"Spökhänder"?
Jag känner något osynligt som rör vid mig varenda dag den senaste tiden! Det känns i huden och musklerna som om något stryker över dem, även mot kroppsdelar som är under täcket eller vilar mot underlaget. Ibland nyper det till så det gör så ont att jag vill skrika. Nypsmärtan kommer oftast kring ryggslutet eller på lårets insida. Ibland kläms strupen ihop och det blir tungt att andas och svälja.
Vad skulle detta kunna ha för förklaring?
Jag vill göra tydligt att jag själv är övertygad om att det finns naturliga, fysiologiska orsaker, men detta liknar ändå fall där människor upplevt fysisk beröring av osynliga företeelser.
Nu har jag läst ditt inlägg på "den andra sajten" också där du undrar samma sak och tyvärr har jag svårt att bedöma om du är uppriktig i din undran. Men jag försöker svara ändå utifrån vad jag tror.
Jag tror på "övernaturligheter" och andar, men jag tror också på att det många gånger finns naturliga förklaringar. Jag brukar alltid leta efter naturliga orsaker först, när jag vill tolka en upplevelse. När jag uteslutit alla tänkbara naturliga orsaker jag kan komma på, så brukar jag leta efter s.k. övernaturliga. Har du uteslutit alla tänkbara, naturliga orsaker? Det verkar inte så.
Många upplever kontakt med sina andliga guider som en beröring, som en vibration, vindpust. Så man skulle kunna säga att det du beskriver liknar någorlunda en andekontakt. Ändå tills vi kommer till det här: Ibland nyper det till så det gör så ont att jag vill skrika 😃
Jag menar, andar är snälla. De nyps i vanliga fall inte och de gör absolut inte så att du känner smärta och vill skrika. Det är inte andar. Det är något annat. När jag har ont uppsöker jag läkare. Du kan väl börja med att ringa till vårdrådgivningen så får du höra vad de tycker. Men undvik gärna att nämna att du tror att det är någon "osynlig företeelse" som rör vid dig. 😉
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#1: Missförstå mig inte nu - jag är helt övertygad om att fenomenet har naturliga förklaringar i mitt fall. Men det påminner om sådant som andra beskrivit som "spökhänder" eller beröring av osynliga krafter, och jag undrar vad det skulle kunna finnas för övernaturliga förklaringar till liknande fenomen.
Det kan vara andar och det kan vara några vanliga fysiska problem som jag inte tror, eftersom jag tror inte att det finns en sjukdom som känns som nyp och händer och som känns varje dag
Jag brukar få distanshealing. Då känns det som någon ande kommer och rör på mig. Ibland gör det mycket ondare, på vissa ställen där jag har problem, under tiden jag får healingen. Det skulle ju även göra ondare om en vanlig sjukgymnast eller massör behandlade det ondaste området. För mig så låter det likt det som du upplevt, för ibland har det gjort riktigt ont på mig. Då menar jag inte att det är för att andarna är onda eller elaka. De är snälla och jag känner mig väl omhändertagen när de behandlar onda områden på mig. Det går att prova på gratis om du googlar runt lite.