Tips till beroende!
Det är många av oss som är beroende av iFokus och jag tänkte att vi här kan skriva lite tips om hur man kan göra för att släppa datorn emellanåt 
Jag fick ett tips av en vän som jag tycker fungerar otroligt bra. Vad hinner man göra på 15 min? Bestäm dig för att under 15 minuter med jämna mellanrum göra något annat än att sitta vid datorn.
Mina tankar på vad man hinner på 15 minuter är:
Diska
Tvätta
Dammsuga
Damma ett rum
Städa toan
Bädda
Vattna blommorna
Koka makaroner
Gå en kort promenad
Ringa ett samtal eller två
Fyll gärna på listan med allt ni kommer på. Vissa saker kanske tar lite längre tid men man kan ju utöka till 30 minuter också!
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Mina är:
* Brygga kaffe och dricka
* Kolla lite på TV
* Lyssna på musik
* Läsa tidningen
* Vila på soffan
* Säga åt ungarna att gå ut med sopor
;-)
Det har gått så långt nu att jag har Övernaturligt som startsida

Hjäälp kan man bli beroende av den här sajten?? Jag som har så mycket andra beroenden som jag tampas med! :)
Trevligt verkar det ändå vara här så jag kan förstå er!
Mhv Camilla

…och jag har börjat fika framför öN sitter nu med två mackor och en kopp te och hoppas att maken inte ska vakna och säga åt mig att inte slabba frmför datorn. (suck)

#3 Ja det är lätt att bli beroende så därför kommer nu en massa tips som du kan prova om du känner ett beroende 
Elisabeth

#2 haha det har jag med 
#2 Det har jag också, och det har pågått ett tag…Man skall gå in för att kolla mailen - vad händer? Jo, man blir sittandes här och glömmer tid o rum. När klockan närmar sig ett är man så illa tvungen att logga ut…gäääsp, en dag imorgon också..
Men jag "sträcker på benen" genom att sitta vid TV:n. :) En komedi per kväll, oftast på BBC Prime - åsså kaffe till. Eller busa med vovvarna en stund. Diska? Njae, måste man det..? och städa är ingen idé…va´då, det blir ju bara skräpigt igen. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
under dom 15 minuterna hinner man
* kela med sin älskling (det kan man tolka som man vill.."fnitter")
för mig blir det nog både maken och katten
* Städa skrivbordet
* Ordna papper
* Pyssla med djuren
* Heala någon
* Dricka kaffe på verandan
* Läsa ett kapitel i en vanlig bok

kela med sin älskling är ju precis vad man gör när man sitter bakom sin skärm. :) Det är ju ddatorn som e lilla älsklingen*ler*
SEV
ja,det stämmer ju också

Ha ha ha
Tur att jag ska ut med Mäster på resa snart så det blir lite mänsklig kontakt på kärleksfronten!
Hmm mänsklig kontakt…nä nu vet jag inte hur jag skriver… är nog lite trött

En annan bra grej e att dra igång ett projekt så att man inte har tid att data sig.
SEV

#10 Det har du så rätt i
Jag brukar säga att min laptop är min man och att det är svårt att slita sig ifrån honom. När någon vill låna honom får dom göra det en kort stund så att han inte är otrogen!
Jag är sååå rädd att han en dag ska bli sjuk eller skada sig så jag överbeskyddar honom enormt. Det blir ju så dyrt då och han var inte billig i inköpspris heller
Min förra blev stulen och jag sörjer fortfarande för det var många minnen som försvann med den laptop-mannen!
Elisabeth
#10 Tjena moss SEV! Var ha du hållit hus? :)

#15 Hej hej!
Jag har skapat en pryl som reducerar elförbrukningnen kraftigt åt en kompis. Så jag har varit i brorsans garage å svetsat å hemma hos honom å byggt in den där. Å så var det tidsfrist, hans familj kom hem idag å då skulle det vara klart. Nu ere klart. Därför har ja jobbat nästan dygnet runt i snart 2 veckor.
#14 Ja, jobbigt när datorn försvinner eller pajjar. Ja förlora min 2005, å jag hade alla mina jobb å så på den. Lyckligtvis hade jag tagit en backup nån månad innan, så ja förlora bara nåra månaders jobb, som jag fick göra om tvärt. Ungarnas morsa sa åt mig å ta me älsklingen när ja skulle åka på fiskeresa :), undrar varför??
SEV
#16 Amen, då kan du väl komma ner till mig också…? Vill defnitivt få ner elförbrukningen. Installerade luftvärmepump i vintras, men det räcker inte till det här stora huset…! 

