Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: andlighet
Läst 2274 ggr
[Juel70]
5

Sandra hittade Jesus

http://www.varldenidag.se/nyhet/2012/11/29/Sandra-genomskadade-new-age/

Hittade Jesus efter flera år inom healing, häxcirklar och seanser

Skrämmande möten med mörkret, inre förvirring och gudslängtan fick Sandra Karlsson att slutligen lämna new age och bli en kristen.
– I dag har jag en källa som inte sinar, säger Sandra, som nu varnar kristna för yoga, spikmattor och andra nyandliga fenomen.

Fjäril
1

Det måste ha varit jobbigt att leta så länge :) Ja vad säger man, grattis? Tur det finns lite att välja på så att vi kan tro på olika saker :) Jag kommer inte in på länken just nu (via mobilen) men jag tror det kan vara samma artikel vi diskuterat på Andlig Skepticism för ett tag sedan.

Sajtvärd på Övernaturligt

[Juel70]
5

#1 Ok, ja det kan vara samma artikel kanske :)  Jag har också vänt om från New Age till Jesus. Tyckte det var en bra artikel.

Azeman86
1

Själv så tror jag inte på gud och jesus o sånt där. Så har lite svårt för att tro det där, men vem vet. :)

Fjäril
2

#2 Man kan vara andlig och tro på Jesus samtidigt :)

Loris M
15

Om man tror att Jesus och kristendomen är den enda rätta vägen för varje människa på Jorden så är det en bra artikel. Om man däremot är öppen i sin tro och vet att man kan tro på olika saker och att ingen tro eller religion är mera värd än någon annan är detta en ganska dålig artikel.

Jag tycker att det är bra att Sandra har hittat sin Gud och tro och något som hon känner sig bekväm med. Men jag tycker inte att det är ok att säga att andra religioner är fel och att utövning av dessa öppnar upp för djävulskap. Det står ex. "Varje rörelse och position inom yogan går ut på att man böjer sig under en hinduisk gudom /… / Det finns en andlig verklighet bakom yoga och spikmattor och liknande företeelser. Bibeln säger att djävulen förklär sig till en ljusets ängel. Han kan få mörkret att se ljust ut"

För det första stämmer det inte och för det andra så säger man med detta att hinduism är fel och är ett djävulsverk. Varför skulle just kristendomen vara det rätta och islam, hinduism eller buddhism fel?

Vi ber alla till samma Gud oavsett vad man kallar honom för. Det finns bara en källa och vi är alla en del av den och oupphörligt hör ihop med denna samt med varandra. Det finns ingen tro eller religion som är mera rätt eller värd än någon annan. När man kommit så långt att man förstår det så skapas en ödmjukhet inför andra och deras tro. Tyvärr är det så att många som strider i religionens namn har inte förstått detta och har ungefär samma uppfattning om sin och andras Gudar som Sandra. Det är en sådan tro som öppnar upp för djävulskap och inte yoga.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

ALPHIRA
4

Säger som Fjäril i #4: "Man kan vara andlig och tro på Jesus samtidigt".

Jag ser ingen som helst konflikt att förena andlighet och Jesus, snarare tvärtemot. Jag har sett Jesus för länge sedan och han är med mig även idag. (Precis som han är med oss alla, även med dom som inte tror på honom.) Dom (kyrko)kristna ska inte ha ensamrätt vad gäller honom.

MEN, det finns ju mycket dåligt i New Age, dom bitarna kan man rensa bort själv förhoppningsvis.

Azeman86
2

"(Precis som han är med oss alla, även med dom som inte tror på honom.) " 
Njae, det tror jag då inte. Eftersom hos icke troende så existerar han inte ens. Fast det är förstås upp till var och en vad man tror, men inget som man ska "påtvinga" något om. :)

[Juel70]
5

Jag kan ju själv säga att intressera sig för spöken och tala med andar inte är bra, det säger jag av egen erfarenhet.  Enligt bibeln ska man inte tillbe andra gudar än Alfa Omega.

Det är inte sant att "vi alla tillber samma gud". Enligt bibeln är Jesus vägen, sanningen och livet och det går inte att hitta vägen, sanningen eller livet genom någon annan gud.

ALPHIRA
6

Jag hävdar fortfarande att Jesus är även hos dom som inte tror på honom. -Han natur var sådan att han älskade människor som var på villovägar. Han står alldeles bredvid varje "syndare", handlar bara när syndaren upptäcker honom. Men han står där troget och väntar. Och tycker synd om dom som inte lägger märke till honom.

