Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketter: andarspöken
Läst 1379 ggr
Camu
1

Vad/vem såg vi?

För några år sedan var jag ute på ön där vi har vårt sommarställe. Min far är uppvuxen på ön och halva släkten på hans sida är därifrån. Det var festival kvällen jag var där, så jag och min syster och en väninna till mig tog bilen till festivalen. Vi parkerade vid kyrkan då vi inte ville ha bilen bland alla onyktra människor och gick sista biten.

Strax före midnatt bestämde vi oss för att åka tillbaka till stugan och började gå mot kyrkan. Det var mycket folk i rörelse men ju närmare vi kom kyrkogården, desto mindre folk blev det och sista biten var det helt öde. När vi svängde upp mot kyrkan såg vi en gammal kvinna som gick längs kyrkomuren. Jag reagerade på att hennes hår var så väldigt lysande vitt och att hon gick så fort, såg till och med ut som om hon gled fram! Dessutom undrade jag varför hon inte gick längs den asfalterade gångvägen som vi gick på, utan på gräset alldeles intill muren. Min syster började bete sig på ett väldigt uppjagat sätt och frågade flera gånger om vi såg också såg kvinnan. Jag fylldes av en väldigt stark obehagskänsla och jag följde kvinnan med blicken. Så försvann hon bakom en gran..och gick upp i rök!!! Hade hon passerat granen så skulle hon ha kommit ut på en grusad skogsväg som korsade vägen vi gick på och vi skulle därmed ha sett hennes fortsatta väg. Vi stannade och lyssnade för att höra om hon på något sätt hade vikit av in i skogen som finns längs kyrkmuren, men vi hörde ingenting. Inga steg i gruset, inget prassel i gräset och inga grenar som knäcktes. Jag ropade HALLÅ! men fick inget svar. Var tog hon vägen?

Min puls har nog aldrig varit så hög, men jag försökte hålla lugnet..för hade jag inte lyckats med det hade jag sprungit hela vägen till stugan av ren skräck! Min syster fortsatte fråga om vi hade sett kvinnan och jag svarade att det nog bara var nån gammal tant som tagit sig en nattpromenad. Min kompis hade däremot inte sett nånting, hon hade gått snett bakom mig och fipplat med bilnycklarna. Vi kastade oss in i bilen och jag slängde ett öga på klockan..den var 00.01, vilket inte gjorde mig lugnare för fem öre.

Så nu undrar jag, vem/vad såg vi?! Det finns inte direkt något annat än skog från det håll kvinnan kom ifrån och vad gör en gammal tant ensam ute mitt i natten vid en kyrkogård? Och varför svarade hon inte när jag ropade? Blev hon uppäten av granen? Jag tror ju inte att hon satte sig där för att kissa. Dessutom tittade hon aldrig åt vårt håll när vi kom gåendes, en normal person tittar väl när man ser att det kommer folk från andra hållet? Allt gick så fort, hade inte min syster sett kvinnan hade jag så här efteråt trott att jag inbillat mig det hela.

Kan tillägga att vi INTE var onyktra. Vi drack några cider var innan festivalen och min syster tog en öl efteråt, vi var inte ens på långa vägar salongsberusade när detta hände. Annars hade jag nog lätt låtit mig tro att det var alkoholen som spelade mina ögon ett spratt…

Vad tror ni?

ALPHIRA
3

Tack Camu för en fantastisk berättelse. Den var så talangfullt beskriven och ämnet var intressant förstås. En njutning att läsa!

Känn er hedrade att fått uppleva henne!

Däremot tror jag att ingen kan riktigt svara på vem kvinnan kunde vara, mer än att hon var en ande. -Som hade någon anknytning till kyrkogården, inte direkt till er som såg henne.

Hon kan vara en dam som gått där oräkneliga gånger vid midnatt eller  kanske var det hennes premiärpromenad…🌛

(Fast det brukar vara så med dessa andar som syns vid kyrkogårdar att dom tar sina promenader rätt så ofta och har visat sig tidigare för levande och en del är kända för ortsbefolkningen. Fråga någon gammal gubbe eller gumma på orten, dom har sett eller hört…även dom yngre förstås.)

zepsweden
0

Vad jag kan se så har hon tyvärr inte lyckats gå över till den andra sidan, det är därför hon vandrar runt på kyrkogården efter det att hon blev begravd där.

[erikam]
0

Håller med ovanstående att det var en riktigt härlig historia du delade med dig av. Fint skrivet och av någon anledning blev jag alldeles varm och glad av ditt fina sätt att berätta. Det är svårt att säga vem det är, det kanske är hennes kvällspromenad det där. Tycker också du ska höra efter om du kan få ledtrådar vem hon är, skulle vara intressant att veta :)

zepanita2
0

Jag vil mena att åndar besöker sin grav då och då.😉

Varför vet jag inte - det ville vära roligt att veta.

Jag tror personligen inte på att dom är jordbundna andar, dom är bara på besök.

kram 🤗

Camu
0

Tack för era svar :-)
Mina föräldrar som känner de flesta på ön har faktiskt frågat runt lite, men ingen har sett denna vithåriga dam tidigare. Jag upplevde henne iaf som en dam med vitt uppsatt hår och en svart klädsel, liknande nån slags lång regnkappa/kappa. En person trodde att vi sett vittra, men jag vet inte.

Jag kan inte sluta tänka på den här upplevelsen trots det var 4 år sedan ungefär sedan det hände. Jag VET att jag såg någon gå där och personen bara försvann och..ja…jag vet inte riktigt vad som hände. Men fort gick det, på några sekunder var det över.

Nirvana_Ophelia
0

Det var ett spöke, bunden till en plats eller en person eller en ande som tagit sig en titt på sin gravsten. Intvetja…men nåt sånt var det.