Orb eller damm?
Jag känner mig fortfarande osäker på vad en äkta orb är egentligen. Och det står olika vart man än läser om det.
Är detta en orb eller damm? Dessa är återkommande runt en enda person på flera bilder. Och på en bild finns det MASSOR av dom och lika tydliga.
Those who don't believe in magic will never find it 
Min första känsla är att det är Orber eftersom de har ett sådant speciellt mönster (i alla fall på den första bilden). Men jag vet ju inte säkert.. Några av ringarna på undre bilden kanske är damm? :)
Av egen erfarenhet så är det dammorber på bilderna.
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"

Ja detta är typiska damm partiklar som reflekteras av jluset och det är så lätt att tillverka dessa damm partiklar själv.
Jag har ju vid några tillfällen tagit två kuddar sagit i hop dem väntat ca 5-10 sek och tagit bilden och då kan man se dessa dammapartiklar väldigt tydligt på bilden.
Man kan även skaka en filt vänta ett par sekunder och återigen exakt samma mönstrade halvgenomskinliga klot.
Ännu trevligare är att även ta fram en dänkflaska och ställa in den finaste tunnaste vatten strålen och slå i hop kuddarna spraya med denna tunna vatten ridå.
Då reflekteras även vattenpartiklarna i dammet och man får helt fantastska färger i dessa halvgenomskenliga klot.
Det är så långt i från en ande orb man kan komma det finns inte den minsta likhet mellan en riktig ande orb och dessa damm bilder.
Men det är otroligt roligt att tillverka dessa damm bilder själv.
Här är en tråd där jag visar hur man kan göra dessa bilder själv.
Lasse
Okej. Tack för svaret :-D
Those who don't believe in magic will never find it 
#4 tarotlasse, har du kanske någon bild på en äkta orb du kunde visa?

# 6 Jag har själv aldrig fått en Ande orb på foto det är ytterst ovanligt att man får dessa andar på fotograferingar men jag har några bilder på andar som är fotograferade och om andarna kan visa sig så är tydligt på fotografi så varför tusan ska de så visa sig som en halvgenomskinlig damm orb kan man fråga sig.
Bilden till vänster är en ande framträdde i ektoplasma i rött ljus och fotograferades med en lång slutartid. Till Höger en riktig´bild när personen levde.

Här kommer en atelje bild från början av 1900 talet.
Då det var väldigt populärt att medium övade upp förmågan att arbeta med att fotografera poträtt bilder på besökare där någon av deras avlidna nära och kära framträdde på bilden.
Här fick klienten gå till fotoaffären och köpa en tom glasplåt med klientens namn ingraverad på glasplåten.
Klienten fick ta med sig denna glasplåt till mediet som fotografera.
Sedan fick klienten ta med sig glasplåten till fotoaffären som framkallade den och kopierade bilden med klienten och med en anhörig ande som framkom på bilden. Skeptiker säger dubbel exponering men hur tusan får man tag i en nygjord glasplåt i en affär och kan dubbelexponera in en person som avled 20 år tidigare. Det är mycket långsökt att dessa medium skulle springa runt o fotografera mäniskor 20 år innan o att sedans deras anhöriga skulle gå just dem för att få en ande bild och dessutom på en helt ny graverad glasplåt.
Men här är ett sådant exempel på en andefotografering från början av 1900 talet. Det var mycket vanligt med dessa Medium o deras ande fotografering och finns ett flertal böcker om dessa medium och deras fotograferingar och foton som är mycket eftersökta på foto auktioner i dag. Så varför skulle andevärlden visa sig som ett dammkorn när det kan visa sig så mycket bättre. Men detta är ett avancerat mediumskap som tar lång tid att träna upp. Det är både träning från andevärlden och från medium fotografen och tar samma långa tid att träna upp som trance och fysiskt mediumskap.
Lasse