetsa upp mig över den här kundaliniresningen. Ni som är insätta i allt sånt här, lugna mig är ni så snälla.😊
Vet inte riktigt.. blev själv uppmärksammad på det nu när du skrev.
Jag har haft en rejält brännande känsla i huvudet, och ryggraden, som att en enormt stark energi strålade genom. Men gick över efter en dag.
Har jag fattat det rätt så är det viktigt att jorda sej.
Att blir det för mkt utav det andliga, lite föör fort så är det större risk. Inte skynda på något. Och att vara nogran med jordningen. Jorningen kan ingå i mat, aktiveter och sömn!
Munkarna ängnar ju ändå flera år åt sin andliga utveckling som vi i västvärlden skyndar på. Dessutom ska vi klara av det vardagliga stressiga livet med all teknik vid sidan om?! Allt handlar om balans. yin & yang!
Här är en jätte bra länk!
http://www.kundalini.se/svnat.html
Hoppas du fick svar 🌺
Bra läsning även för mej.. en liten påminnelse att det är dax för jordning & inte sväva iväg :) Dator fri helg & mer skog lär det bli!
#0 Haft det också i kronchakrat förut. Det varade ganska länge trots att jag inte mediterade ofta alls utan drömde mer sanndrömmar. Köpte mig då lite rökkvarts för grundningen och gjorde ett armband och lade några löst i rum.
Men försök inte utvecklas för fort, ta det i lugn och ro, vi får inte glömma det vardagliga.
Kan säga mitt kronchakra pirrade som en energi i månader från och till, upplevde sedan en vibration i hela kroppen. Men när det väl slutade med pirret så kan jag nu så mycket mer inom det andliga, vart nästan som en "uppgradering" inom utvecklingen.
Under "pirrningsperioden" så brukar man också känna otrolig kraft från vissa halvädelstenar.
SkrattMaja- Hur jordar man sig då, rent konkret? Jag är inte så väldigt insatt i sådana hör saker än, snappar upp saker här och där, men har känslan av att de flesta på detta forum vet,mycket mer än vad jag gör.
som #2 fossingen nämner så finns det många stenar som har jordande energier" Men för min del fungerar naturen bäst! Trädgårdsarbet, gräva i jorden, osv.
Teknik, staden & bilar är värsta fienden & stressar upp!
Finns en massa tips med länken i mitt förra inlägg!
eller Googla!
Jerrie,
I den här tråden finner du en massa tips, bland annat på hur du jordar dig 🙂
http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/4f30472288f47223c201b1e9-hjalp-traden?discussions-1
Sajtvärd på Övernaturligt
Hej.
När du har fått en sann kundalini resning kommer du märka det jag lovar dig! Det har vara ågra jordnings tips redan annars kan du äta en stor köttbit med. Du behöver nog inte vara orolig rent generellt nu vet jag inte vilka övningar du göra men sat kriyan är en kundalini övning som är väldigt kraftfull men där vaknar kundalini kraften stegvis.
Problemet med kundalini är att de som står i de fina "new age" böcker är skit delvis den enda bra boken och seriösa jag hittat är http://avaloniabooks.co.uk/catalogue/from-the-east/kali-kaula/
Vilket är på ca 800 sidor de andra new age böckerna brukar vara på ett par sidor. Men även att man skall egentligen inte leka med denna kraften för det är och kan vara farligt. Jag gjorde det för många år sedan några resultat var det kändes som jag skulle skita på mig bokstavligen samt att jag blev hög och ville springa runt jorden och detta var ändå ingen resning utan den bara vaknade till inget mer så du kommer märka det. Jag blev antingen super pigg och glad eller så blev jag sjuk och fick feber och förkylning i några dagar. Så låt det vara tycker du skall gå med i ett sällskap som jobbar med detta eller om du åker ner till indien och träffar någon där men annars låt det vara. För det är så otroligt mycket mer än bara en Meditation och symboler det är sätt och leva böner och ändrad livsstil och ändrade kostvanor bla..det står mer om detta i den boken jag skickade. Den är den bästa jag hittat i ämnet. Och har du fel infallsvinkel som många har delvis psykiska och mentala förmågor är du redan på fel väg…Samt att det märker jag redan med sat kriyan alla har inre rädslor och de kommer komma upp och det är delvis här som jag tror gör det väldigt farligt.
