Trollbord
Godkväll! Eller hej, beroende på när på dygnet ni kollar in den här tråden.
Övernaturligt i Fokus, vilken fantastik sajt! Finns så många ofattbara, och framförallt fascinerande, berättelser och upplevelser att läsa om här. 
Något jag inte läst om är trollbord, eller spökbord om man så vill. Alltså de runda borden med tre ben där ett indikerar Ja, ett annat Nej och det tredje agerar räkneben.
Personligen finner jag dessa bord väldigt spännande och har ett antal gången medverkat vid "användning" av ett specifikt bord som tillhör min mormor och de allra flesta gånger har vi fått svar och aktivitet. Givetvis har vi varit noggranna med att bjuda in enbart välvilliga att närvara.
Är det fler som har sådanahär bord? Och är ni insatta i hur de fungerar? Då menar jag hur energierna får dem att röra sig.
En gång fick min mormors vän, som är medial, till sig att ett annat trollbord tillhörande min mammas vän inte var ett "äkta" bord, vilket kan stämma då det inte kom ifrån Arvika och tillverkaren jag inte minns namnet på. Hur kommer det sig att just de borden från honom är de enda som "fungerar"? Och hur ser det ut med trollbord i andra länder?
För att sammanfatta det hela undrar jag rent allmänt hur ni uppfattar trollborden, dess egenskaper och, såklart, så läser jag mer än gärna om era upplevelser och händelser som skett i samband med användning av dem! 
Den flygande tomten rapporterar; http://paisleysocks.wordpress.com

Jo detta med trollbord är jätte kul och det lockar till många skratt med dessa bord.
Men jag föredrar när man tar lite större bord stora matsals bord i Ek som väger 80 kg.
Dessa smår trollbord man man som skeptiker lätt säga att dom mär ju lättaa att påverka själv.
Men du kan på samma sätt få fart på ett matsals bord i ek.
Vi har i t.om haft ett medium sittande på bordet när bordet dansat runt i rummet o det brukar ge mycket skratt.
Men ävrn med dom här stora tunga 4 benta borden så kan man be dom visa ett ja ben o ett nej nej ben och ett räkne ben och ställa frågor till bordet o det svarar.
Jag var på en trance kurs där det var ett 30 tal deltagare då vi provade borden och fick fart på borden som dansade fram över golvet.
Då frågade vi bordet vem hade flest barn och bordet åkte över golvet o ställde sig framför en person och mycket riktigt det fanns ingen i lokalen som hade så många barn.
Sedan frågade vi frågor om vem fyller år närmast i tiden och bordet gick då till en person och det stämde det med.
Vi fick även frågat om vem som har nyast bil och bordet for fram till kursledaren som bara skrattade för hon hade hämtat sin nya bil direkt innan hon kört till flygplatsen för att flyga till Sverige.
Så konkreta svar dessa bord gav och det var inga trebenta bord och full av metallskruvar i.
Vid ett tillfälle på en mediaal kurs vi var på så satt jag och 2 kolegor på hotellrummet så fick vi ett ryck och provade med soffbordet som stod på en heltäcknings matta.
Visst fick vi fart på detta bord och över heltäcknings mattan till ytterdörren som vi öppnade och bordet klev över tröskeln o fortsatte ner för korridoren på hotellet.
sedan kom vi fram till trappan där den lyfte benen uoo på första trappsteget och försöte komma vidare i trappan men det funkade inte bordet var fför långt för det skulle gå.
För 3 veckor sedan så visade jag deltagarna på den mediala cirklen på hur det fungerade och då använde vi oss av 2 trebenta bord köpta på IKEA för 199 kr med metallbeslag och metall skruvar o sedan satte vi fart på dessa bord.
Denna gågen ställde vi inga frågor men det har vi gjort innan ó fått mycket bra svar så man kan säga det fungerar som Anden i glaset.
För några år sedan så hade en vänina ett llitet rotting bord o vi var några stycken som satt rund bordet. Vi fick det att börja röra sig och vi fick den att svaraa på frågor och då var det en person som frågade om bordet skulle kunna lyfta på alla fyra benen.