Fjäril
5

Men du har ju gjort det, trott på andar och spöken själv, eller hur? Då var du lika säker på det du trodde då, som det du tror på nu - vad är skillnaden? Nästa månad kanske du hittar något annat som tilltalar dig (hypotetiskt alltså) och då kommer både den andliga- och Jesustron vara fel.

Loris M
7

#8 _Det är inte sant att "vi alla tillber samma gud". Enligt bibeln är Jesus vägen, sanningen och livet och det går inte att hitta vägen, sanningen eller livet genom någon annan gud
_

Ja, enligt bibeln… men enligt koranen är det Allah man ska tillbe o.s.v. Det är det jag menar. Beroende på vad man läser och vilken religion man utövar så kallar man Gud för olika namn. De flesta är eniga att det finns bara en Gud. Alltså kan det inte finnas flera Gudar utan bara en, men vad hen heter beror ju på vad som står i de olika heliga skrifter.

Det är det här som jag tycker är farligt när man låser sig fast och tror att just "min" Gud är den rätta och alla andra har fel. Vilket jag tycker att du verkar mena.

Azeman86
3

#9 Hävda/tro om det du - eftersom man får tro på vad man vill. Men tröligt att försöka dra över sånt för icke troende bara, just för att han inte finns överhuvudtaget för oss. Han finns för dig, okej. Good for you! Men som sagt, han & gud och sånt där - det existerar inte för oss icke troende (allafall verkligen inte för mig - jag kan ju inte prata för alla icke troende förstås). Och jag försöker inte dra över om det över de som tror på sånt och försöka tvinga på det som jag tycker & tror på. Och jag behöver inte tycka synd om människor och se ned på människor bara för att man tror på olika.

Menar du att man är syndare bara för att man inte tror på honom eller vadå?

ALPHIRA
2

Jag personligen tror att Allah och Gud är en och samma.

Mycket av det som står i dessa religioners heliga skrifter är otroligt kulturbundet.  

Muslimerna tror ju också på Jesus men ser inte honom som Guds son på samma sett som kristna gör. Muhammed blev -pga kulturella skäl- islams profet. -Jag som kristen ser även Muhammed som en av profeterna.

Juel70, när du tänker på det som sägs i GT och NT… talar dom "samma språk"? Då tänker jag närmast på den stränga tonen i GT kontra den milda i NT.

J-Artur-K
2

#12 Hon har bara sagt sin tro inte sagt att du tro fel. Jag tro inte hon menar att dom som inte tror på honom är syndare. Är bara vanligt talesätt folk kan synda på olika sätt. Vanligt talesätt i svenska språket. Hon skrev aldrig att det var riktakt mot dom som inte tror på honom. Hon har inte skrivit att du har fel bara skrivit vad hon tror och hennes åsikt. O detta är bara min tro i min synvinkel av det jag läste  🙂

Ny dag nya möjligheter

ALPHIRA
4

Tack Artur 🤗

#12  Bästa Azeman86.

Råkade använda ordet "syndare" bara för att markera att sk kyrkotrogna använder det. (Verkar som om jag har något i tandhålan där…)

Mig ser kyrkotrogna som syndare eftersom jag röker och kan dricka öl.

Om du kände mig så skulle du veta att jag är en mycket tolerant människa åt alla håll och på alla sätt!

Menar naturligtvis inte att dom som inte tror på Gud, Jesus och Helige Ande skulle vara mindre värda än dom som tror. Eller vice versa.

Det är ju självklart att vi alla kan tro vad vi vill!

Jag tror att ingen av oss här vill såra någon, oavsett om vi är Jesustrogna eller inte.

ALPHIRA
5

PS Det är inte JAG som tycker synd om människor som inte "ser" honom, det är Jesus. ❤️

Azeman86
0

Så, varför skulle jesus tycka synd om människor som inte ser honom då?

J-Artur-K
0

För han vill hjälpa till men blir svårt för han att hjälpa om dom inte ser han kan man säga. 🙂

Ny dag nya möjligheter

ALPHIRA
1

Rak svar på rak fråga.

Därför att Jesus tycker det är tragiskt att människan behöver erfara och gå igenom smärtsamma och helt onödiga händelser i sitt liv (bara för att lära sig). Livet vore lättare för människan om hon kunde se hans budskap vilket är att sprida förlåtelse och kärlek.