Jag tog bort ett ord ur texten, se våra skrivregler//Amandla
meditera, gör det som är till det yttre till ett inre. syssla enbart med inre förmågor. använd dig av vatten element om det handlar om att ta över inre rymd.
sitt inte för länge i början.väck dig själv sakta . ungefär som att vakna på morgonen bara att du härmed ska väcka dig andligt, gå inte till lärare i Meditation gör inte yoga för att få bort bort hettan.
15 min räcker som start, observera barn när dem mediterar.
känn din kropp för att jorda dig, rörö på kroppen innan du bara sitter, vilket är den svåraste (att sitta) meditations formen.
gör någonting för utom att stå stilla för vad händer då?
väck inte ryggen om energin går uppåt och börjar glida utåt. väck ett inre av kroppen och anden.
Först och främst, balansera fot och rotchakrana. Gå mycket barfota, känn att du är i din kropp och att du är den med makten över den och ditt liv. Utöva fysisk aktivitet i den mån du kan, det är jätteviktigt att jorde dig och ha en stark grund. Många mediala problem kommer när vi har obalans i lägre chakran. Arbeta sedan din väg uppåt till halschakrat.
När de är stabila behöver du inte oroa dig för obehag för då är du i kontroll.
Kundalini kan inte göra något farligt, de kan väcka minnen till liv, minnen och känslor och det kan vara jobbigt, men din själ skulle aldrig släppa fram saker som du inte är redo för. Men om du tycker det är obehagligt tycker jag att du ska prova yin yoga först, det släpper på känslor i som har fastnat i kroppen och är också emotionellt befriande men inte lika intensivt.
Se till att den som vägleder dig i din Kundalini är villig att stötta dig i efterprocessen. Det kan bli jobbigt, men inte farligt.
Lycka till o kram

Jag var på en föreläsning om kunadlini yoga förra veckan.
Då jag har hört mycket om dessa obehag av kundalini andning.
Fick svaret att det är så enkelt att undvika dessa besvär-
För andas genom näsan så slipper du obehags känslorna.
Det vanligaste felen och där personer känner obehag och till och med tuppar av på grund av kundalini övningar beror på att man andas genom munnen i stället för näsan.
Genom att andas in genom munnen får du ett överskott av syre vilket kan ge obehag och man kan även börja hyperventilera.
Den mängden syre får man inte i sig genom att andas genom näsan.
Så inte svårare en så en att andas man fel och genom munnen så får man lätt dessa obehag.
Lasse
Om jag får använda denna tråd för en fråga så provar jag om nån kan hjälpa. Jag hade i flera månader en känsla av pirrningar mellan skulderbladen ca 10 cm uppåt. Det var som en rörelse som typ massage uppåt. Inte jätteobehagligt, men ibland lite som jag läste om kundaliniresning "orm" som ville uppåt. Jag föreställde mig att det var öppnande av hjärtchakrat. Det har gått över nu och ibland har jag svagare pirrningar i tinningarna. Jag vill inte vara med om kundaliniresning och är försiktig med Meditation, men går på yoga 1 g i veckan. Är detta nåt att oroa sig för? Borde jag göra nåt? Undvika nåt? Tack för
Genom att andas in genom munnen får du ett överskott av syre vilket kan ge obehag och man kan även börja hyperventilera.
Nej, men koldioxidhalten kan sjunka om man andas fort eller djupt, vilket kallas att man hyperventilerar. Och det kan då leda till en del rent fysiska reaktioner.
Den mängden syre får man inte i sig genom att andas genom näsan.
Jag köper inte att det inte skulle gå(eller inte lika lätt) att hyperventilera genom näsan… Skulle tro att de flesta andas via näsan i sådana situationer där de kan uppstå.