skuggväsen?
tjabba!
Min farsa berättade en grej som han var med om när han var liten, det var en dag då han kände sig lite rastlös och höll på att gå fram och tillbaka på gården. Plötsligt upptäckte han en skuggliknande varelse vid en gammal hölada som står ute på en slottarmyr nedan för våran gård. Ladan ligger dryga 150 meter från gården.
Nu till det underliga, varje gång farsan gick mot höger så gick skuggan åt vänster och tvärtom. Farsans morfar såg också detta och sa då ett namn på detta "väsen" på finska, men farsan minns inte vad det var han sa.
Undrar nu om det finns nån som vet eller varit med om något liknande nångång??
finns ingen förklaring jag får bara fram en massa skog runt om ett hus. förvirrad är jag för det stämmer inte in på din beskrvning
aha okej, du vet inget om dessa "väsen"? skulle vela veta mer om dom, har försökt kolla runt på nätet men svårt att hitta.
Temat med baklänges och omvänt återkommer i rapporter från den gamla folktron. Kristna människor gjorde saker i rätt ordning men folktrons hedniska väsen levde efter en diametralt annan ordning. Skulle man kontakta de övernaturliga väsendena kunde man ex vara tvungen att själv gå baklänges ett viss antal varv runt en helig plats.
Skuggan var vid en lada så det skulle kunna varit en tomte? Eller en vätte utifrån markern? Troll?
Naturväsen!
Cassandra Eason skriver om dem i "Stora boken om naturväsen".
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
luonnonhenkiin kanske ? Har en sambo som är finsk, hehe.
Jag har dock också upplevt liknande.
Jag gick på sidan av en väg på promenad med hunden och såg något springa snabbt som tusan (snabbare än en hare) i en människo form. Hunden reagerade såklart med att vilja jaga men blev sedan skygg.. Det var ganska obehagligt. Så obehagligt att jag vände och gick hem, eller snarare sprang. Sen dess har jag inte sett det igen..
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#5 oj va läskigt:/.. jag har boken som#4 nämde men jag har nog inte läst något om en människoliknande sak som ser ut som en skugga??
Sprang den precis bredvid dig eller va den en bit i från?
TS. kan ha vart "varjo olentoja" också som betyder skuggväsen, det jag nämnde innan betyder naturväsen.
#6 Nej jag skrev till TS eftersom hen undrade om någon varit med om något liknande.
Den var i jämntakt med mig, men på andra sidan vägen ca 5 meter från mig.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
okej.. :) jag vet inte vad skuggväsen är och vill nog inte veta heller för vill kunna sova ;)