Vet katter när...
När dom skall gå över till andra sidan, eller dö i dagligt tal?
Idag hände något underligt, samtidigt lite trevligt.
Jag har en katt som är en vildkatt, den brukar komma å hälsa på med jämna mellanrum, för en tid sedan, kom den inte, å nu vet jag varför.
Katten är sargad och jag tror den har rävpest, den är långhårig så det kan vara pälsen som tovat för mycke när ingen skött den. Då den varit här så har jag sett till den lite, jag har tvättat den med koksaltlösning och sedan smort in det som sett ut som rodnader med Helosansalva. Senaste dagarna har katten sett mer å mer sliten ut, så jag börja köpa kattmat å blanda ut lite C-vitamin i det. Den verkar bli bättre, tills i i morse trodde jag det, hon har sovit hela dan men mot kvällningen åt hon lite extra.
Ja ja det långrandiga å skrytet är över :) nu till det som hände.
I morse när jag gick ut för å börja byggandet så ligger "katten" på en filt jag lagt ut, o emellan henne ligger 3 små kattungar, 8-10 veckor gamla. Kattmamman, (som jag gett namnet kort å gått "katten"), ligger å sover, när jag öppnar dörren reser sig ungarna, kommer springande till mig å hoppar på mina ben å (typ vill upp), "katten" ligger kvar å kisar med ögonen, snacka om att jag blev snopen, men jag fick ju lov att hälsa på kattungarna en å en.
Nu har hela dan gått, jag har sett om "katten" lite men hon har mest legat å sovit hela dan, medans ungarna hjälpt mig att bygga, (ni kan ju ana vem som hjälpt vem). Jag har funtat hela dan på vad som hänt, har gått i tankarna att stackars "katten" inte har långt kvar, å nu överlåter ungarna i min regi. Nu mot kvällningen så verkade hon piggare, hon gick å käka lite till, men sedan nåra timmar har hon varit försvunnen. Hon ammade lite innan hon gick. NU har ungarna gått å lagt sig på filten jag gjorde åt "katten", men morsan syns inte till. Jag vill inte ta in ungarna, ifall morsan kommer under kvällen,okej, ALLA kan få komma in, men inte utan morsan.
Vilken grej va? Jag fick trillingar som e 8-10 veckor ba så där på dan :)
SEV
Oj vad mysigt. Lycka till:)
Helena

oj så mysigt :) men uch stackars mamman :( hoppas hon mår bra! du kanske borde ta med henne till en veterinär.. hoppas hon kommer tillbaka snart!! äter kattungarna vanlig kattmat också så dom klarar sig ifall hon inte kommer igen?
Å viken historia å stackars missarna, vilken tur att mamman ändå känt sig trygg hos dig!
Jag tror absolut att katter vet när de ska fortsätta sin vandring, det gör nog alla djur.
Djur har ju ett fenomenalt sinne för vad som är på gång så det kan mycket väl vara så att hon förberett det hela.
Hoppas hon har fel och kommer tillbaka.

Dom käkar vanlig mat åxå
SEV

Hoppas ja me, (mamman kommer tebax), för anledningen tillatt jag inte skaffat djur e att jag reser mycke fortfarande.
Mysigt förresten, inge mysigt alls, plötsligt måste jag skaffa kattvakt. Kan ju inte ta me mig tre småglin, men ja får väl lösa det me kattmatare, en mänklig variant :)
Men hon kommer nog tebax, tyckte ja kunde dela med mig av denna dags ganska intressanta vändning.
SEV

Grattis till tre söta små katter
Kan vara så att kattmamma har gett sig ut på nya äventyr för att träffa en katt hane igen Jag kan ha fel men även rätt

Grattis till tvillingarna! 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Oj! Helt otroligt. Kattungarna borde ju varit rädda!? Och vad jag vet, så brukar en del katter gå iväg för att dö :-/
Grattis pappa ;-)

Dom där ungarma va inte ett skit rädda, dom betedde sig som en hund kan bete sig när man kommer hem. Dom bara skulle upp i famnen, men bara lite, sen lekte dom loss hela dan, hade ju mycke som fasiken å undersöka.
var ganska udda, katter beter sig inte så, det kändes precis som dom väntat på att ja skulle komma ut.
Ja ja, dom sover nu, ja va ut nyss å kolla till dom, morsan e borta fortf.
Vi får se i morron
SEV

#9 Hoppas att hon kommer tillbaka! Det är ju inte ett lätt jobb att ensam ta hand om trillingar 
Elisabeth

