Meteorskur
I natt kan vi alla skåda en meteorskur på den svarta himlen. Det är meteoren Perseiderna, vars svans av is och stenar, kommer att kolidera med jorden.
Om molnen håller sig borta, har vi även en liten chans att få se själva meteoren också! :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Åh spännande!!

Häftigt.

Vi får väl innerligt hoppas att svansen inte kolliderar med Jorden för det kan innebära mer spänning än vi vill uppleva. ;)
Svansen är nära nog bara damm och sand, inget särskilt farligt.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
ska hålla hålla mig inomhus ifall att :)
Tack för tipset! :)

å herre jösses då sitter jag o familjen inne under köksbordet med hjälmar på oss kan jag lova
inte vill jag ha en svans med is o stenar i skallen heller 

Meteor?? Kuuul ^^ Jag ska ställa mig i mitten på trägårn och hoppas att den slår ner framför
En sådan svans vill jag inte ha i mitt trädgård. Har sett svansar så det räcker, grannens alla katter för att inte tala om alla hundarna:)
Hur dags är det beräknat??
Jösses, låter som en graviditet!! *fniss*
Vill gärna se..
Kramar // Shintaida
http://www.astronomi.nu/030812pers.html
en liten länk som kanske kan vara till nytta…..ha det ljuvligt i natt…
oh! spännande! vilken tid ungefär?
bara ett litet förtydligande och lugnande besked: perseiderna är en meteorskur (lite smågrus som kommer in i jordatmosfären, kallas då meteoriter) och det är YTTERST sällan någon liten pryl når jordytan, utan de förintas i atmosfären. INTE att förväxla med en komet med svans,. Kometen löper i banor i världsrymden och rundar ibland jorden. De ses under längre tid, kanske flera veckor.
Hur som helst, ska bli kul att titta på fyrverkeriet!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Åhhhh WOW då ska jag hålla utkik! Tackar för tipset *L*
Ljus Carina

Jag hoppas att man kan få se några små glimtar här trots molnigheten.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
#15 Tänkte just detsamma, vilket gråväder! Molnen ligger utefter backen kan man säga, men till imorgon skulle det bli fint säger man. Hoppas att det klarnar upp i natt…För nattugglor verkar vi vara allihopa! :)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Ja det har du rätt i Tuvstarr

ja det blir till att ta på sig hjälmen å gå ut då 
Har varit ute och tittat o tittat och inget sett…stjärnklart här.
Men jag undrar om tiden som det ska börja räknas från söder?
Kommer det senare till norr (Dalarna) tro?
Med Ljus och värme // Shintaida

hallå kan nån fota den här svansen eller!!?
jag ser inte ett smack :( och här är stjärnklart!

Häftigt vad det nu än är Den kan ramla ner här så kan ni andra vara lugna Hehehe

Sitter och kikar ut genom förnstret bredvid datorn,ser ingenting.Går upp och öppnar balkongdörren:Meteorregn!!!har sett 5 stycken,så det har nog nyss börjat här,över Södra Dalarna….

Va kollar du åt för håll Ewa??? alltså inge nord eller syd sånt kan ja inte säg hedemora krylbo eller så jag förstår :)

NU ÄR DET MASSOR!!!!Lite läskigt,men fascinerande!!
#23 Tittar åt Norberg,Fagersta hållet!!!

jag såg en jag såg en!!! :)

Först är det alldeles mörkt,sen tränger de igenom,störtar och försvinner.Sen blir det alldeles mörkt igen,sen tränger de igenom..osv…

fy så fuskit jag fick bara se en
tog du alla!!?
har skuttat runt på gården men inte såg ja nån mer för det :( nackspärr va allt ja fick 

*skratt* Nej,ut igen.Kikade nyss ut och det var fullt igen!!!Tålamod…..Kram

#28 ta bilder!!! Tror inte den tar vägen förbi Skåne…haha då får jag inte se..hihi

jaha jag lade mig på balkongen bara för å slippa få så baskat ont i nacken o nu har jag legat där o frysit men fick bara se två svaga till å dom va mot faluhållet, ni måste snott alla där i avesta!
å nu måste trötta jag hoppa i säng hur svårt det än är att slita sig från dumburken 
godnattkramar till er alla! ha så kul på svansjakten inatt!
Jag gick också in…såg fyra…fick ont i nacken..
Jo, jag såg två satelliter också!
Kram // Shintaida

Och på Prästgatan i Avesta finns det massor.
Jag har sett 12 stärnfall inatt.
Stjärnfall ska de ju va. Stava fel som vanligt! Har aldrig sett någe liknande! Såg 8 st på 15 min… ca!
#33: Då har du ju 12 önskningar att förbruka. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

jag såg nått ungefär liknande när jag var med mina polare och paddlade mitt i natten.. såg lite över 8-9 st sånna saker.. :P dom bara åkte hit och dit…

Jag kädde på mig o gick ut o la mig på gräsmattan
här utenför Lidköping var det alldeles stjärnklart, fantastisk upplevelse; önska så det knaka efter varje stjärnfall ha,ha! Mindre fantastiskt idag när jag skulle upp till jobbet.. låg på gräsmattam till 03.15, väckarklockan ringde 6.30..får bli en tidig nanna-kväll ikväll.. Tack för tipset om upplevelsen!
Kram //Sussie
Nä, här var det tvärtjocka moln hela natten. Kunde skära dom med kniv.
Får trösta mig med att jag faktiskt fick se Haleys komet när den passerade jorden, -97 tror jag det va´…
i flera veckor kunde man se den, med svans o allt! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Själv gick jag och la mig tidigt. Min man och son var ute och de såg ingenting bara som en tjock dimma på vissa ställen, men de tror de kan ha varit molnslöjor. Min man påstår att han däremot såg planeten Mars tydligt. Trodde inte man kunde se den!
såg inge nå…. *L*
Jag missade det helt & hållet :(