Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: medialitet
Läst 3379 ggr
mamelie
2

Kontrollera känslorna?!

Hej! Jag har hittat hit nu..

jag har en fråga till er som som jag funderar över. jag har alltid varit lite känslig emot andras känslor och känner ofta hur folk mår, vad folk tänker eller känner.
om jag kommer in i ett rum med nya människor så får jag alltid deras känslor rakt in i magen, det är inte så att jag tänker "å vilken fin soffa" som de flesta kanske gör..?! 

för ett tag sen fick jag en bok av en vän som heter något i stil med "sensitivt begåvad" och ALLT stämde in på mig. jag började inte förrän då verkligen ta vara på mina känslor jag får till mig, jag har lärt mig att om jag känner något så sttarkt.. så stämmer de!! 

nyligen gick min väns kompis bort i cancer, jag har aldrig tidigare träffat den här vännen som gick bort utan hade bara hört om henne genom min vän. 

dagen jag får ett sms att "nu är hon död" tar jag en paus från jobbet och åker hem till min vän. jag höll på att svimma när jag kom in genom dörren, jag höll på att bryta ihop totalt, jag kände min väninnans känslor sååå djupt och hur de smärtade i hennes kropp över att hennes vän va borta. 

jag skulle så gärna vilja veta om de finns fler som känner såhär, vilket jag inte tvivlar på en sekund.. och HUR ni kan kontrollera det i såna här sammangang?? 

jag jobbar förresten på ett äldreboende och för en tid sedan bestämde vi oss för att prata med en gammal tant, som är nära livets slut om hennes vita arkiv, planera sin begravning, vad hon vill ha på sig osv.. jag kunde nästan inte va kvar i rummet, tårarna höll på att komma på mig och jag kände hennes dödsångest enda in i benmärgen.. 

HUR ska jag kunna kontrollera det här???

Amandla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läs till exempel den här tråden: http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/518bbef0ce12c437e6002219-ar-du-en-hogkanslig-personlighet

och så tittar du in i Hjälp-tråden, där finns massor med råd och tips om hur man hanterar sin medialitet (för du är förmodligen både högkänslig och medial).

mamelie
0

Tack snälla Amandla.. men som jag skrev, jag är ny.. :) var är Hjälptråden? :)

mamelie
1

Du skickade ju till och med en bild!! Såg den inte. Tack

Amandla
0

😉

[Lynx1]
0

I takt med att du förstår syftet med varför du har dessa känslor lär du dig att också hantera dem och så att säga "spetsa till dem" så att de tjänar sitt syfte. Då är detta inget problem längre.

Kram

[Ravenna]
1

Mamelie, du har själv kraften och makten att bestämma över dessa känslor som kommer från andra.

Det finns inget som säger att du är ett offer för andras känslor. Men om du ser dig själv som ett offer så låter du dig påverkas och du känner att du inte har någon kontroll. Vilket paradoxalt nog bara leder till större kontrollbehov, och det blir bara trassligt och svårt.

Det finns två steg och detta är inte en mirakellösning, utan något du antagligen behöver välja om och om igen, träna och öva. För det är ett val. Du kanske inte väljer att känna andras känslor men du kan välja vad du gör med dem. Du måste inte lida av detta.

1. När det uppstår en situation där du känner andras känslor, som du säger: du får andras känslor rakt in i magen, så måste du lära dig att säga STOPP!

Säga stopp (inombords) och mena det gör att du genast skapar en naturlig gräns och släpper taget om känslorna som "kommit in i magen". Det är inte meningen att vi ska gå omkring med andras känslor, vi har nog med våra egna eller hur? ;-)

2. Lär dig att känna dina egna känslor och särskilt de som du ofta "drabbas av" i möten med andra. Om du tänker efter så finns det kanske vissa känslor som du känner från andra mer? Om du jobbar på ett äldreboende som du beskriver, så finns det ju ångest inför döden etc.