Det löser sig med all säkerhet, jag är inte det minsta orolig. Blir ju lite att ställa om kanske, men allt går alltid att lösa.
SEV
Oj vad du pysslat om henne.. Hon känner nog tryggheten hos dig.. Eftersom hon lämnar sina kära små kattbarn hos dig med…Hoppas att mamman repar sig och blir pigg.. Och grattis till kattumgarna får man dock säga..
Lova att berätta hur det går för dom..Kram//Åse…

Jag kan ju säga att du har tur ändå! har tagit hand om en kattunge från den var helt nyfödd,det var jobbigt det! den skulle ha mat varannan timme dygnet runt i en vecka,tillslut visste man inte vad som var dag eller natt,,,alla sa att katten skulle dö "lika bra att du ger upp,tom veterinären sa så,,katten är 5 år idag,,(;

Hej, fina kissar som kommit HEM! :-) Men de är nog yngre än du tror, inga 10 veckor inte….Fantastiskt att de var så tama.
Några tips: Ge dem kattungemat från djuraffären. Även till mamman, hon behöver extra kraft. Smörj hennes sår med ren aloe vera, finns på hälsokosten. får du tag på Bachs blomsterdroppar så är det billigt och effektivt och underlättar omställningen - för dig och kissarna.
Lycka till!!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vilka sötnosar.Jag har också en hittekatt som knackade på dörren för 10 år sedan.Han betyder mycket för vår familj.Lycka till med katterna….
Ett tips till: Blanda i avmaskningsmedel (Axilur i maten) 3 dagar i rad. Utekatter blir snabbt fulla av mask och det tär bra på en kropp som ska föda upp ungar.
Kul med kattungar som fötts ute. De blir robusta katter. Hade en gång en katt som födde ute. En av de 5 ungarna bar hon in till oss. Den fick vi ta hand om fast hon kom in i bland så den fick dia.
När vi äntligen fick tag i kullsyskonen ute (halvvilda) så var de mycket större än den vi fött upp inne på kattmat!!

Grattis! Såna små sötnosar! :) Vilken tur att mamman "hittade" dig.
Om du vill ha tips på ett bra foder så kan jag rekommendera Nutri Choice kitten till kattungarna och outdoor till mamman. Kanske hon också behöver något extra tillskott/specialfoder om hon är utmärglad.
Visst vet katter, precis som alla andra levande varelser, när det är dax att lämna det här livet.
Jo, nog vet katter, hittade denna artikel i Aftonbluddet:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1127363,00.html
Tja du SEV!
Skönt att mamsen är tillbaka!
Katter är förunderliga djur och om du inte vet så är det de som väljer dig och inte tvärt om. Har nu mamman bestämt sig för att bo hos dig så gör hon det……
Eller rättare sagt, en katt tillåter dig att bo med dem
…….
Lycka till!
/Hellas
SEV, vildkattsungar runt 6-8 verckor är inte rädda, vid 10 veckor är de oregerliga och vill inte lära känna folk om de slipper…
Vi har oxå haft vilda katter som kommit och ätit när det passat dem, och har en del erfarenhet av det. Honorna lämnar ofta sina kattungar hos en människa de litar på, sen drar de iväg ibland under en längre tid. Kanske inte helt rationellt i våra ögon men det är väl något i deras natur. Vi fick en gång en kull kattungar som bara var 4 veckor. Honan kom gåendes med dem en och en och lade dem i badrummet, så vi fick fyra dibarn om halsen som vi fick mata med flaska. När de är bara några veckor större kan de ju klara sig med kattmat.
Du kan alltid hoppas på att hon likt alla småbarnsmammor bara behöver vila upp sig, men lita inte på att hon är tillbaka före det att ungarna är "utflugna"
Min lilla bebis är också vildkatt….fast hon får vara inne nu i början så hon vet vart hon bor….det vore hemskt för barnen om hon bestämde sig för att leva vildkattsliv.

#14 Vad bra att hon är tillbaka igen! 
Elisabeth
hmmm..tror jagh missade ett inlägg där…

Allt händer i takt med då det ska hända. Iblan är det lägligt.
Just nu så håller jag på å bygger en webshop åt en Zooäffär, jag kan tänka mig att allt jag kommer att behöva finns där. Å priset kommer ju naturligtvis bli överkomligt för vad ja än månde behöva.
Förresten så är det nu 4 kattungar, hon kom med en till i natt.
Det är säkert någon grannes katt, men då infinner sig frågan, ska jag lämna åter till någon som missköter katterna sådär? Det är nu mitt på andra dagen, å ingen har varken letat katt eller kattungar.
Det var ju i går morse jag först fick se dom, hon hade alltså kommit med dom under natten.
Hur som helst verkar morsan må mycke bättre, hon stryker sig mot mig hela tiden jag e ute. Måste lyfta upp henne å gulla me na mest hela tiden.
Ja ja, som allt annat så löser det sig säkert.
SEV