Till vår för våning svarade bordet Ja och vi frågade vidare om bordet kunde visa oss detta och vi fick återigen ett ja.
Sedan åkte bordet till min kompis på min höger sida sså lyft den först 2 ben och flyttade sig ännu närmare honom och lade tidings hyllan på hans knä och sedan lyfte den även på dom andra två benen så alla fyra benen var i luften.
Vi skrattade så vi grät för inte alls det vi trodde den skulle göra.
Efter detta så vred sig hela bordet mot mig och lade en stolsbenet på mitt knä. sedan lyfte bordet på dom andra 3 benen och vred sig till nästa person bredvid mig och ställde ner ett ben där och på det viset klättrade bordet runt oss alla i cirkeln det var riktigt roligt.
Vi frågade även bordet om ett problem som dykt upp för husägaren då den fått problem med avlopps vatten som gick bakvägen.
Bordet visade att vi skulle titta uppåt för där fanna felet jag ställde då enligt mig en korkad fråga om felet satt på taket och bordet svarade ja.
Jag bara skrattade inte tusan kunde det vara fel på taket när det var avloppet som inte funkade.
På måndagen kom rörmokaren som sa att han var tvungen att justera Backventilen så han behövde en stege för denna ventil satt uppe på taket.
Ja då skrattade jag inte igen.
Jag har provat alla möjliga bord från matsals bord i ek till stora masonit bord , plastbord, Järn bord och rottingbord och det har fungerat på precis alla.
Även om dom inte varit byggda i Al och inte haft några metall delar som ett riktigt trollbord ska ha.
Men som sagt vad ett trebent bord på IKEA för 199 kr fungerar precis lik bra som ett trollbord för flera tusen kronor.
Men kul är det med dessa trollbord.
Lasse
Att det fungerade så väl med andra bord hade jag inte en aning om tarotlasse! Har faktiskt aldrig provat just för att jag varit så inställd på att det är dessa al-bord som är de enda med den förmågan. Men nu ska jag absolut prova på att få svar ifrån något annat, helt vanligt, bord. Spännande!
Har läst mycket som dy skrivit här på sajten och det är såå roligt med dina berättelser, du har upplevt mycket övernaturligt och det är fantastiskt att få ta del av det.
Det är roligt att du säger att borden dansar, för exakt samma sak hände min mormor och hennes väninnor när de använde bordet och de skrattar än idag åt det! Själv har jag inte sett det vandra, men det har ändå rörts sig mycket och varit aktivt. Som du säger är det lätt att tro, om man skulle vara skeptiker, att någon annan trycker på så att bordet vickar, men jag har kollat på de närvarandes händer under omgångar och kan konstatera att bordet använder sin egen kraft för att förflytta sig.
En gång som ledde till skratt för oss var när jag, utan att komma på någon bättre fråga, undrade om jag skulle se någon älg under det kommande året. Som svar fick jag nej och blev lite misstänksam om bordet var ute och cyklade i och med att det jag alltiid ser minst en älg per år. Nu var ju det inte en jätteseriös fråga, men som svar fick jag också att de närvarande andarna tyckte jag var rolig, att det är bra med humor och att jag skulle fortsätta vara mig själv (vilket innebär en lite oallvarlig sida vissa gånger
). Detta sas igenom vår mediala person som var med och var faktiskt första gången som andar talade till mig, det kändes otroligt speciellt och jag blev på ett sätt väldigt rörd.
Hur som helst så varken såg eller hörde jag något ifrån en älg under det året! Helt galet. Året efter såg jag däremot 3-4 stycken som kompensation 

"Men jag föredrar när man tar lite större bord stora matsals bord i Ek som väger 80 kg.
Dessa smår trollbord man man som skeptiker lätt säga att dom mär ju lättaa att påverka själv."
Hur har du räknat ut att 80 kg är för tungt för den ideomotoriska effekten eller för att någon/några medvetet flyttar det?
