Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterdrömmardrömtolkningar
Läst 3432 ggr
123ost
0

Vaken "dröm"

Vet inte riktigt om man kan kalla detta för dröm, men undrar verkligen vad det är… TROR att jag drömt om detta när jag var mindre o att den nu kommer tillbaka i vaket tillstånd men är inte helt säker..

Får denna "vakna dröm" när jag sluter ögonen ibland, tex när jag ska sova och den håller på tills jag antingen öppnar ögonen eller tappar fokus. 

De brukar ofta börja med ett stort muller i "mörkret", saker händer hit och dit, nästa så som man ser stress men jag känner mig inte stressad. Efter de brukar de vara som en bubbla fast i ett fastare material, nästan lite play doh -lera som jag kramar mindre och mindre tills jag nästan inte ser den längre. Ser en hand som kramar men bara en liiiten liten plopp som är mellan mina fingrar. Medans jag kramar är det som att jag blir mindre, som om de är mig själv jag kramar. Ju mer jag kramar ju  mindre blir jag, tills de känns som att jag ska försvinna. PRECIS innan de händer är de som att jag tappar fokus och vaknar upp, öppnar ögonen och allt är borta. 

Vet inte vad det är men återkommer oftare nu för tiden. Tror som sagt att de är något jag känt för 4-5 år sedan men som nu är tillbaka.
Började ungefär 1 år sen och då var det kanske 4 gånger de året. Nu är det ca 1 gång varje månad "tanken" kommer fram. 

De kan hända när som helst, måste bara vara så att jag blundar och verkligen koncentrerar mig under tiden. Uppstår plötsligt och är inget jag kan kalla fram. 

Känslan jag får är något helt över allt annat. Är en härlig och mystisk känsla och blir helt upprymd, samtidigt som jag är så förvirrad och nästan får lite spänningsvärk.

Någon som vet vad det är eller haft något liknande? 
Tack på förhand 🙂

OBE1canUbe
0

Du själv gav det du upplever ganska träffande namn ”vaken” dröm. Annars heter det en klardröm eller lucid dream på engelska.

Stort muller i ”mörkret” som du beskriver är en ganska typisk upplevelse av övergången till en klardröm. Det brukar vara en väldigt fysisk känsla som man blir upprymd över. Du missar dock en upplevelse som är betydligt mer spännande och häftig än så – en kontrollerad klardröm.

När du kramar den där bubblan står du nämligen rakt framför en dörr till en värld liknande Narnia eller Underlandet. En värld där allt känns lika äkta som i det verkliga livet, men där du själv bestämmer och styr allt. Även om det låter sagolikt och övernaturligt så är det ett helt naturligt tillstånd som alla kan lära sig att gå in i.

Kan det vara intressant för dig att öppna dörren?

123ost
0

Ja definitivt! Hur lär jag mig att komma vidare? Är det bara att fokusera mer? För är som en tröskel som jag inte kommer över än… Tack för svaret!

OBE1canUbe
0

Det första du borde veta är du alltid måste ha en plan på vad du vill göra när du är inne i en klardröm. Det funkar inte att komma in och bara vara där inne för då kommer du bara att sjunka väldigt snabbt i en vanlig dröm. Man måste alltid vara aktiv och följa egen agenda. Så tänk innan på vad som känns mest spännande just nu. Du kommer att komma ihåg det när du är inne.

Du verkar klara av på egen hand det svåraste med klardrömmar – ta sig fram till ett gränstillstånd mellan vakenheten och drömmen. När det känns som du kramar den där bubblan så står du precis på tröskeln och behöver bara göra ett litet enkelt steg fram. Det kan man göra på flera olika sätt.

Det häftigaste är genom s.k. utanför-kroppen-upplevelse. Varje gång när vi går in i en dröm så stänger vår hjärna av kroppen för att vi inte ska utagera det vi drömmer om. Det man gör när man går in i en klardröm är att man lurar lite kroppen att hjärnan sover och då stängs kroppen av, medan i själva verket hjärnan är fortfarande vaken. Den avstängningen av muskulaturen upplevs då som om ens fysiska kropp ligger kvar i sängen, medan man går upp eller flyger upp eller rullar ut i en annan slags kropp, den astrala. Det är det du ska göra när du kramar bubblan. Prova att separera från din fysiska kropp. Det låter svårare än det är. Allt du behöver göra är att bara gå upp precis som du brukar göra fast utan att röra på muskler. Man tänker inte ens att man går upp, man gör det bara. Det kommer att kännas helt naturligt och ganska likadant som om du skulle gå upp på riktigt.