Människans liv utan förmåga att kunna förlåta och älska är som sådant smärtsamt.

Azeman86
3

#18 Hur ska han kunna hjälpa? Kan han hjälpa en människa som blir våldtagen genom att personen såg Jesus? 

#19 Förlåta? Även de onda människor? Så, om en människa skulle tro på Jesus så skulle den personen sluta att lida? Vad för slags budskap ger Jesus då under våldtäkt, svält, fattigdomar, misshandel, sjukdomar och mord? Även kärlek till de människor som genomgår dessa saker?

ALPHIRA
2

Nu förstår jag att du säkert är medlem på Skepticism. Har inte varit på den sajten själv så kände inte igen dig.

Du kom med invändningar som tål att tänka på.

I för sig ställer du en fråga som mänskligheten har brottats med i årtusenden. Så jag tror inte alls att du får någon uttömmande svar av oss här. Och inte jag heller. 🙂

Därför är det bra att vi har Gud. Han vet.

Otroligt men svårt och sant. Och inte minst obegripligt. 🤔

[Juel70]
5

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är lätt att slinka in på egna banor och olika läror. Jesus säger att porten är trång till himmelriket.  Det bästa man kan göra är att själv läsa bibeln. Evangelierna till att börja med och resten av NT. 

GT kan vara för svårsmält för någon som inte har läst och studerat bibeln lite grann. Man kan faktiskt medan man läser bibeln, be Gud att han ska öppna ens ögon så att man förstår det som står där.

Det kan vara svårt att diskutera Gud och Jesus, för ofta så kommer det så många frågor på en gång och man verkar vilja ställa Gud till svars för allt som händer här på jorden.

Gud sover aldrig, han ser allting och hör allting och Gud hjälper människor världen över på många olika sätt. Det kan vara genom andra människor eller direkt via änglar som är Guds sändebud. 

Jag kan rekommendera en jättebra video som handlar om 12 personer som berättar om sina möten med änglar och Jesus när dom var i nöd. Här kan man se att Gud finns överallt och hjälper människor.

Azeman86
2

Faktiskt så är jag inte medlem på den sidan, om du nu menade mig? ;) Den enda sidan här på iFokus jag är med i är Hållbar Livsstil. :)

Intressant att du säger, Gud vet. Lite nyfiken på hur du vet att han vet? Har någon frågat honom och så? Kanske du har gjort det? Om någon har frågat honom så skulle förstås de frågorna ha retts ut kanske, fast nu på 2013 talet så brottas/krigas det fortfarande om/pga religion. Intressant att han bara tittar på, han kanske ser det som en lek eller något? Gudarna kanske satsar pengar på oss människor som någon slags spel för att se vem som vinner?

Näe, gud och jesus låter verkligen inget för mig ändå. Intressant kanske, men näe, inte som troende för mig. Han/dom måste verkligen ha skrattat gött och käkat popcorn medans jag blev våldtagen, sexuella övergrepp enda sen barn, misshandel, dagar då jag inte har kunnat äta något alls, misshandel, mobbning, mina sjukdomar, mm.
Andar, vampyrer, demoner, lite änglar, häxor, drakar, osv. kan jag tro på. Men inte gud och jesus och sånt där. Så det jag tror/litar på är mig själv och djur & natur. ;) Dock, japanska gudarna är intressanta!

Men det är tur att du/ni har funnit din tro då att kunna luta sig emot! Eller vad man ska säga. :) Själv så har jag djur och natur. :) 

Dock är det irriterande när troende försöker dra av sånt där över icke troende. Och liksom tvinga på sånt, sen så fattar jag inte varför troende skriver jämt bibel liknande? Pratas det så sinsemellan med över kopp kaffe på stan med? 

Dock tror jag lite som folk säger, och vem det nu var:

"It seems Heaven only knows how to do the same thing over and over.

Steal a human's will, forde them to worship, turn them into a mindless puppet. "

Men alla har sin tro så. Så fortsätt att tro på honom ni! ;)

J-Artur-K
4

#23 Vi har inte sagt vad du ska tro. Du sadept din åsikt i tråden o vi har sagt våran åsikt. Inget konstigt med det. :)

Ny dag nya möjligheter

Azeman86
1

#24 Nej, det har ni inte. Tror inte jag har sagt något om det heller? Och ja, det är normalt att ha olika åsikter och intressant att byta olika åsikter (därför det är intressant med diskussioner), och jag har inte sagt att det är något konstigt med det? Det är ju trotts allt ett forum, forum som är till för bland annat diskussioner och utbyta åsikter.