En bättre kontrollmekanism vore att hälla såpa eller olja över bordet och enbart hålla händerna på ovansidan och inte på kanten. Om bordet skulle flytta sig då skulle det förvåna mig.
Man skulle också kunna lägga något emellan som går sönder eller byter färg när man trycker på det, men då kanske någon förklarar den uteblivna effekten med otillräcklig beröring. Lite såpa på fingrarna borde inte vara något problem dock.
En tredje möjlighet: ett "bord" med en skiva av tunn balsaträ (eller av frigolit) och en någorlunda tung fot eller annan vikt. Skivan måste vara så tunn att den går sönder om man försöker skjuta/lyfta bordet i den.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Trollbord är kul, bordsdans också!
Jag har varit med om bordsdans där det till slut var två personer som höll några fingrar var på ett stort konferensbord och det snurrade för fullt och dansade omkring. Vi fick fart på en fåtölj också, sen satte sig en kvinna i fåtöljen och åkte med 

Ja Jonas såpa borde fungera alldeles utmärkt det ska jag testa vid nästa tillfälle vi ska använda borden.
Men lägga händerna på kanten av bordet har jag aldrig varit med om har fått lära mig att man bara ska hålla fingertopparna på bordsskivan och inte trycka på skivan.
Ngt man även kan se hos deltagarna för trycker man med fingertopparna så vitnar dom.
Hela handflatan får man aldrig lägga på bordet har jag fått lära mig.
Det räcker med att bara ha fingertopparna på bords skivan.
Lasse

"Men lägga händerna på kanten av bordet har jag aldrig varit med om har fått lära mig att man bara ska hålla fingertopparna på bordsskivan och inte trycka på skivan."
Då har jag en annan fråga: har alla bord du testat varit sådana att de välter om man trycker kanten av bordsskivan nedåt? Eller har du testat ett bord med fyra ben i skivans hörn?
#1 Har hört om detta med tunga ekbord förut. Låter helt otroligt. Funderar varför det finns så många klipp på Youtube med små trollbord och inga stora ekbord? Skulle vara fantastiskt att se det du berättar med ett bord som dansar fritt med ett medium sittandes på det. Men jag är nyfiken på att uppleva detta. Kan inte du göra en demonstration som jag kan bevista? Du inser väl att detta skulle vara det ultimata beviset för att ett paranormalt fenomen verkligen existerar?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Använd gärna såpa men lägg gärna några hala pokechips i en hög (tre-fyra räcker) och sätt fingrarna på dem. Bordet bör kunna dansa och röra sig utan att pokerchipsen rör sig.
Fast det verkar som om bord (och kontorsstolar) kan röra sig UTAn att någon håller sina fingrar på dem? Stämmer det?
När får man vara med om detta?
Lasse; brukar det se ut såhär?

Hej JohnHoudi för ett par år sedan så anordnade Elisabet Lange en sådan Demostration i STHLM. Det var meningen att jag skulle vara med där men jag fick åka till England i stället denna helg.
Men till denna demostration bjöd Elisabeth in folk från skeptiker rörelsen för att delta i bords dansen.
Nu kom det inte så många skeptiker men några kom och deltog också aktivt i bordsdansen.
Dom skrev också om detta och om sina upplevelser inne på VOF.
Men blev tyvärr hånade av dom andra för detta.
Jo det kan gå till ungefär som på denna bild men jag reagerade på att man har hela handfalatan på bords skivan det ska man inte ha.
Såg en av dom andra filmerna där det är ännu värre där man har handflatan ner över bordskanten.
Så ger inte mycket för just dom filmerna ska bara vara fingertoparna som är på bords skivan.
Visst skulla man kunna prova med pokerchips också borde fungera det med risken är väl bara att dom glider av när bordet får fart.
Jo jag har hört talas om några som haft så kallade trollbord där borden rörde sig utan att ngn hade händerna på dom. men jag har aldrig sett detta själv. Men det hade jag gärna velat se.
Svar Till JONAS jo jag har provat med bord med bords benen i dom fyra hörnen så inte bara runda bord.