härlig berättelse,har också sådana erfarenheter,har ett gänj små vilkattsungar som är hur tama som helst och gillar att ligga i mitt knä när jag sitter vid datorn.Dom är mer tama än min andra katts ungar.Så nu har jag 7 kattungar,har gjort iordning på utplatsen och mitt data rum så dom kan springa in och ut.PRAKTISKT OCH BRA.
Såg bilden på dom,jätte fina.Hoppas du kan ordna det för er så det fungerar.LYCKA TILL.
Gu så söta missar!! *ler*
Kanske du får höra efter…sätta upp lappar om det är någon som saknar en katt eller inte.
Vet ju att katter också kan rymma hemifrån för att dom inte trivs..och antingen leta upp en ny husse/matte eller ha oturen att bli en vildkatt..
Sonens kompis fick en lillebror för flera år sedan och då fick deras katt nog…han flyttade till grannen som förbarmade sig över honom
Folk säger att vi hussar o mattar tror det är vi som väljer kissar..men att det är precis tvärsom..men jag vet inte..kanske gäller utekatter det då i så fall..innekatter har väl kanske inget val
kramis
Hej!
Laste en artikel om en katt pa ett alderdomshem. Den besoker en patienter som skall ga bort inom 4 timmar, da ringer personalen anhoriga.
Det gor att jag tror att de vet om det.http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1127363,00.html
det ar en mycket fin gava du fatt.
Åh gud så söt dina kissar e…Man blir så sugen på att skaffa flera..Ha ha har ju bara 9 katter så det e lugnt.. Dom har då valt att bo hos mig…
Härligt att höra att mamman e piggare..Som sakt saknar ingen kattungen så behåll henne du..Du verkar vara mycket älskad av denna misse som anförtror sig sina kära ägostenar…
Lycka till..Kram //Åse

Det var ju bra för de små att kattmamman kom tillbaks och att hon inte var döendes
#27 En fantastisk historia och läsa om denna katt Önska att det fanns en sådan katt på alla hem för äldre och sjuka

Katterna åter hos en av mina grannar!
Hur ska jag göra? Som svar på när jag undrade om mammans skabbiga päls sa grannen.
Citat:
Vi ska ta bort henne när hon ammat klart, för hon har ju fått ungar. Vi tänker behålla 2 ungar, dom andra tar vi bort.
Slut citat:
Hur skulle ni göra?
SEV
*suck* säger jag. Det är sällan problem med djuren, bara deras människor.
Jag skulle nog vänligt be att få kattan av min granne. Säga att jag länge velat skaffa katt och fäst mig vid just denna osv osv. Och ev behålla någon unge också…Och sedan få lite pälsvård hos veterinären. Det är mindre sannolikt att det är rävskabb hon har.
Hoppas det går bra.
katter flyttar när de inte trivs, hon vill bo hos dig. Om jag var du och känner att du vill och har tid skulle jag erbjuda att ta över / köpa katterna och sedan om du inte vill ha alla kvar se till att de får ett gott nytt hem.

Ja suck e ju det minsta man kan säga.
Ja va borta i går, dom hade fullt me mat. Tror grannen varit här å hämtat katterna medans ja var borta. Men ja ska gå ner till dom senare å snacka lite vett i dom. Man kan ju inte bara "ta bort" katter när dom inte e nå överhängande fel på.
Men tänk va fel man kan ha, katten va då inte döende som ja först trodde, man e nog alldeles för "spejsad" å tror både det ena å andra.:) Men kattmamman bar hit sina kattungar, å var här i 3 dygn, så nog hade hon valt själv alltid. Det är ett stort föredrag att släpa med sig kattungar flera hundra meter genom skog å kullar. Hon fick ju ta det i två omgångar, så bestämt sig hade hon allt gjort.
Som sagt, ja ske åka dit å snacka me dom senare.
SEV

Det är så otäckt när människan på detta sätt ska visa sin dominans mot djuren.De har oxå all rätt att leva.Och att ta bort kattmamman och ungar,är ju så skrämmande,hur kan man göra så??Att man kan leva med sådana beslut,förstår jag bara inte.Jag håller stenhårt på dej SEViking,och hoppas av hela mitt hjärta att du kan göra något för dessa oskyldiga djur!!Lycka till,Kram Ewa

vilken historia, hoppas verkligen att du får ta hand om alla "KATTEN" och ungar , för katt mamman har ju bestämt sig för att bo hos någon som bryr sig,, berätta hur det går det här var lite spännande. Man kan bli lite ledsen på folk som int sköter sina djur ordentligt… Lycka till…