#16 Jag behöver också en sån! 
Elisabeth

#17. Nä, det är en egen uppfinning å ja vill prova ut den i praktiken ett tag först. Den har bara funnits i skallen en tid, nu är prototypen byggd och i drift. Jag grunnade ut den när ja börja återuppbyggnaden av mitt hus, den ska vara där åxå såklart, men eftersom ja inte e klar me mitt eget hus så har ja inte engagerat mig i byggandet förns nu. Åså har ja ju en massa datajobb å göra åxå, så jag har inte haft tid.
SEV

#19 Du får gärna berätta sen hur det går för om det fungerar så kommer ju ALLA att vilja ha en sån men tanke på dom dyra elpriserna!
Elisabeth
#19 Glöm inte att ta patent på den

#20 Jag vet, men vet åxå att om den är för bra så belägger staten den med skatt. Eller så kommer vattenfalls killar att finna något som gör den farlig. Eller så stadgas det en lag mot den. Vi bor ju i Sverige!
Det är alldeles för mycke pengar på spel för dom dör grabbarna. Men nu finns ju klart internet, då kan man ju lägga ut ritningen så att så många som möjligt får nytta av den.
Vi får se om nån mpnad om den funkar som jag räknat med.
SEV

Den har visserligen funkat hemma hos mig i liten yttepytteskala ganska länge.
SEV

#22 Ja det är tråkigt när det ska vara så med en sån bra grej för alla men det är ju Sverige i ett nötskal!
Jag önskar dig lycka till och väntar med spänning på resultatet!
Elisabeth

Du väntar med SPÄNNING på elförbrukingen *skrattar*
Då går det en STRÖM av välmående genom min kropp :)
SEV

Bara gå ifrån datorn, tvärt & brutalt, & ut i kök eller in på toa, blaska kallvatten i ansiktet & ovanpå skallen - häpp, du vaknar ur datorkoman & undrar vad som var så viktigt att du måste hänga vid skärmen i timmar samt känner att du kan strunta i det nu & göra nåt annat.
Funkar iaf för mig.

Jag startar datorn direkt på morgonen, på med kaffe, sätter mig och loggar in på healing..sen direkt över till ÖN.. Ja, visst kunde man gjort något annat,, Men det är ju såååå roligt. 
Nu när skolorna börjar så blir det lite andra rutiner som måste följas.. Samtidigt rättså skönt,, men vara ifrån sajterna går INTE !!
Kram på er alla !! MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör
Ge mig 15 min….jo då hinner jag ganska mycket ..
Dansa till en go låt med mig själv
Meditera till en annan go låt
Rensa ur och städa kylskåpet
Sortera en hylla med böcker
Städa ur en byrålåda
Skriva i min dagbok
Stryka lite tvätt
Måla på någon av mina påbörjade tavlor
Lägga Tarot för min egen del
Öppna balkongen och bara njuta av frisk luft
Springa till ICA och handla
Byta lakan och bädda
Så….det var lite av min vardag….
MÅ gott därute alla vackra människor, ljus och kärlek på er och önskar er alla goda kontakter med era Guider. Lady O

#16 Haru kopplat upp dig i Kommunens lyktstolpar??Det brukar reducera elförbrukningen.HIHI
Hemma på min gata i stan,brukade gamla barndomsvänner som hade missbruksproblem och bodde i husvagnar göra på det viset.Men jag vet inte om ni har lyktstolpar där du bor….

Man borde ha en vit vecka ibland faktiskt. Att resa bort är det enda som fungerar för mig. Förra året var vi nere i Malmö och Köpenhamn. Jag tittade lystet på surfdatorerna på centralen i Malmö. Men lyckades avhålla mig från att gå in på de. Det är värre hemma eftersom jag har en massa mejlboxar som jag måste ha koll på. Plus att jag är med och administrerar ett forum-
På kvällarna brukar sambon och jag alternera mellan datorn o TV-n Det är sällan vi gillar samma TV-program. Vi har bara en TV och en dator. Annars satt vi väl bakom varsinn skärm och surfade. Det finns mycket som är bra med internet dock. Man möter nya och gamla vänner. Väldigt bra med mejl istället för brev och telefon.
ljus Rose
Det funkar braatt bara ha tillgång till datan på jobbet oxå, sitter av tiden så det inte blir för mycket minus på flexen.
cilla
Jag hinner inte sitta så mycket framför datorn, då jag inte har tillgång till den på jobbet. Senare kanske, när jag byter arbetsuppgifter. Helgerna bllir det ganska mycket. Jag måste gå ifrån datorn ganska ofta när jag är hemma, annats blir jag så stel i nacken och ryggen.
En bra och skön grej är att ta ett varmt fotbad. Bara sitta och njuta och låta fötterna vila.

#29 Nä det finns inga lyktstolpar där jag bor. Men tack för idén :)
SEV

Opps! Ser att det inte bara är jag som ramlat i datorfällan! Jag susar runt på lite diverse sajter som kan vara av intresse. Och varje kväll lovar jag mig själv att det skall bli slut med det här, annars får jag ju ingenting gjort. Först NU förstår jag varför min man rusar till datorn så fort han kommer hem. Han sitter fast i sina schackturneringar och måste se vilka drag dom andra gjort. Och nu börjar jag trilla dit själv.
Kram på er! Yvonne