Jobba med dessa känslor i dig själv. Släpp taget om din identifikation med dina känslor och få distans, det gör att andras känslor inte kan få fäste i dig. Det finns ju inget för dem att fästa sig vid…

Du behöver själv möta din egen ångest inför döden. När du gör detta så kommer du lättare att kunna ha medkänsla (istället för medlidande vilket är en helt annan sak och inte sunt) med andras smärta och sorg. Du kommer kunna finnas där för dessa människor utan att du behöver ta på dig deras ångest. Och ändå kunna hjälpa, bara genom din närvaro. 

Och ja, jag känner igen mig. :-)

Kram!

tarotlasse
0

Jag vill förtydliga detta att vara högkänslig och att vara medial är inte samma sak utan  Det är väldigt individuellt. 

All mäniskor är mediala oavsett om det rör sig om en empatisk o hjälpsam person eller om det är en ond och elak person. 

Att känna av personer som du gör hör med din intuition att göra. 

Att känna som du är ofta så mycket tydligare hos Healer o de som arbetar med människor på ett vårdande  sätt. 

Detta med att känna av andra kan vara oerhöt bra och man lkan hjälpa andra med detta. 

Men det kan även vara en ren pina och tortyr som känner av dessa saker. 

Det är inte heller  meningen att du ska behöva stå ut med detta för finns inte ngn mening alls att du ska känna av personen som sutiit på busssätet innan dig och du då känner av dennes persons smärtor eller depresion för du kan inte hjälpa den personen ändå. 

Så varför ska du då må dåligt för att den personen gör det. 

Samma om du står i kön i kassan i livsmedelsbutiken och känner av personen som står frmaför dig i kön och de sexuella övergrepp denna person fått utstå.

Det skulle troligtvis kännas fruktansvärt kränkande för den personen om du tog upp detta inför allt folk i butiken. 

Det är dessutom oetiskt attläsa av ngns inre utan dennes nedgivande  ser det som ett övergrepp bara det.  

Men  det är så sätt att styra och lära sig att hantera genom att du ber ditt inre att slippa känna av detta.   Men det är lika lätt att öpnna upp för genom tanken så öppnar du upp automatiskt också. 

Så räcker att du läser här inne på forumet så öppnar du upp igen helt automatislkt och du känner av dina medmänniskor igen.  

Då får du återigen be ditt inre om att slippa känna av detta. 

Så även om det är lätt att hantera detta så tar det tid att lära sig hålla sig stängd längre perioder. 

I början får du be ditt inre flera gånger om dagen men efter hand kommer du och ditt inre lära er att smarbeta och det kommer fungera bättre och bättre. 

Enligt tråden om högkänslighet så stämmer jag på precis allt förutom att jag även är väldigt impusliv.

Impulsivitet är raka motsatsen till att vara högkänslig så jag kan inte vara högkänslig även om jag har extremt lätt för att läsa av andra människor och känna av både deras känlor smärtor mm.

Jag har även ADHD och vi har väldigt lätt för att känna av andra mäniskor intutivt och gå efter första känslan eftersom vi är så impusliva så vi går på första tanken innan vi hunnit analysera denna tanke. 

Inom medialiteten och vår intuition så är detta en otrolig fördel men i vardags livet kan det ställa till oerhörda problem. 

Men jag kan hantera min intuition och medialitet  genom att öppna upp och stänga ner när jag själv vill detta.   

Men min impuslivitet kan jag inte styra på detta sätt så två skilda saker. 

Står även i detta med högkänslighet att det inte är samma sak med ADHD och högkänslighet och precis det samma med att vara medial så är inte detta samma sak som att vara högkänslig.  

För även de som inte är högkänsliga kan vara  väldigt mediala. 

Lasse

Apootie
1

Men vad läskigt… Jag satt precis på spiritualism i fokus och sökte på detta, går över till övernaturligt i fokus och ser denna tråden det första jag gör!! Jag hittade ju iallafall det jag sökte efter :-)