HSP (Högsensitiv person)
Så, detta med HSP fick jag nyligen höra talats om. Jag vet att man kan vara sensitiv och så, absolut. Men inte att det var liksom något som "HSP". Och jag vet inte om det är bra eller dåligt?
Jag gjorde ett test på det och jag låg typ på 91 tror jag det var, det kan nog vara högre med (pga vissa saker försöker jag ignorera eller inte bry mig om då jag inte vill ta till mig för mycket), jag vet att jag kan känna av en hel del med djur och natur (mera än vad man själv vill ibland då folk skrattar åt en eller ser snett på en), människor med - men människor försöker jag strunta i och försöker ignorera det så gott jag kan. Och ja, försöker undvika det. Men ibland (eller rätt så ofta ändå) så är det svårt. Men människor tycker jag inge vidare om, så därför försöker jag ignorera. Men djurens och naturens talan vill jag höra, då det är det jag dras till.
Men kan man försöka känna av mera med djur och natur? Och liksom utveckla det mera på något vis? Och liksom kanske kunna "prata" lite mera med de liksom, och kanske "höra" lite mera. Och ja, kontrollera det lite kanske, fast det kanske inte går att kontrollera det? Kanske stänga av ibland? Har försökt, men funkar inge vidare. Vill liksom öva & utveckla lite mera. :)
Detta med HSP diskuteras livligt någonstans tidigare, det kan vara på denna sajt. Eller sen var det på någon annan.
Hoppas sajtvärden har bättre koll på detta.
Nu menar jag förstås inte att du inte kan ha en egen tråd angående detta. Tänkte bara om du vill läsa vad som tidigare skrivits. ❤️
#0,
Azeman86,
Allting kan utvecklas. Där du lägger dit fokus, det är det det händer. Det fungerar på samma sätt som en magnet. Det du gör sker. Om du håller på med en sak i en klubb söker sig även andra till klubben. Ni har någonting gemensamt.
På samma sätt fungerar det med allting i livet. Dit där du lägger ditt fokus, oavsett om det är dina tankar, vad du känner och vad du gör med känslan, vilka du dras till och umgås med. Vilka du väljer att INTE umgås med eftersom du inte dras till dom lika mycket.
På samma sätt som du väljer att fokusera på det du önskar göra. Är det även klokt att medvetet välja det du inte önskar göra.
Om du följer det här enkla sättet kan du med tiden märka att du gör det du själv vill. Istället för som så många idag gör, vi gör det andra säger åt oss att göra. Men vill vi verkligen fortsätta göra det andra säger åt oss att göra? Varför valde vi den vägen?
Allting bygger på hur vi uppfattar det vi kallar verklighet. Är det du som är skaparen av din egen verklighet? Eller är det i andras fotsteg du går eftersom du gjort det så ofta och mycket?
Det här kan vara en liten guide till hur du om du så önskar på ett mer medvetet sätt kan öka din självmedvetenhet. För det är först när vi inser och förstår att det är vi själva som skapar vårt liv om vi själva väljer det.
Mångas liv skapas idag av hur andra sagt till oss att göra. Och hur mycket energi tror du dessa personer lagt ner på att du ska leva ett fantastiskt liv? Lite eller inget är svaret.

Ja Azeman jag förstår mig inte på detta med HSP även om jag tycker det är en jäkligt intressant teori nu hade jag själv väldigt höga poäng 92.
Men det står tydligt att jag inte kan ha HSP för jag har ADHD och då kan man inte ha HSP på grund i det trots att jag har så hög poäng och fungerar som en HSP så går det inte eftersom jag har en diagnos med dessa problem som HSP ser som positiva egenskapaper.
Men det ska bli intressant o läsa boken laddade ner den för 2 veckor sedan och går nu ladda ner som talbok på Legimus.
Lasse
Var finns detta test?
"Allting kan utvecklas. Där du lägger dit fokus, det är det det händer. Det fungerar på samma sätt som en magnet. Det du gör sker. Om du håller på med en sak i en klubb söker sig även andra till klubben. Ni har någonting gemensamt.