Väll uppe ska du gå bort från den liggande fysiska kroppen utan att titta på den. Inte för att det är farligt på något sätt, utan bara för att då kommer du ganska garanterat att hamna tillbaka i den och vakna. Man brukar gå upp i samma rum som man sover i. Så gå bara till ett annat rum.

Ofta behöver man först skärpa sina sinnen så att allt ska kännas precis som i det verkliga livet – syn, hörsel, beröring, lukt, smak. Det gör man genom att använda sina fingrar och ögonen, dem viktigaste av våra sinnesorgan. Du kan ta det första du kommer åt – en mugg, en bok, en penna och känn på den med dina fingrar medan du försöker se detaljerna på ca 10-15cm avstånd från dina ögon, dock utan att fastna på de detaljerna. Väldigt snabbt kommer dina sinnen att kännas lika skarpa som i det verkliga livet.

Då ska du sätta igång med din plan. För att börja med kan du prova något enkelt så att du vet hur det känns. Du kan prova att öppna kylen och äta eller dricka något för att förstå att man kan känna smaker och lukter. Eller testa att sätta på musik och lyssna lite på det så kommer du att komma ihåg den sen när du vaknar och med största sannolikhet kommer det att vara en egenkomponerad musik. Sätta på den kan du antingen genom att sätta på radio, TV, eller genom att spela på ett instrument eller bara genom att ge kommando ”Musik på!”.

Hör av dig när du har klarat av det här så berättar jag hur man flyger, byter form, tar sig till andra platser och även andra planetr osv. ;)

Shalin
0

Åååh jag vill också uppleva astralprojektion. Jag bara råkade göra det en gång. Det hade varit så underbart om det hände igen. Men jag får försöka öva till det igen. Jag har gjort avslappningar och jag vet att jag under ett par gånger känt att det gungar. Har för mig att det ska vara ett bra Tecken

Men är lite svårt att öva på detta då kan ska upp till jobbet nästa dag. Är man trött så somnar man ju bara. Men men jag får försöka och ha järnvilja! Har någon tips på hur man ska göra för att inte somna?

Jag ber om ursäkt ifall jag kapar tråden lite :P Jag tycker även att det är mycket intressant med drömmar, och skulle väldigt gärna vilja kunna klardrömma :)

OBE1canUbe
0

Hej Shalin,

För att börja med så borde du inte prova det alls när du går och lägger dig. Att bemästra den direkta metoden (att gå in i en klardröm direkt från att vara vaken) är svårt om man inte har erfarenhet av andra metoder.

Det du borde börja med är den fördröjda metoden. Det innebär att du ställer väckarklockan på +5-6 timmar från den tiden när du lägger dig. När den ringer ska du gå upp och sysselsätta dig med något i 15-30 minuter. Sedan går du och lägger dig igen och nu ställer du klockan på den tiden när du egentligen måste gå upp. Du somnar UTAN att försöka gå in i klardröm, men du skapar en intention att varje gång när du kommer att vakna upp framöver att försöka direkt gå in i en klardröm. Det blir lättast att göra första 5-10 sekunder när man vaknar och helst utan att röra på sig.

Jag kör en kurs (nästa tillfälle i Stockholm den 8-9/11) där jag lär ut teknikerna som gör att man kan använda de där uppvaknandena mest effektivt. Dessutom lär man sig vilken inställning man borde ha och hur man justerar teknikerna utifrån individuella egenskaper och omständigheter. Det är tyvärr ingenting jag har tid eller plats att ta upp här.

Dessutom lär man sig på kursen även den direkta metoden som man kan börja med när man är flitig med den fördröjda.

Shalin
0

#5 Hej igen.

Ja det är nog en dålig idé att försöka när man lägger sig. Har tänkt det ett par gånger, men inte vetat riktigt hur jag annars ska göra. 

Jaha okej det skulle man ju kunna testa då. Men det är nog svårt eftersom jag har pojkvän, så känns det inte så snällt att ställa klockan för tidigt. Han kommer undra vad jag håller på med haha xD Fast för att lösa det skulle jag ju kunna sova på soffan då. Inte lika bekvämt kanske. Men funkar det så hade det varit underbart.

Åh så synd att man inte bor i Stockholm. Jag hade väldigt gärna velat gå på den kursen måste jag säga!

Tack för hjälpen :)