Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketter: mytologinaturväsenskrock
Läst 1887 ggr
[upstairs_to_heaven]
0

Heliga Graal?

I myter och legender berättas det om heliga graal. Bägaren Jesus sägs ha haft vid sista nattvarden. Vad är heliga graalen för något? En kraft eller en föremål med kraft. Kan den existera? Eller vad tror ni?

Amandla
0

Någon som har något att berätta om det här?

Tolv12
0

Är inte religiös och minns så gott som aldrig drömmar men förra veckan, natten till tisdagen 8 okt, så drömde jag väldigt detaljerat om hur jag befann mig i ett palatsliknande museum i mitten av Spanien. Museet hade en enorm kupol så som ST Paul's i London och enorma salar av vit marmor fyllda av historiska artefakter, mängder med gamla rustningar, svärd, sköldar, och andra föremål från medeltiden och bakåt. 

Jag var ensam på museet för det var stängt och på natten. Vid en monter i form av en liten platå stog fyra rustningar/krigarmunderingar uppställda med all sin utrustning samtliga olika från varandra och vid deras fötter fanns många föremål bl a en sliten trälår i dåligt skick och instinktivt visste jag att den innehöll den heliga graalen, men det var bara jag som visste, där och då, för alla andra var det ett okänt och bortglömt relativt obetydligt föremål. I samma ögonblick som jag tog upp graalen hördes ekande steg av vakter som kom springande och närmade sig mot mig. Men jag var helt lugn tog upp graalen, den var tenn/silverfärgad och ganska kantnött, med enkel rund form och med två större bucklor. Jag doppade den i en närliggande gul vattenskål och drack upp vattnet ur graalen. Därefter lade jag tillbaka graalen i trälåren och ställde mig kamoflerat bland de fyra rustningarna tills vakterna sprungit förbi. Sedan vaknade jag ur drömmen och hade massor av energi resten av dagen.

En intressant dröm och upplevelse. Som sagt, minns sällan drömmar och då endast suddigt, så den här ska jag försöka komma ihåg. Tack!

zepanita2
2

En kvinna ☝️

[upstairs_to_heaven]
2

Jag funderar på om den heliga graalen är en kraft som helt enkelt gömmer sig i ett föremål, om den finns så tror jag inte att den motsvarar exakt beskrivningen i berättelsen. Den kan se helt annorlunda ut. Min teori vad som hände med den heliga graalen är att någon gömde det så omsorgsfullt att det blir svårt att finna den.

Jag tänker att teoretiskt är det en synsk med rätt avsikt och rent sinne kan hitta den. Om den är en kraft så kanske den låter sig hittas av rätt person. Bara en teori.

Tolv12
0

I min dröm såg den ut som en graal, en bägare. Personligen skulle jag också göra jämförelsen med en kvinna.

[upstairs_to_heaven]
0

Varför? Menar du som enligt Da Vinci koden?

Jag anser ju att man bör ta speciellt Da Vinci koden som en myt eftersom det är fiction skriven av en författare.

För att förstå heliga graalens existens så tror jag därför att det är viktigt att man inte går efter myterna, dvs man skrapar av färgen från mynten.

För att inse den sanna betydelsen behövs är vad jag tror till en början, följa initutiva känslan och hjärtat. Om det är en kraft, kanske den som följer hjärtat hittar dess sanna innebörd.  Att söka efter den börjar med hjärtat. För jag tror att heliga graal kan t.o.m. vara äldre än Jesus nattvard själv. En teori bara.

Jag skulle jättegärna söka med anden och gå efter den inre initution.

Vad tror ni? :)

[Juel70]
0

Kraften är ju Jesus och är hos Jesus, men det är mkt möjligt att det kan finnas kraft kvar i heliga graalen, eftersom kvinnan med blödningar blev helad av Jesu tofs på manteln.

Idag brukar man också be för bönedukar och ge till sjuka människor och många har blivit helade på så sätt också.

Men om man är ute efter  "kraften", så kan man bara få den genom att ta emot Jesus i sitt liv. 🙂

NiklasTyreso
0

I norra europa fanns en dryckeskult där man drack sin skål för gudarna och man drack till gudarnas ära särskilt vid jul och midsommar.

Ända sedan stenåldern hade man gjort skålgropar i stenar och berg där man offrade till makterna. Kopplingen mellan makternas skålgropar för att bjuda dem på dryck och mat kan ha överförts till människornas dryckeskult med mjöd.

Det förekom under järnåldern att glasbägare importerades från södra europa och mellanöstern, men de var offantligt dyrbara föremål eftersom transportmöjligheterna var dåliga. Dyrbart ligger nära vördnad, särskilt som glas släpper igenom ljus. 

När europa kristnades slutade inte europeerna med kultiskt drickande, det tog bara andra former med ex nattvard. Grunden för tro på magiskt drickande och magiska bägare fanns där redan från hedendomen, men en ny myt byggdes upp kring kristus nattvardsbägare.

fatcat
1

#8 "I norra europa fanns en dryckeskult"

I norra Europa finns en dryckeskult. Kan inte minnas någon midsommar som jag inte svept en starköl! 

Om det sker i nån helig bägare eller i vanligt dricksglas är sak samma, förändrar inte smaken!😃

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law