Vampyrer
Hej! Jag ville ta upp det här med vampyrer. Jag är 13 år och har sett alla Twilight filmerna samt The Vampire Diaries. Mitt intresse för vampyrer har vuxit med tiden och jag tror verkligen att dt kan finnas vampyrer på riktigt. Även fast Twilight är bra så tycker jag vampyrerna är väldigt overkliga. Anledningarna: -De glittrar -De har inget blod i kroppen även fast de dricker blod -De kan inte dödas av människor -De går aldrig på toa och kan därför inte heller äta/dricka som vanliga människor -Deras ögon byter färg pga blodet de dricker. Men de hade ju inget blod i kroppen, eller? Det är ganska mycket som inte går ihop som jag, efter mycket observation, har upptäckt. Tyvärr förlorade jag då min stora kärlek till Twilight, men jag tycker fortfarande att de är bra filmer även fast böckerna är bättre. Vampyrerna i The Vampire Diaries tycker jag är mycket mer verklighetstrogna! Anledningarna: -De har samma ögonfärg som innan de förvandlades -De bränns av solen -De kan börja blöda -De dödas av en trädolk i hjärtat -De kan dödas av människor -De kan dricka och äta Jag tror inte att vampyrerna som möjligtvis existerar är exakt som de i The Vampire Diaries. Men jag tror att det kan finnas riktiga vampyrer! Om inte annat tror jag starkt på att det kan finnas människor som njuter av att dricka människors/djurs blod, men inte är "odödliga". Diskutera fritt hör, alla vampyrtroende! Jag vill mer än gärna läsa era åsikter, tankar och resonemang.
Jag tror inte ett dugg på vampyrer utan detta är ett påhitt och skapat av människan likadant som påhittet o skapandet av djävulen som inte heller finns.
Sådana myter tror jag är skapade för att skrämma folk och hålla folk i schack, dvs man hotar troende att gör du inte som vi säjer hamnar du i helvetet..
Kan tänka mig att man skapade tex Dracula, varulvar o vampyrer av samma anledning att skrämma…
Det finns dom som älskar att skrämma andra för då ser folk upp till denna person och sånt är ju eftertraktat hos vissa människor, tänk dig själv om någon säjer -jag hade en varulv som jagade mig!!!
-wow, berätta mera! säjer åhörarna och genast hamnar den som påstod detta i rampljuset!
Så ne använd det sunda förnuftet :)
Det finns så himla mycket i världen. Som massa djur man kan se på djurkanaler som man aldrig trodde fanns.
Det finns massor av myter från förr, men eftersom många av myterna från olika länder har mycket likheter bör det ligga någon typ av sanning i det även om det tolkas annorlunda än hur det beskrivs.
Människor som njuter att dricka blod finns det, de är vanliga människor, dvs dödliga. Om det finns äkta vampyrer har jag ingen aning om. Men alla har rätt att tro på vad de vill, eller hur? :)
En vanlig reaktion av att dricka blod är att man kräks upp det, något som är vanligt när man blöder näsblod och lutar huvudet bakåt så blodet rinner ner i magen.
Blodet koagulerar snabbt och blir en klump och magen reagerar hälsosamt att kräkas upp det för färskt blod är inte bra i magsäcken.
Vidare så är kräkningar vanligt vid blödande magsår dvs kaffesumpskräkning så jag är tveksam om dessa blodnjutare får en kick av blodet eller kräkningen efteråt..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad man tror har inte så mycket betydelser tycker jag,
kanske man prata med nån som vet!
Eller koppla det till en sjukdom….
Erythropoietic Protoporphyria
http://en.wikipedia.org/wiki/Erythropoietic_protoporphyria
Han är Sveriges första vampyr
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article346657.ab
http://www.youtube.com/watch?v=RUJ0-KYNaiI
Vampire disease
http://www.youtube.com/results?search_query=Vampire+disease+&oq=Vampire+disease+&gs_l=youtube.3…795.795.0.1186.1.1.0.0.0.0.0.0..0.0…0.0…1ac.
Han drak också blod…
Nicolae Ceaușescu
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nicolae_Ceau%C8%99escu
Häls/Joggan
Min personliga tro är att för länge länge sedan så fanns det en människa med någon sort sjukdom som gjorde att denna personen ville dricka blod ifrån människor eller något.
