Buddhistisk munk
Fick våran lokaltidning i brevlådan i morse. Där läste jag om att det bor en Buddhistisk munk "Phra Bunchaung Kusalo" här i Landvetter (Härryda kommun), han bor ensam i ett gammalt bostadshus.
Citat från tidningen: "Alla är välkomna, det kostar inget, däremot händer det att folk ger gåvor i form av mat. Hans uppdrag är att missionera och har därför startat ett meditationscenter för två år sen. Phras livsuppgift är att hjälpa andra människor vad de än behöver hjälp med. Det är viktigt att lära sig ge till andra. Vi lär ut medmänsklighet och att man inte skall se ner på någon annan människa".
"Meditationsgrupperna brukar komma vid halv 2. Efter en timmes Meditation är det rast som följs av "Chanting"- Då man talar eller sjunger rytmiska mantra. Efter det blir det ytterligare meditation"
Jisses vad intressant det lät! Detta måste jag ju bara prova på, skall bli så spännande. Får väl laga lite vegetarisk mat att ta med då :) Phra vandrar även också mycket, om han har ärenden till tex. närliggande kommun så går han, jag som bestämt mig för att börja promenera, kanske skall haka på där
finns nog en hel del att disskutera.. (skämt åsido)
Nu på lördag är det öppet hus stod det, med bla. Thailändsk mat o dans, så ni som bor här i Götet, ett litet tips kanske..
Hur ser ni på Buddhismen? Jag själv har bara "nosat" på det. Jag har ett brinnande intresse av andras kulturer och tro, jag tar till mig lite "här o där", det som tilltalar mig, resten lägger jag åt sidan.
Kram/Katie
För mig representerar buddhismen "sanning". Jag tror inte att jag vet någon religion där dem som praktiserar den, lever så mycket efter det dom lär - som buddhisterna gör. Jag fascineras av Dalai Lama och hans enkla budskap om hur vi bör leva, och jag respekterar buddhisternas övertygelse om att alla levande varelser skall respekteras här på jorden, och att alla är själar fyller en uppgift. Buddhismen är för mig äkta kärlek och vishet! :) 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Va glad jag blev.då jag är en chantande utövare,och mitt nästa mål är Nirvana(hoppas du förstår mitt skämt).Tack för info
"1 Så har jag också uppfattat det, att dom lever verkligen som dom lär. Ser fram emot när jag skall dit, jag riktigt känner den djupa friden och harmonin redan nu :) 
Av alla religioner, så är det buddhismen som jag gillar bäst. Ja, jag tom gillar den mycket :-) Fast jag har min egna lilla tro (ihopkok)….Pling!
"2 :) Vad kul, kanske nåt för dig att besöka då.. om du inte vet var det ligger så kan jag tala om vägen
"4 Ja Buddhismen känns så "äkta och ren" om du förstår vad jag menar :)
Jag tror oxå att alla religioner har en gnutta med sans och vett i sig. Men religioner styrs ju trots allt av vissa " måsten" eller att saker och ting skall vara på " ett visst vis" eller att man måste följa vissa " regler" eller ritualer, och sånt har jag personligen lite svårt för….Jag tor på att andlighet =Upplevelse, min EGEN upplevelse/sanning som bara JAG upplever på MITT vis. Men för det så missunnar jag absolut ingen att ta till sig olika religioner. Så prova på du Kath, hoppas att du får ut det du önskar av det. Kram Carina
Den här munken Phra undervisar också stod det, han lär ut kulturen och religionen, "att hitta frid i samhället och att hitta frid o lugn som människa" DET är något som jag försökt att finna i många år
Han säger också att han har inga planer, han försöker göra så bra ifrån sig som möjligt i NUET, "om man inte kan göra sitt bästa i nuet så kan man inte göra det i framtiden heller. Jag kan leva och dö var som helst" Det kallar jag livsfilosofi :)
#6 Hej där Carina:)
Jag står utanför allt vad regler, måsten, på ett "visst vis" står för. Som jag skrev i mitt inlägg så tar jag till mig lite här och lite där, det som tilltalar mig. Jag provar gärna på olika saker men då måste jag ju ha ett visst intresse för det, och detta är jag nyfiken på :) Jag är lite av en "allätare"
Kram på dig Carina :)
Ja jag är också allätare vad gäller upplysning om att finna sin inre harmoni. Har läst det mesta tycker jag i den vägen. Och det är ju som du säger en konst att hitta frid och harmoni i nuet. Det har tagit tid för mig med att funnit. Jag håller fullkomligt med om att jag kan leva och dö var som helst. Klok filosofi!! Kram