ALPHIRA
1

👋🌺

[Juel70]
3

Vad tyckte ni om videon? Nån som kollat? Jag kunde inte sluta kolla när jag började. Den är lite lång.. typ en timma.

JonasDuregard
4

#21 "Nu förstår jag att du säkert är medlem på Skepticism. Har inte varit på den sajten själv så kände inte igen dig."

Du kan se vilka sidor en person är medlem på under deras profil. I det här fallet var dina fördomar helt fel.

J-Artur-K
0

#23 Då ber jag om ursäkt om jag missuppfatta dig. Kan bli så när du skrev 

#Dock är det irriterande när troende försöker dra av sånt där över icke troende. Och liksom tvinga på sånt, sen så fattar jag inte varför troende skriver jämt bibel liknande? Pratas det så sinsemellan med över kopp kaffe på stan med? # 

och inte använde när en del troende försöker dra av sånt över icke troende 🙂

#27 har inte kollat än måste ta o göra det någon dag fram över när jag har mer tid 🙂

Ny dag nya möjligheter

Azeman86
5

#29 Absolut, det var dumt utav mig att dra alla över en kam och inte skrev det mera utförligt så att människor inte skulle missuppfatta det.

Dom flesta som jag pratat med och mött som är troende, så har de påtvingad och tjatat om gud och jesus en hel del, "Gud/Jesus är vid din sida" "Gud/jesus ser dig" "Gud leder vägen" etc etc. Verkligen är på och försöker dra över en med sånt prat. 
Eller ser ned på en bara för att man inte är troende på det, som om man skulle vara mindre betydelsefullt för att man är icke troende och att troende ska vara mera speciell/betydelsefull. Speciellt med kristna har det varit mera så, allafall de jag har mött (dock antar jag att människor är olika "låsta" med gud/jesus/religion och sånt).  Det är skit irriterande allafall med sånt, speciellt försöker dra över en med sånt prat när man känner mera "wtf".

Och sen så det där robot liknande bibel pratet och sånt förstår jag inte vitsen med (och sen så att man undrar om man pratar på det viset annars med). 🤔 Näe, jag förstår inte det där alls. Nyfiken, men njae…  Men intressant att byta åsikter och syn!

Men för att man är icke troende så behöver man inte tycka synd om en (även "jesus" behöver inte göra det - eftersom att jag inte tror på honom, och på något vis så känns det lite nedlåtande ändå), eller kanske tycka att man är syndare eller något sånt tramsigt bara för att man är icke troende eller något sånt. Då "syndare" för mig är något mer än såna där små saker. 

Näe, nu går jag ur denna diskussion då jag känner att jag har sagt mitt. Ha det gött och natti.😴

[Iyen]
2

Intressant tråd. Tråkigt att kristendomen verkar ha ersatt Gud med Jesus. Tron på Jesus och treenigheten är det som avgör om det är kristendom eller inte. För någon som verkade lite osäker… Och visst har de tre stora abrahamitiska religionerna samma Gud. Tolkningarna av samma text har dock skett olika. Och för att förtydliga och förstärka vikten av Jesus, så "poff" där har ni nya testamentet.

ALPHIRA
1

Det var jag som felaktigt trodde Azeman är medlem på Skepticism. Men vad då -det är för mig helt OK att någon är medlem där. Meningen var inte att det skulle låta negativt men det kanske gjorde det. Ber om ursäkt.

Och du kloke Jonas, du har rätt. Jag skulle faktiskt ha kunnat kolla hans profil först.

Jag förresten kikade in på Skepticism igår och det var mycket intressant läsning där. Halva natten gick när jag följde sektdiskussionen (bara en av dom kanske…)

Och Azeman, jag gillar inte heller om någon tjatar om Gud och Jesus hela tiden i mitt eget liv. Går aldrig i kyrkan t ex.

Situationen var nu bara sådan här på sajten att det var en diskussion och då har var och en försökt komma fram med sin egen åsikt. "Låst" åsikt som du så träffande säger.

Låst åsikt: "Gud vet allt". Har inte frågat honom men jag tror det är så. Ville så gärna säga VET det, men låter bli.

[Juel70]
2

#31 Vill bara korrigera och säga att vi inte har samma Gud.  