Och att från den personen så började vampyrer att komma in i spökhistorier och sådant.
Vampyrer finns bara på tv, inte i verkliga världen(tror jag). Fast energi vampyrer är en helt annan sak.
Jag tror inte på blodsugande vampyrer, däremot finns de säkert människor som tänder på att dricka blod (i mindre mängder antar jag, de häller nog inte i sig som vatten ur ett glas..)
🤮
Jag har också sett en dokumentär om människor som såg sig själva som vampyrer, fast de drack inte blod utan absorberade energi från frivilliga givare genom att föra händerna över dem. Man fick också se några aurafotografier som visade att givarens aura hade minskat betydligt efter att en sådan här "vampyr" varit framme. Hur mycket sanning det ligger bakom detta kan jag självklart inte veta, men det finns inget tvivel om att det i alla fall finns människor som på allvar ser sig själva som vampyrer, och tror att de kan suga energi ur andra. 🤔
#4 Intressant klipp. Väldigt konstigt också, jag blir inte riktigt klok på det. Han verkar ju tro på det själv, men på något vis känns det väldigt orimligt tycker jag, alldeles för orimligt för att jag ska tro på det. Konstigt med tänderna dock🤔
@…
Problematiken är bara om alla faktum träffas på plats eller?
Clinical vampirism
The Renfield's syndrome
Clinical vampirism,more commonly called Renfield's syndrome or Renfield syndrome, is an obsession with drinking blood;
the phenomenon has never been categorized in the DSM-IV.
The term "Renfield syndrome" was first coined (whimsically) by Richard Noll and is named after Dracula's insect-eating assistant,
Renfield, in the novel by Bram Stoker.
The practice has been covered in both psychiatric and fictional literature, as well as on television,
where it was mentioned in an episode of CSI titled "Committed" It was also mentioned in episode 7, season 5 of Criminal Minds, titled "The Performer"
The usefulness of this diagnostic label remains in question. Very few cases of the syndrome have been described, and the published reports that do exist refer to what has been proposed as Renfield's syndrome through the use of official
psychiatric diagnostic categories such as schizophrenia or as a variety of paraphilia. A number of murderers have performed seemingly vampiric rituals upon their victims. Serial killers Peter Kürten and Richard Trenton Chase were both called "vampires" in the tabloids after they were discovered drinking the blood of the people they murdered. Similarly, in 1932, an unsolved murder case in Stockholm, Sweden was nicknamed the "Vampire murder", due to the circumstances of the victim’s death
http://en.wikipedia.org/wiki/Clinical_vampirism
och
Renfield's Syndrome: A Mysterious Case Of Real-Life Vampirism (VIDEO)
http://www.huffingtonpost.com/2012/08/15/renfields-syndrome-vampirism_n_1765799.html
2/
Erytropoetisk protoporfyri
Utomhusaktiviteter som innebär långvarig eller stark exponering för sol,
Psykologiska och sociala konsekvenser
Solöverkänsligheten medför svårigheter att vistas utomhus och hindrar personer med sjukdomen att delta i många sociala sammanhang. Inskränkningarna i livsföringen är påfrestande, speciellt tillsammans med de återkommande episoderna av svåra hudsmärtor.
….
Akut leversvikt kan i enstaka fall förekomma också hos ungdomar med sjukdomen. Vanligtvis sker det efter att de druckit alkohol, eftersom alkohol belastar leverns enzymsystem. Symtomen är, förutom gulfärgning av hud och ögonvitor, smärtor i buken, trötthet, ökad blödningsbenägenhet och tendens till blåmärken. Dessutom brukar solkänsligheten öka kraftigt. Akut leversvikt är ett tillstånd som kräver omedelbara åtgärder.
Mer….
http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/erytropoetiskprotoporfyri
För mig spelar det ingen roll
om någon som är sjuk och vill dricka mitt bod
så kalla jag den vampyr!
Sjukdom hit eller dit!
Häls/Joggan
Har aldrig funderat på det innan..