#33 Jag håller tummarna för att allt går bra när du pratar med dom idag! Jag hopppas att det går bra för alla katterna.
Elisabeth

Men mamman var ju hemlös? Påstår sig grannen vara ägare nu?
Har skrivit till dig på annat ställe också.
Hur gick de o prata me dom SEV?
kramis

Jag behövde inte prata, katterna e tebax.
När ja va på väg till grannen mötte ja mamman me en unge i käften å en på släptåg. Så jag vände hem å vänta, när hon kom fråga ja vars dom andra va, då gick hon å kom me dom andra två efter en stund.
SÅ nu e katterna här igen, morsan e ute å svärmar eller nåt, men ungarna ligger å sover nu. Eller va, för nu är hon åxå tebax.
Jag ska ta grannen i morron istället, det blev annat här.
SEV
Vilken spänning! Du är för otrolig SEViking och vilket engagemang. Man blir så glad över att det finns såna människor som du, som ställer upp för djuren och deras rätt. :) Berätta gärna mer om fortsättningen, svårt att inte engagera sig i de små liven..
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

#40 Det låter mer än va de är. Jag bara upplåter spejs åt dom små liven, å lite käk.
SEV

Du har ialla fall två bevis på att du har ett gott hjärta Eftersom kattmamma valt dig två gånger

Håller med #40 och #42/Ewa

1 katter kan inte få rävskabb, troligen har den varit i slagsmål eller varit undernärd därav pälskvaliten.
2 Jag tycker det låter som om någon dumpat både mamman o ungarna eftersom dom är så tama, vildfödda katter är livrädda för människor.
3 Om du inte kan ta hand om dom själv så vänd dig till något katthem i närheten i stället för din granne, en så klok kattmamma och så djuvliga ungar förtjänar att få leva.Man kan kastrera honan det kostar en slant men det är det värt personligen tycker jag inte dina grannar är värda att ha katt.
Om dina grannar bråkar om katterna så kan du anmäla dom för djurplågeri/djurmisshandel (om det nu är deras katt) den skulle inte sett ut eller mått som den gjorde om den blivit ordentligt omhändertagen det visar ju att dom inte bryr sig i så fall, och den visar klart och tydligt genom sitt beteende att den vill bo hos dig så dom har inte en chans.
All heder åt dig som tar dig an dom små liven.Lycka till med den lilla familjen =)
Från en obotlig kattälskare ;)

All heder till dig som bryr dig om katterna.Jag själv tycker alla djur har rätt att leva och få ett bra liv.
Min vildkatt kom hem med en lite unge ca 2 mån,den blev snabbt tam och är nu hos en underbar familj.
Nu har hon 3 st och jag är sur för två har hon tagit ut i går,kommer in med en sork och diar den andre som inte vill följa med henne.Hon är lite knepig den katten men jag tror hon ska lära upp dom att jaga eller vad?Har ju två hittehundar och den ene gillar inte henne så dom slåss ibland,för hon försvarar väl sina små.Kanske är det därför hon gömt ungarna.Men jag har stängt av så katterna får vara ifred,dom har ett rum och uteplats.Nu sitter vildkatta här och tvättar sig som inget hänt och sina ungar har hon lämnat ute.ja det blir att ut och leta.
Håller tummarna att det fixar sig för dig och katterna.

Jag tycker att det låter så underbart.. Att hon vandrade denna väg igen hem till dig.. Ja du..Nu har du fått nya små vänner att ta vara på.. Lycka till Kram//Åse….

#46 Men käre värld,så söta…

Ja, katter väljer de hem de vill ha. Det är det som gör dem så extra speciellt. Grannen verkar inte klok. Så hjälp personen att annonsera så att katterna får ett hem istället för ättestupan. Vaccinera, id-märk, avmaska och eventuellt kastrera honan. Ta betalt för kissen, minst 600 kr st. Då är sannolikheten för ett bra hem högre. Titta gärna in på hittekatter i fokus om du har några frågor. Så söta, förresten. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hur har det gått för katterna?
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Ja, Viking, det finns måna djurvänner här som väntar på att få veta fortsättningen. Hoppas du skriver några rader.

Puttar på tråden…

Hejsan
Katterna mår bra och har nya familjer, utom Katten som kommer å går som hon vill.
SEV
Hej!
Vilket kattäventyr du varit med om
Instämmer vad # 42 skriver.
Helt otroligt…vad envis kattmamman var.Hon hade utsett dig.Det ser nog ut som du får drass' med katten….
Kram//molly