Borden vi har i vår lokal är 210 x 80 cm det var ett sådant bord vi hade en kvinna sittande på bordet när det åkte runt golvet i lokalen.
Vid ett tillfälle provade vi med ett trädgårds bord i gjutjärn me då var jag väldigt tveksam att vi skulle få det att fungera men det började röra sig det med.
Men inte bara att borden rör sig som visserligen är väldigt roligt. Utan att borden även svarar på frågor som vem som har födelsedag närmast i tiden och bordet går till den personen eller som vid ett tillfälle då bristen på fanatsi på vad man kunde fråga om, bad bordet gå till ngn som hade blåa trosor´/kalsonger på sig och bordet gick till en person och det stämde personen hade blåa trosor på sig. Vid samma tillfälle ställde vi en fråga och bordet rörde sig i te överhuvudtaget utan bara stod och vibrerade. Visade sig att den persoen bordet skulle gå till redan stod vid bordet.
Det är sådana saker som ger bevis för mig inte på att själva bordet rör på sig det är bara en kul grej tycker jag själv:
Lasse
> Hej JohnHoudi för ett par år sedan så anordnade Elisabet Lange en sådan Demostration i STHLM.
Är ganska säker på att klippet jag la in är taget från det tillfälle med Lannge.
> Men till denna demostration bjöd Elisabeth in folk från skeptiker rörelsen för att delta i bords dansen.
Nu kom det inte så många skeptiker men några kom och deltog också aktivt i bordsdansen.
Jepp. Jag känner den ena.
> Dom skrev också om detta och om sina upplevelser inne på VOF. Men blev tyvärr hånade av dom andra för detta.
Eh…. Varför blev de "hånade" för detta?
> Jo det kan gå till ungefär som på denna bild men jag reagerade på att man har hela handfalatan på bords skivan det ska man inte ha.
Såg en av dom andra filmerna där det är ännu värre där man har handflatan ner över bordskanten.
Du tror inte att det är så alla gånger?
> Så ger inte mycket för just dom filmerna ska bara vara fingertoparna som är på bords skivan.
Ska hälsa Elisabeth Lannge detta.
> Visst skulla man kunna prova med pokerchips också borde fungera det med risken är väl bara att dom glider av när bordet får fart.
Får bordet "fart" trots pokerchipen på ett bord med fyra ben i hörnen så skule det nte göra något om de for av då…
> Jo jag har hört talas om några som haft så kallade trollbord där borden rörde sig utan att ngn hade händerna på dom. men jag har aldrig sett detta själv. Men det hade jag gärna velat se.
Lannge har berättat om detta. Jag skulle verkligen vilja uppleva och se detta med egna ögon.
Borde väl gå att ordna, va? Det verkar ju fungera varje gång och med vilket bord som helst (i stort).
> Borden vi har i vår lokal är 210 x 80 cm det var ett sådant bord vi hade en kvinna sittande på bordet när det åkte runt golvet i lokalen.
Inga händer på borden alltså? Bara fingertopparna?
> Det är sådana saker som ger bevis för mig inte på att själva bordet rör på sig det är bara en kul grej tycker jag själv:
Är det verkligen "bevis"? Är inte ett tungt ekbord som dansar iväg med person på bordet mer fantastiskt än om någon har blå kalsonger? I synnerhet då den som HAR blå kalsonger vet om det och är med?
Men kan du inte arrangera en trollbordsseans och bjuda in skeptiker igen?

Ja varför dom blev hånade för att dom skrev att det inte var dom själva som fick bordet i rörelse får ju stå för dom som gjorde det.
Blir oftast så när man inte kan möta ngt o har egna rädslor så uttalar man sig på ett dumt sätt.
Ngn annan förklaring har jag inte till ett sådant betende.
Samma som när man skrev om en storseans jag höll det stod inget om själva seansen o det mediala arbetet men jag kunde läsa hur man ifrågasatte hur jag som var så fet o ful kunde ställa mig på en scen.
Varför man bemöter folk på det sättet istället för att skriva om det mediala arbetet har jag ingen förklaring på .