Men det finns kannibaler. så varför skulle inte vampyrer kunna finnas 🤔
Intressant att höra allas resonemang! Man vet ju aldrig vad som finns därute ;) men jag är nog lite så att jag tror inte riktigt på något förrän jag sett det själv, men jag skulle hemskt gärna vilja att vampyrer fanns då jag själv skulle vilja bli en :D
#10 fast vad skulle du göra om du var en vampyr? Inte vill du väll gå ut och suga ut människors blod? o.o
När jag var yngre ville jag också vara vampyr. Nu för tiden känns det betydligt mindre lockande..😮 För det första är det ju jätteäckligt med blod. Vare sig det kommer från människor eller djur. För det andra vore det fruktansvärt att ha evigt liv. Tänk att se alla sina nära och kära bli gamla och dö bort och se hur världen förändras runt om en utan att man hänger med. För att inte tala om att aldrig komma hem till "andevärlden", att vara fast på jorden som ett synligt spöke utan att ha möjlighet att pusta ut emellanåt och träffa alla man hållit av som jag tänker mig att vanliga dödliga får göra mellan liven. Däremot förstår jag att det kan vara lockande med det mystiska, lite sorgligt vackra med vampyrer. Och så finns det ju massa bra böcker och filmer om vampyrer som kan inspirera en 😉Men njae, nu för tiden tänker jag mer på konsekvenserna som skulle bli, och skulle hellre dö på fläcken än att bli vampyr.. Tack och lov behöver jag nog inte oroa mig dock. 🥵
Håller med #12 :P
Fast jag skulle mycket hellre vilja bli en varulv, dom kan iaf dö :P
Faktiskt, jag skulle vilja vara en varulv, eller en varg.
Känner sådan stor dragning till dom.
Jag tycker det är så sorgligt att se hur filmens värld förvränger hur en äkta vampyr är.En vampyr är en helt vanlig människa som valt att följa sin tro och livsåskådning och har inget att göra med hur filmens värld får dom att framstå.
Dom som valt Vampyrismens väg lever ofta i det fördolda och inte dricker dom blod heller nödvändigtvis utan tar rött vin vid sina ritualer som symbolik för blodet som ger liv.
Dom finns mitt ibland oss,dom finns i alla möjliga yrkeskategorier och är helt vanliga människor med en tro och ett sätt att leva precis som vi shamaner eller häxor,spiritualister,kristna,katoliker dom har bara valt en väg som för dom känns rätt att vandra som så många andra inom olika tro har gjort.
Men tyvärr har filmens värld skapat fantasifoster som inte alls överensstämmer med dom som valt Vampyrismens väg och gör dom inte det minsta lilla rättvisa.I filmens värld gäller det att skrämma upp så mycket det bara går precis som med andar så skapas enbart ett drama som inte stämmer ett dugg med verkligheten.
Hollywood-filmer, reklam och annan media är också bra på att lura unga människor till att tro att de inte är bra precis som de är. Att det finns någon annan de ska se upp till och vilja vara som - och att det är något naturligt att tänka så. Det är det inte.
Jag tycker det är tråkigt att höra att en människa, ung eller gammal, vill vara någon annan än sig själv. Jag måste då ställa frågan; varför vill den här människan bli något annat än sig själv? Var kommer denna osunda strävan ifrån, som är en slags flykt anser jag.
Vampyrer har i dessa nya filmer och serier plötsligt blivit något för ungdomar att sträva mot att bli. En slags omänsklig människa, en docka. DET tycker jag är skrämmande. En människa ska vara sig själv, that's it. ;-)
Jag tror att det är en sägen som uppkommit pga de blodsugande fladdermössen, även kallade "vampyrer".
Men å andra sidan har vi ju andra varelser som lever på att dricka blod, fästingen är ett annat exempel på blodsugare (men knappats en vampyr) så visst finns det djur som kan leva på att dricka blod, men att det skulle vara människor är nog lite utav fiktion som troligen uppkommit pga att man inte visste vad det var för djur som dödade boskap och människor i de utsatta delarna! ^^
#14 Hur länge har den trostillkännelsen existerat? Är den relativt ny eller har den funnits länge?
#17 Nåjd som skrev #14 har avslutat sitt konto, det ser du på klamrarna runt användarnamnet.
#18 Äsch då. Det var förargligt.
Jag tror mer på att det finns energivampyrer men kanske inte blodsugande. Fast jag själv ser ju mig som en varulv eller "andligvarg" som vissa kallar det, så jag ska inte döma någon!
#20 Hur tar det sig uttryck?