På samma sätt fungerar det med allting i livet. Dit där du lägger ditt fokus, oavsett om det är dina tankar, vad du känner och vad du gör med känslan, vilka du dras till och umgås med. Vilka du väljer att INTE umgås med eftersom du inte dras till dom lika mycket.
Absolut är det välla så.
På samma sätt som du väljer att fokusera på det du önskar göra. Är det även klokt att medvetet välja det du inte önskar göra.
Japp, det gör jag.
Om du följer det här enkla sättet kan du med tiden märka att du gör det du själv vill. Istället för som så många idag gör, vi gör det andra säger åt oss att göra. Men vill vi verkligen fortsätta göra det andra säger åt oss att göra? Varför valde vi den vägen?
Fast, jag gör redan som jag vill göra? Och sällan jag lyssnar på andra som säger åt mig att göra, typ aldrig. Varför kom detta in? :)
_Allting bygger på hur vi uppfattar det vi kallar verklighet. Är det du som är skaparen av din egen verklighet? Eller är det i andras fotsteg du går eftersom du gjort det så ofta och mycket?
_
Och varför kom även detta in och vad det har med saken att göra? :) Jag följer ingens fotsteg förutom min egen.
_
Det här kan vara en liten guide till hur du om du så önskar på ett mer medvetet sätt kan öka din självmedvetenhet. För det är först när vi inser och förstår att det är vi själva som skapar vårt liv om vi själva väljer det._
Fast, jag skapar mitt eget liv och jag är rätt så självmedveten med. :)
Mångas liv skapas idag av hur andra sagt till oss att göra. Och hur mycket energi tror du dessa personer lagt ner på att du ska leva ett fantastiskt liv? Lite eller inget är svaret.
Ingen aning, för att jag lyssnar inte på andra när det försöker "lägga sig i mitt liv", så jag bryr mig inte heller. Och jag förstår inte heller vad det har med saken att göra?
Jag är nog för trött, och min hjärna har inte riktigt vaknat ännu pga en förbannad jävla borr hos grannen som väckte mig, suck. Så jag har svårt att hänga med lite i rundgående inlägg just nu och sånt. Men var detta ett rätt så dömande inlägg eller? Eller skulle det hjälpa mig på något vis med mitt första inlägg? Det första hängde jag med, men det andra förstår jag inte vad det har med mitt första inlägg att göra?
#6, Azeman86, Du frågar om mitt andra inläggande är dömande? Mitt svar är att det beror på vilket perspektiv du gör bedömningen ifrån. Ja, det är dömande om den uppfattning man utgår från bygger på en verklighet där man ser allting som separerat från varandra. Det är den bild vänster hjärnhalva ger oss. Det är den verklighet vi uppfattar när vi tolkar världen utifrån det våra fem sinnen klarar av att registrera. Den här typen av verklighet blir dömande när vi adderar känslor till det vi upplever. Och när vi använder känslorna inom oss för att separera det som vi uppfattar som rätt och fel. Rätt och fel är den ingrediensen vi behöver för att kunna uppleva dömandet. Därför är svaret att ja det är absolut möjligt att välja den upplevelsen i det jag skriver. Det är även möjligt att gå bortom den upplevelsen och se den större bilden som framträder där bakom. De. Större bilden separerar inte verkligheten. Den större bilden sammanfogar istället. Därmed blir det möjligt att se orsaken till varför man när man väljer att definiera verkligheten med det perspektiv våra fem sinnen förmår verka i om i samarbete med våra känslor. Det är den orsaken jag framlägger och presenterar i min text. Jag visar helt enkelt fram en generell text på hur det du beskriver i din inledande frågeställning och hur en sådan lösning kan se ut.
på tal om kontakt med djur, jag kan kommunicera med delfiner på flera mils avstånd.
Någon admin kan ta bort denna tråd? Då detta blir sista gången jag skriver på denna sida…