Jag har fått lära mig att bara använda fingertopparna för att så gott som möjligt undvika vår egen påverkan av bordet och jag är i grunden en stor skeptiker själv o köper inte allt så för mig var det en självklarhet .
Ja som sagt vad skulle jag själv velat se dessa bord flytta sig utan några händer.
Men jag har fått se andra föremål visserligen i betydligt mindre format flytta sig själv utan att ngn mänsklig hand varit inblandad.
Vid de tillfälle jag varit med om att folk suttit på bordet så har det varit jag eller min kollega som lett bords dansen och då är det bara fingertopparna på bordet som gäller.
Att föremål flyttar på sig ser inte jag som ngt fantastsikt eller överaskande på ngt vis har jag faktiskt fått se så många gånger.
Men att ett bord kan veta att en person har blå trosor på sig eller svara på andra saker det tycker jag är fantasiskt,
Som vid det tillfället jag skojade och frågade om problemet med avloppet satt på taket och fick ett ja till svar och det visar sig att det mycket riktigt var så att en reglator man kunde ställa in baktrycket på avloppet satt just uppe på taket.
Det hade varken jag eller dom andra i rumet en aning om.
Men ett rottingbord påstod detta och hade rätt.
Det är saker som gör mig imponerad och får mig att tro på att det finns ngt mer en oss levande i universum med kunskap även om jag är skeptiker i grunden så kan jag inte förneka sådana här händelser.
Ja visst skulle jag kunna tänka mig att göra en enstaka bordsseans i ett sällskap om intresse och det praktiska i detta skulle fungera.
Men åka runt o ge offentliga bordseanser är jag inte intreserad av finns andra som gör det med dåligt rykte vilket jag inte vill förknippas med.
Sedan kan varken jag eller ngn annan garantera att det fungerar just vid det tillfället men bör inte vara några problem men garanti kan man aldrig ge.
Men gör man det med glädje, sång och mycket humor med respekt så brukar det altid fungera.
Lasse
Trollbord har jag aldrig provat. Men bordsdans har jag varit med om. (har skrivit om det både här och på OF)
Jag är övertygad om att det som hände under inga omständigheter kan vara en effekt av några ideomotoriska fenomen.
Men VAD det är/var - det kan jag inte svara på.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
> Jag är övertygad om att det som hände under inga omständigheter kan vara en effekt av några ideomotoriska fenomen.
Intressant. Hur kan du vara så säker?
#13 kort uttryckt: jag var med
Jag känner till de ideomotoriska rörelserna, det var enbart kända faktorer med i händelsen men den gav ett helt okänt resultat. Fantastiskt!
Kommentar borttagen. Vi utelämnar nedvärderande kommentarer här/Fjäril
> Jag känner till de ideomotoriska rörelserna, det var enbart kända faktorer med i händelsen men den gav ett helt okänt resultat. Fantastiskt!
Berätta mer.
Den som vill får läsa vad jag skrivit tidigare, tänker inte upprepa det här i tråden för trollbord.
Angående anekdoter och bevis: En personlig upplevelse är naturligtvis en personlig upplevelse. För mig är den sann. Som bevis för någon annan - jag har aldrig hävdat att det är ett "bevis".
Bordsdans verkar innefatta en väldig aktivitet ifrån bordet? Det är alltså vad som fanns på videon i #8? Måste säga att det är svårt att se i videon huruvida bordet "rör sig självt" eller om det är de som dansar kring det som åstadkommer rörelserna. Oavsett så ser de ut att ha det väldigt roligt!
Minns att min mormor och hennes väninnor en gång varit med om att trollbordet, då det runda i al, "vandrade iväg". Det började liksom hanka sig fram på sina tre ben. Kanske försökte det att bjuda upp dem till dans? 