Enligt islam är Muhammed den siste profeten. Gud kan ju inte ha två söner och dubbla budskap.

Jesus själv säger: Jag är vägen, sanningen och livet. Jag är Alfa och Omega, början och slutet. Gud är hans vittne till det, eftersom Jesus och fadern är ETT.

ALPHIRA
2

Jag tror personligen att Jesus är Guds son men inte Muhammed.

Man kan få profet-titeln av "folket", en andlig läromestare och förebild. Sådana behövs kulturellt.

En och samma Gud kan det ändå vara. Muhammed kan mycket väl vara skickad av Gud utan att för den delen vara hans son. Gud har skickat andra stora läromestare hit till Jorden.

Juel, hur mycket har du läst Koranen?

J-Artur-K
0

Kommer ihåg när jag gjorde en astral resa en gång och fick islam känsla ifrån byggnaden och fick känslan av muhammed ch träffa en vithudad person med sobränna tro jag det var (Är inte hundra på att det var solbränna men han var vithudad i grunden i alla fall) Han hade något speciellt på huvudet som man fick stark islam känsla av o islam känsla av han)  O jag fick känslan av muhammed direkt av honom. Men kan inte säga garanterat att det var han men fick den känslan. Kan inget om muhammed faktiskt🙂

Ny dag nya möjligheter

[Lynx1]
1

Tack #31

eggebanroth
1

Intressant tråd.

Alla religionen syftar på samma Gud. 

Vi är alla Ett.

Det man bedjar om får man , Han håller sina löften.

New Age rörelsen är mer en rolig sak, o det är definitivt inget fel med det.

[Lynx1]
7

Sufierna har ett härligt ordspråk:

Jag sökte efter Gud och fann bara mig själv. Jag sökte efter mig själv och fann bara Gud.

Det innebär inte att jag är Gud, däremot finns vägen till Gud inom mig själv och inte utanför min kropp. Så vägen till Gud går inte via någon annan varelse - den går via mig själv. Även de största andliga läromästarna visste och vet detta (inkl Jesus).

J-Artur-K
0

#38 Håller med 🙂 Fast man kan inte veta garanterat att alla dom största visste det men tror det själv jag med att dom visste det. 🙂

Ny dag nya möjligheter

[Juel70]
3

#38  Förstår inte hur du menar riktigt, för man kan ju inte frälsa sig själv.  Man kan ta emot Jesus i sitt hjärta och därigenom bli frälst pga vad Jesus gjorde för oss på korset.

Jesus säger om sig själv: Jag är vägen, sanningen och livet.

Jag ska ta fram några verser ur romarbrevet 5

Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare. Då vi nu har gjorts rättfärdiga genom hans blod skall vi av honom så mycket säkrare bli räddade från vreden. Ty om vi var Guds fiender och blev försonade med honom genom hans sons död, då skall vi, när vi nu är försonade, så mycket säkrare bli räddade genom hans sons liv. 

(Vad är synd? Synd är att inte tro på honom som Gud sänt=Jesus)

Genom dopet (Jesus uppmanar oss till att döpa oss i vatten och ande)  har vi alltså dött och blivit begravda med honom för att också vi skall leva i ett nytt liv, så som Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet. Ty har vi blivit ett med honom genom att dö som han skall vi också bli förenade med honom genom att uppstå som han. 

Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med honom för att den syndiga kroppen skall berövas sin makt, så att vi inte längre är slavar under synden. 

Ty den som är död är frikänd från synden. När vi nu har dött med Kristus är vår tro att vi också skall leva med honom. Vi vet ju att Kristus har uppväckts från de döda och inte mer skall dö. Döden är inte längre herre över honom. När han dog, dog han bort från synden, en gång för alla. När han nu lever, lever han för Gud. Så skall också ni se på er själva: i Kristus Jesus är ni döda för synden men lever för Gud.

[Juel70]
2

Alphira, jag har inte läst koranen så mycket, men har läst om koranen och andra texter och videos + att jag har många muslimska vänner.

När jag såg honom (Jesus) föll jag ner som död för hans fötter, och han lade sin högra hand på mig och sade: "Var inte förskräckt. Jag är den förste och den siste och den levande. Jag var död, och se, jag lever i evigheternas evigheter och har nycklarna till döden och helvetet. (Uppenbarelseboken 1:17-18).

