Rökelser!
Hej, undra bara lite vad man har rökelser till förutom att dem ska lukta gott. Har typ sett att många använder det inom häxkonst (typ Sydamerika och sådant). Är det någon som vet?
Om man tror på det, finns det.
sandalträ är renande som salvia.
rensar lite bland energierna så att säga.
sen så kan ju vissa doftminnen spela in också vad de har för betydelse för en själv. Vissa rökelser kanske påminner om goda minnen och det skapar ju automatiskt lugn och glädje.
och luktar de blää så skapar de illamående…hihi

Ja du våra rökelser som säljs i Sverige är harmlösa med vissa undantag. Undantagen är i dag förbjudna men det händer att det dyker upp på marknaden då och då för man är naiva och tror det är helt oskyldigt.
Jag har en hel låda med rökelser här hemma som har en under bar doft och som man blir mycket behaglig i sitt inre av.
Som är förbjuden i Sverige i dag den försvann helt plötsligt från alla butiker men jag hittade den i Danmark och när jag frågade där så fick jag veta att den blev narkotika klassad här i Sverige nu mer är den även förbjuden i Danmark.
Men inga konstigheter rökelserna har i alla tider använts av shamner i olika ritualer och för sina narkotiska egenskaper.
Salvian som vi här i Sverige ser som en oskyldig renande rökelser som man renar hus och tar bort ovälkomna andar med och en egenskap skapad av New Age shamanerna.
Ursprungsbefolkningen och shamanerna de använde en helt annan Salvia en den vi använder de använde sig av Salvia Divinorium som i folkmun kallas profetsalvia. Den var innan 2006 klassad som tung narkotika i Sverige och kunde ge upp till 8 års fängelse för innehav sälja och för att införa i landet. 2006 fick Sverige ändra lagen och anpassa oss efter Eu så nu mer klassas den inom lagen 1999:42 om förbud mot vissa hälsofarliga varor. Så i dag ger innehav, försäljning eller införsel i landet av Salvia Divinorium den som Salvia som shamanerna använder högst 1 års fängelse inom alla Eu länder.
Salvia Divinorium som rökelse är starkt haliucien drog och är betydligt starkare en t.ex LSD.
är Så jag vill säga att det är shamanernas sämsta egenskaper som vi tagit efter i New Age rörelserna tyvärr.
Shamanerna använde Salvian i ritualer för att kalla till sig andevärlden och för att de lättare skulle få kontakt med andevärlden. Men om de såg andar eller det var haliuciena syner kan man fråga sig. Men den används fortfarande av shamanerna vid andekontakt inte för att rena hus och ta bort andar.
Men som sagt vad en helt annan Salvia som vi använder här i Sverige och den salvian har aldrig ursprungs befolkningen använt som rökelser i sina ceremonier utan det är helt och hållet en nymodig skapelse av New Age shamanerna.
Men jag vet att många New Age shamaner köper Salvia Divinorium på Internet eller på resor och tar in det i landet men de har inte en blekaste aning om att de kan dömas till 1 års fängelse för detta.
Salvia Divinorium är tyvärr en populär nät drog där man kan finna koncentrat på upp till 500% och där de utlovar helt magiska syner som de aldrig kan föreställa sig och de levereras som vår vanliga torkade Salvia som vi renar hus i. För man doppar den vanliga Salvian i dessa koncentrat och nästan omöjligt för tull och polis att upptäcka detta utan omfattande och ingående analyser.
På en sajt på nätet om försäljning av alternativ droger så fanns det faktiskt hänvisning till några alternativbutiker som sålde denna preparerade salvia men jag kan lova att de i butikerna har inte den blekaste aning om detta.
Så visst våran syn i dag på rökelser kan vara oerhört naiv men den har och är även i dag helt andra egenskaper en vad jag vill säga med det andliga.
För enligt min mening har inte droger och andekontakt i hop.
Så kanske mitt inlägg blir en helt ny bild av rökelser för många.
Men som sagt vad så de flesta rökelser som vi i köper i affären här i Sverige har inte dessa rus egenskaper.
Lasse
Jaha, då har jag ju lärt mig något nytt då! Tack för ditt svar :)
Om man tror på det, finns det.