Jag pratade för övrigt med min mormor i helgen angående trollborden, bland annat nämnde jag att det är möjligt att det fungerar med andra bord också (baserat på tarotlasses berättelser) och att det kanske inte hade så mycket att göra med vilket sorts bord man använder trots allt. Men min mormor fnös bort detta och påstod att det minsann endast är de runda alborden tillverkade i Arvika som bör fungerar för detta ändamål. Och då även att de ska vara namngivna med ett namn vars två första bokstäver är "Al". Är det någon som vet hur den teorin kan ha växt fram och varför just de borden skulle vara så unika? Samt varför det, enligt detta, inte bör finnas några ändra material (speciellt inte metall) i bordet än just al?
Jag har läst hela tråden men kanske jag missat nånting, jag skulle ändå vilja ställa frågan om trollbord eftersom jag inte vet nånting alls om det här. Är det inte samma som Anden i glaset då? Hur går man konkret tillväga för att göra det här?
"Rädslan klänger fast vid och håller kvar allt vi har, kärleken ger bort allt vi har."
ur Samtal med Gud
#21 Såg nu (nästan ett år senare, oh my…) din fråga kring trollbord! Men vad tusan, det är väl aldrig försent för ett svar? 😉
Min version av trollbord är tillverkat i Arvika, av träslaget AL och en viss herre. Sedan är jag medveten om att det finns en del andra sorters bord också. De bord jag pratar om ska därför också döpas med ett namn där de två första bokstäverna är AL….
Det är en relativt liten rund bordsskiva med tre ben; ett JA-ben, ett NEJ-ben och ett RÄKNE-ben. Allt för att förenkla bordets kommunikation med de som söker svar genom det.
När bordet sedan ska till att användas stryker de som samlats upp kring det med händerna i en rörelse medsols samtidigt som välvilliga andar bjuds in att närvara och kommunicera genom trollbordet. Svar ges sedan genom rörelser av benen, de lyfter sig beroende på vilket svar som ges (Ja, Nej eller genom att räkna/bokstavera).
Det kan givetvis förekomma bilder hos de som använder bordet osv, antagligen beroende på eventuella mediala kunskaper. Saker kan även hända runtikring, på platsen och i rummet där de utövande befinner sig.
Det är min uppfattning och erfarenhet av bordet, sedan är ni andra välkomna att fylla i med mer information 😃

#22 Ja du Yellowluck
Till en medium träff som vi arrangerade var det jag och en kollega som tyckte det vore kul att prova lite bordsdans.
Så vi åkte helt spontant in på Ikea och köpte 2 st trebenta bord för 199 kr styck.
Det var inte tillverkade av Al det var inte tiillverkat i Arvika det var inte döpta till ngt med AL i början av namnet.
Som allt annat på Ikea så fick vi i delar så vi skruvade i hop det med metall skruvarna som följde med.
Vi döpte inte borden utan bad andevärlden att hjälpa oss att få borden i rörelse och så gott som omedelbart fick båda grupperna fart på dessa Ikea bord och vi fick springa efter dem.
Sedan frågade vi om vi fick ställa frågor och borden lyfte på ett av benen. Sedan så bad vi borden visa vilket ben som var Ja benet vi frågade vilket som var nej benet och vilket som var räknebenet.
Sedan så ställde vi frågor förutom att borden svarade ja eller nel o räknade så visade bordet genom att flytta sig till en person vem det rörde sig om så. När vi frågade frågor t.ex vem som fyller år närmast i tiden så flyttade bordet sig till den personen så många olika frågor där bordet skulle visa vem det rörde sig om.
Det är absolut inget fel på dessa trollbord från Arvika som ett medium läst böner över och döpt.
Men det fungerar precis lika bra med ett bord från Ikea som en maskin tillverkat i Estland och utan några böner.
Den enda stora skillnaden är priset på borden.
Vi har även använt oss av ett trädgårds bord i gjutjärn och stora matsalsbord i Ek det fungerade det också.
Hälsningar Lasse

Jag tror som lasse att i princip vilket bord som helst går lika bra, men jag tror inte att det är andar utan muskelkraft hos dem som deltar. Det är fortfarande ett intressant fenomen men mer på ett psykologiskt plan än ett paranormalt.
För övrigt, ingen som sitter på ett trollbord och har lust att testa förslagen i #3 ?