Jesus säger här att han är den förste och den siste. Det kommer alltså ingen mer efter honom. Att då säga som Islam att Muhammed är den siste profeten är fel, eftersom ingen kommer efter Jesus. Jesus är den förste och den siste.

J-Artur-K
0

#41 Jag är inte emot det du säger om att Jesus är en förste o siste. Men visst sägs det att Jesus ska komma till Jorden igen som levande människa en sista gång igen ? 🙂

Ny dag nya möjligheter

Loris M
1

#41 Att då säga som Islam att Muhammed är den siste profeten är fel, eftersom ingen kommer efter Jesus

Då var du där igen! Bibeln säger något och då är det så. Alla andra har fel. Har inget emot varken bibel eller koranen, ser de som likvärdiga. Kan inte heller se den motsättningen som du verkar se. Jesus får gärna vara den första och sista sonen, men han är inte den förste eller siste profeten. Jag tycker att du blandar ihop profeter och söner. 🙂

Inom islam menar man att både Jesus och Muhammed är profeter. Gud har ingen son, menar man här. Enligt kristendomen är Jesus gudsson och inte profet.

J-Artur-K
1

#43 Då kan det vara att han är första o sista Guds sonen. 🙂

Ny dag nya möjligheter

ALPHIRA
0

Precis, Artur.

[Juel70]
3

Mesa, det är svårt att diskutera eftersom jag självklart utgår ifrån min tro och det som står i bibeln. Alla här utgår ifrån olika grunder, så det blir nog så …

Hur ska man föra en diskussion så att ingen blir förnärmad? Jag vet att Guds ord kan låta hårda för den som inte tror, men grundbudskapet är ju den att: Så älskade Gud människorna att han offrade sin egen son, för att vi skulle få liv med Gud genom honom, Jesus.

Loris M
4

Juel70,

det behöver inte vara svårt att diskutera om man är öppen för att vi kan tycka olika. Jag tror också på Gud, så egentligen borde det inte vara så svårt. Jag respekterar din tro och självklart utgår du ifrån din tro precis som jag utgår ifrån min. Det som jag har svårt för är när någon påstår att en religion har rätt på alla sätt och viss och att andra har fel. När man dessutom citerar bibel (eller något annat) och tar allt som står där bokstavligt och som enda sanning, har jag lite svårt att förstå det.

Jag menar, alla religioner har i grund och botten samma grundtankar som handlar om hur vi ska behandla våra medmänniskor-empati, medmänsklighet, inte ljuga, inte döda… det är väl bra? Alla stora religioner menar att det finns bara en Gud. Därför drar jag slutsatsen att vi ber till samma gud men att vi läser olika böcker (heliga skrifter)som kallar gud för olika saker. Alltså är religionerna inte så olika. Jag tvivlar inte på att Muhammed eller Jesus verkligen existerade. Om de sen är profeter, söner och allt vad det är spelar egentligen ingen roll. De har funnits och de har hjälpt människor att finna ro, att finna meningen med livet. De har uppfyllt sitt syfte och fortfarande gör. 

Jag är mera andlig och tror att det finns en Gud, men jag försöker att själv hitta min sanning. Genom att bl.a. plocka från olika religioner. Jag vill inte placera mig i ett fack som muslim, kristen, jude m.m. (Det kan man göra om det är det som känns rätt).Men jag vill inte begränsa mig till en viss religion eftersom allt finns färdigt. Man får ett manus (bibel, koranen) där det står hur man ska göra, hur man ska uppföra sig och hur man ska tänka. För mig blir det begränsande. Jag vill själv söka och finna utan ett i förhand givet svar.

Jag hoppas att du förstår hur jag menar och att jag inte vill kritisera ditt sätt att tänka utan mera hoppas på att du kan se att även andra religioner har ett värde, precis som kristendomen. 🌺

[Lynx1]
3

#43 Tack Mesa.

Jösses vilken okunskap det finns om framförallt Islam.

Både Kristendomen och Islam menar faktiskt på att Jesus kommer komma åter. Enligt Islam är inte ens Jesus korsfäst utan han togs till himlen på annat vis men han kommer åter när allt ska "ställas till rätta igen."

