En sjuk dröm?
En märklig "dröm"
Natten mellan lördagen den 26: oktober och därpå följande söndag hade jag en märklig dröm.
Jag stod på en gräsmatta i en park. Framför mig stod en man på högst 30 år. Bakom mig stod ytterligare två som jag inte såg men som likväl kände var närvarande.
Mannen framför mig talade till mig.
– Du ska få pröva på en mardröm. Den börjar med att du får en massa hjorthår i ansiktet, sen fortsätter den. Om du vill att den ska sluta så säger du bara stopp, så slutar den.
Ögonblicket därefter blev det nästan svart. I nästa andetag fick jag en massa hår blåsta i ansiktet och jag föll handlöst till marken. Härnäst kände jag hur jag låg på något fuktig och slemmigt. Det hördes hela tiden ett högt och förfärligt ljud som jag inte kan beskriva. Det lät lite som en väldig dammsugare eller som när en jetmotor drar in luft.
Mycket snart började tentakler svepa runt om mig. Trots att det var nästen helt mörk så tyckte jag mig se dem. Tentaklerna var ungefär fyr dill fem centimeter bred och ovala i tvärsnitt.
De var svarta eller mörka men kanterna var vita, kanske var det av slem. De svepte sig runt hela min kropp och drog åt alla håll och kanter. Jag kände hur jag töjdes ut och blev längre. De knyckte mig hit och dit, en riktigt obehaglig behandling. Hela tiden fanns det, det märkliga dånet av luft som verkade sugas in i något.
Jag vet inte hur länge jag kämpade mer eller mindre förgäves, men efter cirka trettio sekunder hade jag fått nog.
– Sluta, skrek jag.
Inget hände. Sekunden därefter för stod jag att jag använt fel ord.
– Stopp, skrek jag.
Omedelbart slutade det hela och jag stod åter på gräsmattan framför mannen.
– Nä vad tyckte du?
– Läbbigt, menade jag. Riktigt otäckt. Har du själv varit där, har du prövat på det?
– Ja, svarade han. Jag testade det 2002. Och en sak till, det var inte hjorthår jag använde det var fårull.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Bästa Farwuq. Mycket har jag hört men aldrig så här märklig och fantastisk dröm!
Har inga ord! Tack för att du berättar.❤️
Min fantasi bara flyger åt alla håll men får inget grepp om någonting.
Hör av mig om jag skulle bli klokare…rätt så liten risk för det men man vet aldrig. 🤔
Jo, glömde säga att din dröm är inte någon "sjuk" dröm! Den kan däremot vara en av dom klokaste och intelligentaste som "visats" och du fick fördelen att se den!
Vem kan och var dras gränsen mellan en sjuk och frisk dröm? Glöm det.
Dom flesta av mina egna drömmar är helt galna om man börjar tänka så.
I drömmens värld finns inte regler eller gränser som liknar vår medvetet lärda normer.
Jag tror din dröm är mycket betydelsefull för dig på något sätt.
Det märkliga är att jag fick uppleva drömmen som en slags "reglerad prövning".
🤔
Hade jag fått "erbjudandet" en gång till. Så hade jag - dumdristig som jag är - tackat ja och försökt stå ut en hel minut eller mer.
🤪
Felstavningarna tillkom av rent slarv d.f.a. jag inte läst igenom vad jag skrivit ordentligt.
😞
Vilken oerhört intressant och fantasifull dröm! Brukar du skriva ner dina drömmar? Om drömmen har någon sorts inre filosofisk mening vet jag inte, men hur sim helst var den fascinerande. Delen där du fick hjorthår blåst i ansiktet men som sedan tydligen var fårull är rätt humoristisk. 😁😁😁
För att göra en mycket kort sammanfattning av drömmen (häftig dröm!):
- Du ska inte tro på allt du ser eller låta andra lura dig
- Du har kontroll över ditt liv
En helt fantastisk dröm!
Har du gjort någon egen tolkning eller vill du höra lite fler förslag? 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag brukar inte skriva ner drömmar, men denna skrev jag ner. Det var verkligen häftigt med att få instruktioner innan den dåliga delen av drömmen satte in. Undras vem instruktören var, och vilka de var som stod bakom mig.
Underligt också att de led brist på hjorthår men hade fårull på lager. Dessutom så hade instruktören själv prövat på eländet för ca elva år sedan.
😃
Tentaklerna skadade mig inte men de var läbbiga, precis som oväsendet.
Själv har jag ingen tolkning. Drömmen var väldigt klar och distinkt, det var verkligen som jag var på plats. Både i parken och i "ormgropen".
#7 Var det något speciellt för elva år sedan som du kan härleda till drömmen?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Nä.
Drömmen rörde mig dock lite, jag kunde inte somna om på en timme.
🤦♂️
Det var mig en märklig dröm det där, som en "film" och en hel berättelse. Det är inte alla som drömmer så detaljerat, ofta är det bara bilder och känslor, ett visst sammanhang också, men det här var något annorlunda.
Det första jag tänkte på var något liknade som jag själv varit med om, fast i ett "vaket" tillstånd. Det var inte exakt som du beskriver det, men jag blev ändå påmind om det som hände mig.
Jag låg vaken, ja det är så jag minns det, där jag helt plötsligt ryckte till av att "något" började dra i mina armar. De blev längre och längre, jag kunde inte prata, inte skrika, ej heller röra mig. Jag fick stopp på det genom att ropa hjälp. En fruktansvärd känsla, och sedan avtog det. Det var också en "man".
För att återgå till din dröm då 🙂
Du beskriver det som slemmigt, det blir mörkt och det känns förfärligt etc. Det kan inte vara en ny fas i livet du går igenom? En som får dig att fundera över hur du ska lösa situationen eller det du står inför? Du möter en man också, men två andra finns med som du inte uppfattar så mycket av. Är det någon som "lägger" sig i ditt liv utan ditt godkännande? Bara en reflektion.
Sajtvärd på Övernaturligt
Ny fas i livet? Nja… för oss kronisk sjuka är det alltid ny intressanta faser på gång. Jag kan inte förknippa det med någon speciell man. Jag tolkar det lite som att "någon" håller på att "utbilda" mig, till vad vet jag bara inte.
🤔
Det måste inte vara en man heller, personen i drömmen kan symbolisera en del av dig själv.
Du verkar ha bra koll på dess betydelse, det är bra det 👍
Sajtvärd på Övernaturligt