[Lynx1]
2

#47 Mesa - jag tror jag älskar dig ;-)

Loris M
3

#49 Tack! 😊Vågar inte riktigt säga: Jag älskar dig också! Vi kanske ska lära känna varandra först! 😊😃🤪

Men roligt att se att du är tillbaka i trådarna! ❤️

Lamina
2

#47 Så bra skrivet! Jag själv ser mig inte som troende. Inte än, men jag försöker komma dit. Jag hängde mycket på en chatt till ett onlinespel förut. Där träffade jag på människor från hela världen, kristna, muslimer och judar. Dom inspirerade mig och jag började själv söka Gud. Men en händelse i mitt liv gjorde att jag tappade kontakten med honom. Jag sökte inom andra religioner för att få hjälp att hitta vägen. Men jag upplevde att alla förr eller senare försökte påtvinga mig sin sanning som den enda rätta. Det funkar inte för mig. Det funkar inte att jag hela tiden måste finna svaren i en bok eller måste söka Gud på ett särskilt ställe eller genom någon. Om Gud finns överallt, varför måste jag då hå till en kyrka eller tempel eller liknande? Om Gud finns hos alla, varför måste jag söka honom genom någon annan? Jag gav upp tillslut. Jag började söks mig till det andliga, fann så mycket större acceptans där. Men jag insåg tillslut att även där måste ju han finnas. Jag fick nyligen kontakt med 2 mormonska missionärer. Jag har diskuterat mycket med dom, dom verkar acceptera mitt sätt att se på saken. Vi bor i Sthlm, långt ifrån varandra. Ändå springer vi ständigt in i varandra. Jag tror att det är ett Tecken. Jag tror att Gud vill att jag ska fortsätta söka för att finna min väg. Och när jag gör det kommer jag se den just som det; min väg. Inte den väg som alla andra borde gå. Åt var och en sin egen väg till Gud.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Loris M
1

#51 Tack! Tycker att du har så fina tankar och jag hoppas att du hittar det du söker! 🌺Jag tror också på att vi får Tecken som visar oss vägen. Den rätta och den speciellt utvalda vägen för var och en. Jag tror inte att andra kan finna den vägen åt oss. Vi kan träffa andra människor, de kan inspirera oss, de kan påverka och beröra oss. Men vägen måste vi hitta själva.

Dalai Lama sa att det finns inte en enda religion i världen som skulle passa alla. Inte ens buddhism som han utövar passar alla, menar han. Därför måste vi söka tills vi hittar. Leta efter vår egen sanning.

[Juel70]
3

#51 Man måste inte söka Gud genom andra människor. Jesus säger ju att vi är Guds tempel där Guds Ande bor, när vi tagit emot honom. Man måste ju ha en form av personlig levande upplevelse för att ha en relation med Gud. 🙂 Jag är inte med i nån kyrka, men jag går gärna till lite olika kyrkor för gemenskap och bön och nattvard. Kristna vänner är nog viktigare än att gå i kyrkan. Men viktigast är ju den personliga relationen med Gud.

ALPHIRA
3

Mitt i allting här tillbaka till # 0, SANDRA HITTADE JESUS.

Det verkar inte vara Svenska Kyrkan i alla fall som kom till hennes räddning.

…klev en kristen man in på hennes lokal och presenterade evangeliet…

…I Stockholm träffar hon ett kristet par som är aktiva med församlingsplantering…

Fortsättningen i artikeltexten ger vissa Tecken att det skulle handla om (någon typ) av Pingströrelse. Men det är inte sagt, det finns andra religiösa rörelser med samma kännetecken.

Synd att det inte avslöjas i texten vilken rörelse hon är med nu! Varför inte?

Kom bara att tänka på att stockholmska Maranata-rörelsen jagade mig i åratal på 1980-talet med sina personliga brev fast jag flyttat och t o m bytt efternamn. -Allt detta jagande bara att jag hade råkat säga mitt namn när jag köpte deras bok Dianektik.

Brände upp den boken senare. Till sist gav dom upp.

[Juel70]
2

Alphira, spelar väl ingen roll? Inget fel på pingstkyrkan heller.

ALPHIRA
1

Nej, det är absolut inget fel på pingstkyrkan, snarare tvärtom!

Men det finns sekter som också har Jesus som ledstjärna….

[Juel70]
1

#56 jo jag håller med dig Alphira 🙂  Avfallet börjar i kyrkan står det.  Kom att tänka på nye ärkebiskopen också som förnekar Jesu jungfrufödsel.  Själv funderar jag på att gå ur svenska kyrkan.

[Juel70]
1

Det finns ju fler grupper som lägger till och drar ifrån bibeln och gör den till ett smörgåsbord.